5 dager i Lofoten

I sommer var vi på tidenes eventyr i Lofoten. Fire jenter, fem dager, en leiebil og to telt – oppskriften på suksess!
Skrevet av: Gunhild og Helene
Publisert: 25.10.19

Dag 1: Oslo – Moskenes

Pakket og klare hoppet vi (Gunhild, Helene, Anne Marie og Stina) i en taxi til Gardermoen for å ta flyet straka vegen til Bodø. Her hadde vi på forhånd booka en snasen Mini Countryman via Nabobil.no og ferge til Moskenes i Lofoten. Turen over tar 3,5 time, rutetider og mer informasjon finner du hos Visit Lofoten.

Som alle ferger med respekt for seg selv, selger de også her nydelige sveler. Selve turen over er ikke så spennende, helt til man nærmer seg selve destinasjonen. Plutselig ser man målet – den majestetiske Lofotveggen. For et syn!

Vi var så heldige å ankomme øygruppen i strålende solskinn, og rakk litt sightseeing før teltoppsetting og middag. Fra Moskenes er det en kort kjøretur til Å, hvor vi fikk sett mange av de klassiske Lofoten-synene. Fiskevær, høye topper, mengder med måker, hav så langt øyet kan se og selvfølgelig turister.

magisk lys i Å i Lofoten

På veien tilbake til Moskenes stoppet vi innom en lokal Joker-butikk og handlet inn middag og frokost. Rett ved fergekaia ligger Moskenes Camping, hvor vi sjekket inn for natta. Ikke la deg skremme av at dette er en campingplass, for som med alt annet i Lofoten så er ikke dette som du tror. Denne campingplassen er helt nydelig, og har mange fantastiske teltspotter. Et lite tips er å booke på forhånd, det hadde ikke vi gjort og det var bare flaks at vi fikk plass.

Etter et kjapt kveldsbad var det tid for middag, og Gunhild disket opp med laks med fløtesaus og potetmos. En perfekt avslutning på en lang dag.

Dag 2: Reinebringen, Sakrisøy og Ramberg

Etter en bedre frokost pakket vi sekkene og kjørte til Reine for å gå Reinebringen. 1000 trappetrinn laget av sherpaer og 448 meter rett opp. Vi svettet godt i solsteika, men det er det vel verdt når man kommer opp på toppen og får se den fantastiske utsikten! De med høydeskrekk synes kanskje det ble litt vel luftig til tider, mens andre likegodt gikk for en yogapose på toppen. Forskjell på folk!

Ryten, Lofoten

Fra Reine kjørte vi videre til Anitas Seafood på Sakrisøy, en restaurant vi hadde hørt mange gode ord om. Her ble det fiskeburger og fotosession før vi kjørte videre. Vi hadde egentlig ikke lagt så mange planer for turen, og kjørte litt på måfå. Til slutt ble vi enige om å kjøre til Lofoten Beach Camp på Flakstad. På veien stoppen vi innom Ramstadstranda hvor vi fikk kjølt ned de slitne føttene våre i det kalde vannet.

Beach Campen er slett ikke noe dårligere enn den på Moskenes, her kan man sette opp teltet helt nede ved stranda. Vi fant oss en nydelig spot helt for oss selv, og var riktig så fornøyde med dag to i Lofoten.

vanvittig flott solnedgang på flagstadstranda

Dag 3: Festvågtind og Henningsvær

Vi våknet opp til tåke og regn, og bestemte oss for at dette var en god dag for en lengre kjøretur. Til tross for været ville vi gjerne få med oss en topp, og google hjalp oss med å finne Festvågtind, som ligger rett ved Henningsvær. Henningsvær måtte vi til uansett, fordi Gunhild hadde klart mesterstykket det er å ødelegge liggeunderlaget sitt. Med-turjente Julie visste råd, for hun bor nemlig i Henningsvær og hadde et ekstra underlag å låne bort.

Etter et par timer on the road kom vi fram, og satte i vei med godt humør. Positive som vi er håpet vi på å komme over skodda som lå tykt nedover fjellsiden. Det gjorde vi på ingen måte, men det var likevel en kjempefin tur! Andre bilder enn våre tilsier at utsikten fra Festvågting er spektakulær, slik så det ut på toppen denne dagen:

Så da var det bare å komme seg ned igjen, hoppe i havet og dure videre til Henningsvær.

Henningsvær er akkurat så fint som du kan se for deg. Vi fikk hentet liggeunderlaget og skrubbsultne bestemte vi oss for å gå for en bedre middag på Fiskekrogen. Anbefales på det varmeste!

Dag 4: Ryten og Nusfjord

Så var det dags for en av de mest kjente turene på øya, nemlig Ryten. Den tredje toppturen på like mange dager kjentes godt i beina, men som vanlig er alt glemt når man kommer opp på toppen. Dette er en helt nydelig tur som passer for de fleste, med variert terreng og 543 høydemeter. Fra toppen ser man ned mot den kjente stranda Kvalvika, og de uten høydeskrekk kan ta helt syke bilder. Men frykt ikke, de med høydeskrekk får også sitt.

Turjenter-Helene på tur til Ryten i Lofoten

Nusfjord hadde vi også hørt mye bra om, så etter nok et bad kjørte vi dit. Og Nusfjord er rett og slett magisk. Det er så fint! Etter et deilig pizzamåltid vandret vi rundt i det lille fiskeværet og tok oss en liten strekk på svabergene.

tørrfisk i nusfjord

turfølget i nusfjord

Dag 5: Back to Bodø og hei, Saltstraumen

Vi hadde ikke booket ferge tilbake til Bodø, og stresset litt med det siden vi tross alt hadde et fly å rekke. Så vi stod opp tidlig, pakket sakene, dro fra Flakstad og kjørte rett til Moskenes i håp om å rekke den første ferga kl 9. Det rakk vi! Dette var en nydelig morgen med solskinn og lite vind, og det var vemodig å dra fra Lofoten. Men siden vi tross alt rakk den tidlige ferga, ville vi også rekke å få med oss noe i Bodø – nærmere bestemt Saltstraumen.

Med det var vår lille sommertur brått over, og vi vendte tilbake til Oslo med fly fra Bodø. For tre av fire var dette første tur til Lofoten, men det blir garantert ikke siste. Vi kjente alle på følelsen av et enklere liv i ett med naturen, og med utallige turmuligheter. En ting er helt sikkert – vi må tilbake for tre topper og fem dager er slett ikke nok.

Takk for turen!
Gunhild og Helene

Har du noen detaljerte spørsmål om turen vår? Kontakt oss på Instagram: @ggaara og @helenevaagsvoll 😊

Dette innlegget handlet om:
Gunhild og Helene20.11.17
Maria Stray Homme16.10.18
Maria Philippa Rossi19.03.19
Meld deg på vårt nyhetsbrev
Meld deg på
vårt nyhetsbrev
Mailchimp form
reCAPTCHA

*Ved innsending samtykker du til personvernerklæringen