10 ting du kan lære av å gå Norge på langs | Turjenter.no

10 ting du kan lære av å gå Norge på langs

Fra Lindesnes til Nordkapp. 132 dager på tur med opplevelser og erfaringer. Dette lærte vi av å gå Norge på langs.
Skrevet av: Team Ida
Publisert: 23.06.21

Når dette innlegget skrives er det allerede gått syv måneder siden vi sto på Nordkapp etter å ha fullført vår største og lengste turdrøm noensinne. Fra 24.05.2020 til 02.10.2020 var vi underveis, på vei gående fra Lindesnes til Nordkapp. Vi er Ida Hermans og meg, Ida Ellingsund og dette innlegget er skrevet ut fra mitt perspektiv selv om jeg tror vi deler de fleste av disse erfaringene. Disse 10 lærdommene snakket vi nemlig mye om i løpet av turen gjennom Norge på langs og jeg tror de er anvendelige til flere sider av livet enn bare turlivet.

Før turen skreiv vi fleire innlegg på Turjenter.no om både planleggingen og hvordan vi tok valget om å gå Norge på langs. De innleggene kan du lese under.

Om å velge seg mer tur i livet

Del 1) Planlegging av Norge på langs

Del 2) Planlegging av Norge på langs

Nå i ettertid av turen vil det komme innlegg på Turjenter.no om hvordan vi praktisk opplevde det å være på tur, hva som fungerte og hva vi eventuelt ville ha gjort annerledes. Men nå kommer 10 erfaringer som vi gjorde oss under Norge på langs.

1. Å følge store drømmer kan være skummelt, det betyr dog ikkje at du ikkje skal følge de

24. Mai starta eventyret som vi hadde planlagt og forberedt oss for i over ett år. For min del(Ida E) var avskjeden med familie og min bedre halvdel det værste jeg har opplevd på lenge. Jeg gledet meg til å være i gang med selve turen, men gruet meg forferdelig til selve avskjeden med de jeg er glad i. Vi hadde planlagt for at vi kunne bruke fem måneder på tur, og dagen før starten på Lindesnes føltes fem måneder uutholdelig lenge ut. Andre Ida derimot gledet seg bare til å være i gang, mens jeg derimot gråt nesten konstant dagen før eventyret startet.

Selv om jeg definitivt var den som tok hardest på avskjeden og starten av eventyret, så var vi begge spente på hvordan turen skulle gå. Før en så lang tur er det umulig å ha stålkontroll på alt, og jeg tror en må akseptere at en starter turen uten å ha landet alle baller og med en haug av ubesvarte spørsmål.

Vi bekrymret oss over flere ting, blant annet følgende:

• Når ville vinteren gi slipp slik at vi kunne gå til fots? (Vinteren var seig i 2020)
  • Ville vi klare det store målet, å nå Nordkapp innen 30.Oktober?
  • Hvordan ville vi takle å være på tur så lenge?
  • Ville vi få skader?
  • Hadde vi planlagt nok i forhold til mat og depoter?
  • Hvordan ville koronapandemien utvikle seg i Norge, måtte vi kanskje avlyse underveis?
Før turen var jeg så spent på hvordan det kom til å ha teltet som bolig i 4-5 måneder. Det gikk overraskende lett, og etter turen er dette noe jeg savner hver dag. Denne lille enkle boligen som har alt jeg trenger og som jeg kan ta med meg hvor som helst.

Til tross for at jeg både gruet meg til å ta avskjed med alle jeg var glad i og vi hadde flere store ubesvarte spørsmål så er jeg så uendelig glad for at vi ikke lot alle bekymringene stoppe oss fra å fullføre drømmen. Nå etter vi har fullført drømmen så mener jeg fortsatt at den værste dagen på turen var første dag på Lindesnes, men også den ble en fin dag når jeg først kom meg gjennom avskjeden. Når avskjeden var tatt og meg og Ida tok våre første steg nordover var det en enorm glede over å endelig være i gang med den store turdrømmen vår.

Nå i ettertid tenker jeg at store drømmer alltid vil være skummelt og at det koster å følge drømmene sine, men det betyr allikevel ikke at du ikke skal følge de. Alle andre dager enn avskjedsdagen føltes det riktig å følge denne drømmen. Selv om en selvfølgelig savner de du er glad i, så tror jeg også det er viktig å huske å leve litt for seg selv i blant.(Noe som er lett å glemme). Dessuten klarer vi kanskje å være enda mer for andre når vi også har det bra med oss selv?

