Nybegynner, mørkredd og alene på telttur!

Hva gjør du når du er nybegynner, mørkeredd og samtidig har skikkelig lyst til å dra ut på telttur, ALENE!?
Skrevet av: Une Cecilie Oksvold
Publisert: 11.01.18

Er du som meg, som alltid lengter etter å være ute i marka, sette opp teltet, få fyr på bålet, og bare nyte natten og stillheten i naturen? Men som samtidig er fersk i gamet og fullstendig livredd for mørket..?

For snart to år siden kom interessen for friluftsliv krypende inn på meg. Det var i en periode i livet der jeg ikke hadde helt fotfeste i hva jeg skulle, hvem jeg var og hva som var veien videre. I naturen fant jeg roa, og jeg er neppe den eneste som har følt det slik. Etter jeg fant fotfeste i naturen, har interessen bare vokst og vokst, og spesielt behovet for å være ute i naturen og bare roe helt ned over lengre tid, har virkelig meldt seg. Det eneste er, at jeg har aldri vært et friluftsmenneske!

Jeg har aldri ligget i telt som barn, eller lært meg å tenne bål selv. Jeg var den som ble ”syk” på uteskoledager hvor sola ikke tittet frem, og som gjerne sa nei takk til søndagstur med familien.

Dette gjør at jeg ikke har særlig gode forutsetninger for å ha kunnskap om friluftsliv! Heldigvis har jeg prøvd, feilet og derfor lært, og vil nå dele noen av mine erfaringer til dere som bare ønsker å hive dere ut i den herlige friliftslivsbølgen, men trenger et spark i ræva!

Lær deg litt om vind og vær

Jeg har tidligere hatt lite kunnskap om vær og vind, og blant annet det at man må finne en teltplass som byr på muligheter for le, både for å øke temperaturen, men også for mulighetene til å fyre bål. Slike ting har jeg lært den vanskelige måten. Jeg har ikke tellinga på hvor mange rasteplasser jeg har tenkt ”Her va det fint!”, hvor det som skulle bli en fin rolig kosestund foran bålet, ble en kamp mot naturkreftene for å holde et forsvarlig bål gående. Lær deg å lese været, sjekk vindretning og styrke på vinden. Ofte når det bikker over 5-6ms kan det være greit å sette seg på lesida, altså på motsatt side av vindretningen på en høyde for eksempel, eventuelt finne seg ei dolp eller lignende. Slik blir turen mye koseligere og forutsetningene for å tenne bål og ha en rolig teltduk blir mye større. Det er heller ingen skam å utsette turen hvis været blir for dårlig. Det er mye bedre å slippe å bekymre seg for dårlig vær og kanskje sette seg selv i en skummel situasjon, når man er fersk i gamet og har nok å tenke på.

Telt i solnedgang på gråkallen

Lær deg å tenne bål

Bål er for min del avgjørende på tur, da jeg er skikkelig mørkredd, og bålet rett og slett både gir varme, lys og en trygghetsfølelse. Det er ingenting som er så beroligende som å se den varme fargen og høre på de gode knitrelydene bålet gir.

Første bud er å huske på regelen om sporløs ferdsel. Det beste man gjør når man skal tenne bål, er å finne en bålplass som allerede er laget av noen andre. Det ser man ofte ved at steiner er plassert rundt, eller at bakken allerede er brent. Dette er spesielt viktig i mark hvor det er mye ferdsel og mange sliter på naturen. Er du på et sted hvor det ikke er allerede etablert en bålplass, er det viktig at du velger et sted hvor det er forsvarlig å fyre, altså ikke et sted med masse tørt, brennbart materiale rett i nærheten. Gjerne bruk store steiner for å danne bålplass, så slipper du at det tar fyr i bakken og du skåner naturen ytterligere. Gå aldri fra en bålplass uten å ha slukket brannen helt.

Plukk med deg never fra bjørkestammer på tur til rasteplassen, dette er supert å tenne opp med. Hvis du skal finne ved i skogen er det viktig å kun bruke allerede dødt tremateriale. Kvist i mindre biter og legg på mer og mer etter hvert som du får fyr på de minste bitene. Det er lov å ta med egne kubber, og det er også lov å jukse med en brennbar kubbe som man kjøper på butikk! Det er først nå etter to år at jeg øver meg på å finne brennbart materiale i naturen uten å ha med egen kubber – og jeg har ikke tellinga på hvor mange bål jeg ikke har fått fyr på – men øvelse gjør mester!

Jente foran bål i blåtimen

Tips: finner du ikke never er en opprevet O.B. supert til å få fyr.

