10 tips til å holde seg varm i vinterkulda | Turjenter.no

10 tips til å holde seg varm i vinterkulda

Skrevet av: Sigvor Mala
Publisert: 02.02.21

Når en skal på lengre vinterturer med overnattinger utendørs er det mange små triks som kan gjøre opplevelsen til en drømmetur, fremfor en opplevelse med kulde og frosne tær. For mye av det å være på tur på vinteren handler om å holde seg varm, dette gjelder selvsagt også på dagsturer – men er avgjørende på langturer. Så hvordan holder man seg varm?

Foto: Sigvor D. Mala


1. Lag på lag

Når du skal kle deg til vintertur er det lurt å bruke flere lag utenpå hverandre, med ullundertøy, ullgensere, fleece, primaloft og dun. Dette for å isolere deg mot kulden, og for å kunne regulere i forhold til varmeproduksjonen din så du ikke blir kald når du stopper opp fordi du har svettet og blitt våt. Helt ytterst har jeg skallbekledningen som beskytter meg mot nedbør og vind.

2. Hodeplagg og beskyttelse av ansiktet

Mye av varmetapet går ut gjennom hodet, derfor er det viktig å ha en god lue – men gjerne en litt tynn når du går om dagen. I tillegg er det viktig å ta vare på ansiktet, spesielt dersom det er under – 20 grader eller mye vind og nedbør. Her kan du dekke ansiktet til med en ullhals som puster godt, eventuelt neopren maske dersom det er ekstreme forhold. Personlig har jeg også laget en nesevarmer, som gjør at jeg kan beskytte nesen/kinnene og puste godt samtidig.

Foto: Sigvor D. Mala


3. Votter og hansker

Ha flere skift med votter og hansker, det er viktig at en ikke går seg svette i tykke votter slik at de blir våte og kalde. Anbefaler å bytte mellom tykke og tynne votter når en går og gå minst mulig uten votter når det er virkelig kaldt ute. Det er viktig å ha hanskepar som man kan ha på seg til å fikse ting, spise og lignende slik at man ikke utsetter hendene for mye unødvendig kulde.

4. Tykk dunjakke

Snacks-pauser, lunsjpauser og camp-livet blir en drøm med en tykk dunjakke som du kan ta utenpå alt annet hver gang du stopper. Dette gjør at du ikke blir kald med en gang, og du slipper å drive å kle av og på deg mange lag med klær. Det er effektivt og forhindrer at du blir kald mange ganger i løp av dagen.

Foto: Kristin Eriksson


5. Kalde skisko?

Lag din egen “tåladd”, dette er noe man trekker utenpå skiskoene. Personlig har jeg formsydde tåladder laget av bevernylon og ullfilt sydd sammen til å passe perfekt til mine sko med hull til bindingen og strikk bak hel, ettersom man trenger ekstra isolasjon på fremste del av foten. Det er også mulig å gjøre det enkelt å klippe hull i en tykk ullsokk å tre den utenpå skoen. Dette gjør en stor forskjell på kalde dager! Dampsperre kan også være til god hjelp, det kan være så enkelt som å ta plastposer i skoene. Da har du gjerne en tynn ullsokk innerst, plastpose også en tykker ullsokk. Slik holder du mer på varmen som produseres og skoene dine blir ikke fulle av fuktighet og frost til neste dag.

Foto: Mari Thorsen

6. Camp sko

Etter en lang dag på ski er det avgjørende å kunne ta av seg de fuktige og kalde skiskoene, og bytte de ut med varme camp sko. Personlig bruker jeg militæret sin variant som er litt tung, men har solid såle og er vanntett i bunnen. Oppi har jeg liggeunderlag klippet til som såle, samt en ullsåle og hjemmelagde kartanker. Her finnes det mange ulike fotposer som man kan kjøpe eller lage selv.

7. Tykk nok sovepose

Her anbefaler jeg å gjerne bruke en sovepose en har fra før i kombinasjon med en annen. Dette gjør at du ikke trenger å kjøpe en dyr ny vinterpose, og du får en perfekt sovepose for vinterovernatting med luftlaget mellom posene som skaper ekstra isolasjon. Gjerne en dunsovepose med komfort rundt -4 og en syntetisk tresesongs-sovepose utenpå. Dette holder deg varm i ned til – 40 kuldegrader og hindrer problem med fukt inn i dunposen. Husk å lufte soveposene om morgenen!

Foto: Sigvor D. Mala

8. To liggeunderlag

Det er viktig med god isolasjon, det å ha to liggeunderlag er avgjørende for å isolere deg fra kulden fra bakken. Bruk gjerne et vanlig liggeunderlag som du også kan sitte på under lunsj og middag, samt et reinsdyrskinn eller oppblåsbart liggeunderlag som begge deler isolerer deg fra underlaget.

Foto: Sigvor D. Mala

9. Varmeflaske

En flaske som tåler kokende vann, som for eksempel “Nalgene flaskene” er viktig å ha med. Denne fyller du med kokende vann på kvelden og legger ned i soveposen din så du holder deg varm hele natta. På denne måten har du også vann når du våkner om morgenen til å drikke og starte på frokosten. Dersom du fryser når du går eller sitter i camp kan du også ha en varmeflaske på magen i løp av dagen / ettermiddagen, da kan det være greit å ha en halvliters flaske som er mer praktisk å gå rundt med.

10. Dersom du blir kald; beveg deg!

All bevegelse vil gi deg varme, setter du deg ned og blir passiv blir du kaldere. Hopp rundt om kring, spring rundt teltet eller ha en artig dunjakke-disko før du kryper ned i soveposen!

 

God tur!

 
ALDER: 27
Meld deg på vårt nyhetsbrev
Meld deg på
vårt nyhetsbrev
Mailchimp form
reCAPTCHA

*Ved innsending samtykker du til personvernerklæringen

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this