Personlig har jeg reflektert rundt hvorvidt det er egoistisk å følge noen av sine store drømmer, og etter turen har jeg landet på at jeg ikke synes det er egoistisk. Heller tvert om, vi alle er selv ansvarlige for at vi har det bra, og jeg tror vi alle hadde hatt det bedre sammen og med oss selv, om vi prøver å fullføre noen av drømmene våre.

2. Kunsten å være underveis

Både i hverdagen og ellers på tur blir lett det å komme frem eller å nå toppen et mål i seg selv. Selv i hverdagen kan det i blant føles som at en kun lever for helgene og at en bare skal komme seg gjennom ukedagene. Under Norge på langs ble vi ekstremt gode til å være underveis. Vi jobbet stadig mot delmål, men så sjeldent langt frem. Vi tok en time av gangen. Ofte kunne vi oppleve at en time fløy avgårde og at det føltes ut som at du kunne gå for alltid. Neste time kunne allikevel alt være annerledes og plutselig kunne ulike vondter dukke opp. Derfor var det ofte mye glede og trøst i bare være tilstede der du var i stedet for å tenke for langt frem.

I blant kunne tanken om Nordkapp streife forbi, men da sendte vi den langt avgårde og fokuserte heller på å være her og nå. Vi tok ingen etapper eller dager forgitt og var opptatte av å fokusere på det som var rundt oss der og da.Ofte hadde vi kanskje kun en hviledag i uken, og noen ganger hadde vi ikke det engang, da nytter det lite å gå å glede seg til det. Da må du finne gleden i det du gjør hver dag.

Små gleder som dukker opp når du minst venter det.

Det vi gjorde hver dag var stort sett å gå, gå og å gå litt til. Vi startet dagen ca. kl 07:00 og begynte å gå kl. 08:00 og holdt på til vi hadde gått ca 8 effektive timer. Selv om dagene så like ut tidsmessig så opplevdes de ikke sånn. Vi følte hver dag var ulik og unik. Ikke minst fikk vi oppleve sesongskiftene i naturen som var en opplevelse i seg selv. I grunn ble vi overrasket over at vi ikke ble lei av å gå, og lei av å være underveis.

Tvert om så var det fryktelig trist når selve turbobla var over etter vi nådde målet på Nordkapp. Det skal dog sies at selv om vi ikke ble lei av å gå, så måtte vi kanskje jobbe noe hardere  når vinteren begynte å puste oss i nakken og vi knapt kunne ta en pause før du ble kald igjen. Etter Norge på langs prøver vi å ta med oss gleden av å stadig være underveis, det er jo tross alt det vi er hele tiden. Underveis i livet.

3. Takknemlighet

Følelsen over takknemlighet trur eg kanskje må være ein av de sterkeste følelsene vi hadde under Norge på langs. Raskt blei vi ekstremt takknemlige over selv de enkle og små tinga. Meldinger fra fjern og nær, varme, mat, hvile og fantastiske naturopplevelser gjorde at vi ofte følte oss veldig tannmelige og priveligerte. Vi var takknemlige både over det vi hadde og opplevde på turen, og ikke minst takknemlige over alle de vi hadde hjemme. Oftere enn i hverdagen sendte vi både venner og familie både mange og gode tanker.

Noe vi virkelig skjønte i løpet av Norge på langs er hvor undervurdert de små tinga er. Et brev, fine ord, smil og godt humør. Et slik brev som Åste hadde gjemt til oss underveis på turen kan bidra til at du smiler resten av dagen, uansett hvor tungt det kjennes ut å gå mil etter mil.

Merkelig nok er det rart hvor fort den ekstreme takknemligheten blir litt mindre i hverdagen. En tar fort både en varm dusj, mat og de en er glad i litt meir for gitt enn det man gjorde på tur. Derfor prøver vi å ta med oss en stor del av takknemligheten tilbake til hverdagen.

Mat er noe vi har lært å sette pris på. Det er lite som slår et godt måltid etter å ha trasket i månedsvis.

4. Ikke bruk energi på grunnløse bekymringer

Et resultat av Norge på langs har vært at vi nesten slutta å bruke energi og bekymringer på det vi ikke hadde kontroll over, og som vi uansett ikke fikk gjort noe med. Som nevnt innledningsvis så hadde vi mange ubesvarte spørsmål under starten av Norge på langs. Hadde vi skulle ventet med turen til vi hadde et svar på alt, så hadde vi aldri komt oss avgårde. Det er viktig å forberede seg, men av og til må en bare godta at vi har gjort nok og akseptere at en får finne en løsning når og hvis problemet oppstår.

Eksempler på dette er både Covid-19 som lenge førte med stor usikkerhet knytta til hvorvidt vi kunne gå innom Sverige i Nord-Norge uten å gå i karantene. Vi valgte å ikke tenke så mye på det før vi faktis nærma oss, og vipps så hadde vi flaksen med oss for en gangs skyld og det fylket vi skulle krysse i Sverige ble gult område. Dermed kunne vi krysse gjennom en del av Sverige uten å måtte gå i karantene.

Et annet anvendelig eksempel er at en ofte ikke vet hvordan været vil bli på tur. Det kan være bra å være forberedt på at været blir dårlig, men ofte viste også dette seg at været faktisk ble bedre enn først meldt. Dermed hadde det vært totalt unødvendig og en bortkastelse av energi å grue seg til en regnfull dag, som uansett viste seg å ikke bli så værst allikevel. Omvendt lærte vi også at dersom det faktisk ble dager med dårlig vær, så prøvde vi å gjøre det beste ut av det også.  Dette løste vi både med å være positive og eventuelt booke oss inn på hytter på de værste dagene. Slik lærte vi at det beste var å ta ting når de dukket opp, og prøve å gjøre det beste ut av situasjonen.

En våt dag i Trøndelag er forbi med både myr og loddrett regn. Ida er løsningsorientert og vi fikk tørket våte klær og varmet kalde kropper.

5. Alt går over. På godt og vondt

Dessverre er det slik at ingenting varer evig. Dette er selvfølgelig både på godt og vondt. Du vil ikke at en fantastisk dag skal ta slutt, men du vet at det nytter ikke å grue seg til den er over.  I stedet må du heller nyte dagen og øyeblikket. På den andre siden kan det være mye trøst i at en tilstand ikke varer evig. På de tunge dagene og i de tunge timene er det mye trøst i at øyeblikket ikke varer evig. En gang, kanskje den neste timen, eller kanskje imorra, så går det over. For oss var det mye trøst i dette når vi både hadde gnagsår eller andre vondter. Heldigvis så snur ting. Er det et godt øyeblikk så nyt det til det fulle, og er det et dårlig øyelikk så vit at det går over før eller siden.

6. Vi trenger lite for å ha det bra

Selv om vi bodde stort sett i telt i fire måneder og gikk store mengder av dagen så var det en aha-opplevelse å oppleve hvor lite som skulle til for å ha det bra. Vi begge stortrivdes med telt- og turlivet, og i grunn savnet vi ikke stort. Så lenge vi hadde mat, tak over hodet, varme klær og  noen å være glade i, så var livet i grunn helt topp. I et forbrukersamfunn som vi lever i idag, er dette definitivt noe å ta med seg videre.

7. Gode vennskap er gull verdt

Norge på langs hadde definitivt ikke vært det samme uten den andre Ida, og vi begge er overraska over hvor godt vi samarbeida hele veien. Ingen av oss er typiske kranglefanter, men vi begger var spente på hvordan det ville være å nesten kun være sammen med hverandre over så lang tid. Under turen hadde vi ikke en eneste krangel og vi begge er helt sikre på at vi kommer til å være venner for resten av livet. Av ting på topplista under turen var definitivt vennskapet mellom meg og Ida noe som tronet høyest på listen. Ida var konstant positiv, fylt med god humør og si ekstremt støttende holdning. Slike egenskaper smitter over, og derfor skal jeg prøve å ta med meg mest mulig av Ida Hermans  sine egenskaper i livet videre.

Åste Innleggen overrasket og vartet oss opp flere steder under turen. Gode venner er alt verdt.

8. Å gå er undervurdert

Å gå gir en følelse av frihet. Det er det motsatte av “raskere, høyere, sterkere”. Alt beveger seg langsommere når jeg går, verden virker mykere, og en kort sund lever jeg ikke gjenom daglige gjøremål som rydding hjemme, møter og manuslesing. Å gå er en frisone. Familiens, kollegers og bekjentes meninger, forventninger og humør virker uviktige i 30 minutter eller noen timer. Jeg kan kjenne at jeg er sentrum i mitt eget liv, og like etter glemme meg selv.

“Livet varer lenger når du går. Å gå forlenger øyeblikkene”, Erling Kagge.

Vi kunne ikke vært mer enig med Kagge. Om jeg skal være ærlig føles det ut som at jeg opplevde mer på de fire månedene til fots gjennom Norge enn gjennom ett år i hverdagen.  Hvorfor det er slik er jeg ikke sikker på, men jeg tror absolutt at om ikke livet varer lenger når du går, så føles det i allefall sånn. Å se landskapet forandre seg, kjenne underlaget under føtta, nye lukter, fin natur å hvile øyenne på, la tankene tenkes ferdig og å legge seg trøtt og fornøgd hver dag. Det er turbobla i et nøtteskall, og det er vel nettopp derfor det er så godt å være i turbobla. Verdens beste boble.

9. Du får til det du vil

Å gå Norge på langs er en stor drøm, og et stort mål. Følelsen av å klare dette målet var uten tvil en sterk og god følelse. Ette ei uke på tur fra Lindesnes på vei mot Nordkapp følte vi selv at vi hadde gått ganske langt. Når vi zoomet ut på kartet så det derimot ut som at vi ikke hadde rikket oss av flekken siden Lindesnes. DA føltes det ganske langt til Nordkapp. Allikevel valgte vi å ikke fokusere på det, men heller på å ta et skritt av gangen. Det er nettopp det som skal til. Hvert lille steg er et stort steg i riktig retning, og gjør du det nok ganger har du plutselig gått Norge på langs. Seks måneder etter turen er det fortsatt litt uvirkelig at vi har gått Norge på langs, men vi tar definitivt med oss mestringsfølelsen og troa på at du får til det du vil.

Et stort høydepunkt på turen var å krysse polarsirkelen på Saltfjellet i August. Slike høydepunkt er så viktige for det blir så tydelig hvor langt du har gått.
Et annet høydepunkt var å feire 100 dager på tur ved Akkajaure i Sverige.

10. Opplev å være frakobla over en lenger periode

De beste etappene av Norge på langs var definitivt da vi var uten dekning over lengre tid. Under etappene uten mobildekning fikk vi oppleve uforstyrra å være på tur. Ofte kunne vi innimellom forstyrre oss selv med mobilen.  Enten ved å sjekke vær, nyheter eller ved å sende meldinger. Når denne ikke hadde dekning over  lengre tidsrom glemte vi innimellom at vi hadde med oss mobiltelefonen. Følelsen av å ikke kunne sjekke nyheter, ikke kunne sjekke været, ikke sjekke Instagram, det er en fantastisk følelse en burde oppsøke oftere. I tillegg bidro den manglende mobildekningen til at vi fikk brukt mer tid på de tingene vi faktisk ville bruke tid på, som å skrive dagbok eller å lytte på lydbøker. Det er sikkert flere som kan kjenne seg igjen i at en kjapt bare skal sjekke mobilen, og vipps så er det gått 30 min. Uten dekning så gidder man ikke etterhvert å sjekke telefonen og da ender du opp med å bruke tiden din annerledes. I en verden hvor vi stort sett er online og tilgjengelig hele tiden, var følelsen av å være frakobla mer etterlengtet enn jeg var klar over selv. Etterhvert begynner du selvsagt å glede deg til du får dekning igjen og til å snakke med nære og kjære, og dermed blir samtalene og meldingene med de nærmeste mer verdt enn om du hadde hatt dekning hele tiden.

I skrivende stund merker jeg at det faktisk er altfor lenge siden jeg har hatt noen dager uten dekning. Heldigvis er det bare fire dager til jeg og Ida pakker pulkene for en ny tur. Denne gangen skal vi bare være borte noen dager. Jeg skulle ønske vi pakket til å gå Norge på langs en gang til. Før drømte vi oss bort i tanken om å gå Norge på langs, nå drømmer vi oss tilbake med en stor takknemlighet over hvert eneste skritt vi fikk ta på reisen vår gjennom Norge på langs.

Dette innlegget handlet om:
Jill Kristin Øie30.03.20
Turjenter.no20.10.16
Guri Anne Hansen12.02.16
Meld deg på vårt nyhetsbrev
Meld deg på
vårt nyhetsbrev
Mailchimp form
reCAPTCHA

*Ved innsending samtykker du til personvernerklæringen