Obs: Det er bålforbud mellom 15. april og 15. september. Unntaket er ved strandkant, på fjellet over tregrensa, samt ved godt etablerte bålplasser hvor det er forsvarlig å fyre bål i denne perioden.

Bli kjent med utstyret ditt!

Før jeg la ut på min aller første natt ute alene, lå jeg flere netter i telt sammen med samboeren hvor jeg lærte meg alle de tingene jeg før ikke hadde tenkt på en gang! Som for eksempel å finne et flatt og tørt underlag for teltet. Eller hvordan jeg slo opp teltet. Også hvor tung sekken ble med alt utstyret i, og hvor langt jeg kunne klare å gå ut i fra den formen jeg var i. Jeg lærte meg å bruke primus, og å lage mat på primus. Nå skal det sies at det ble en del brent mat i starten, og jeg anbefaler å gå til anskaffelse av teflonpanner- og kjeler så maten ikke brennes like fort.

Jeg fikk prøvd meg på hvor mange grader den arva soveposen min tålte, og hvor mye klær jeg trengte å ta med i sekken. Vi er alle forskjellige, og jeg er en skikkelig frysepinne! Derfor er det vanskelig å gi en fasit på hvor mye klær man trenger, men jeg mener at det viktigste plagget er ull og skallklær. Ull holder deg varm og regulerer varmen selv om det blir vått, mens skallklær holder deg god og tørr.

Ei lita huskeliste på hva jeg tar med meg på tur:
  • Sovepose
  • To underlag – et for isolasjon og et oppblåsbart
  • Telt
  • To ullundertøysett (et tykt og et tynt)
  • Tykk ullgenser
  • Ullsokker
  • Skallklær
  • Lue og votter
  • Fyrstikk
  • Primus (hvis jeg ikke skal tenne bål)
  • Kjele/stekepanne ut i fra hvilken mat som skal lages
  • Kniv, sag og ei lita øks
  • Nok mat og drikke
  • Lyslenke
  • Hodelykt
  • Powerbank
  • Bok/musikk/podcast

…alt trenger forresten ikke være flunkende nytt! Gjerne lån av kjente, eller kanskje du har noe du kan arve fra de hjemme? Jeg har brukt to år på å finne ut hvilket utstyr, og hvilken kvalitet på utstyret jeg har behov for. Jeg har både arvet, lånt og handlet en del utstyr brukt via loppisapper, bruktbutikker og lignende.

Jente med sekk og hund går oppover en bakke med myrull i sol

Etter mange turer med samboeren har jeg erfart å være for varm, for kald, miste batteriet på mobilen før halve turen er gått, ha det stappmørkt i teltet, ligge for hardt, ligge på steiner eller i skrått underlag og så videre – og slike ting lærer man av! En gang dro vi på telttur uten å ha sjekket det lånte teltet først… Jepp – vi måtte spikke til en teltstang da det mangla! Så sjekk alltid utstyret og vær trygg på det du har med deg i sekken. Det skaper også mindre stress når du er på tur.

Velg en plass du kjenner godt og vær beredt!

Før min aller første tur alene, var jeg mye på dagstur i bymarka her i Trondheim. På disse turene utforsket jeg områdene og ble kjent med de. Jeg følte meg trygg på hvor det var le for vind ut i fra de ulike vindretningene, hvor det var flatt nok til å sette opp telt, hvor det var døde trær jeg kunne bruke til ved, og hvor jeg kunne møte på folk og ikke. Jeg fant meg teltplass i god til før jeg dro ut på tur, og hadde alt klart. Jeg tok også (og tar fortsatt) mange dager hvor jeg dro opp i marka tidlig på morgenen, slo opp teltet, tok det rolig med teltkos utover dagen og dro hjem igjen på ettermiddagen – uten å sove over.

Utsikt fra teltåpning med sol og grønn skog
Dagstur på Gråkallen

Hopp i det!

Ved å bli kjent med utsyr, prøve meg sammen med andre på tur, bli kjent med mine egne kunnskaper, øve meg på det jeg ikke kunne og ta en del prøveturer på dagtid, ble jeg ikke stressa lenger. Jeg følte meg trygg på hvordan jeg skulle komme meg dit, at jeg fikk tent bål, at jeg fant en bra teltplass, at jeg hadde kontroll og at jeg kjente plassen – ja jeg følte meg hjemme akkurat her på denne plassen i marka. Samtidig må jeg innrømme at da jeg først var på plass og skulle sove over, rørte seg litt i magen da mørket kom snikende innpå der jeg lå helt mutters alene. Jeg var redd. Men det er jo ikke farlig å være redd? Jeg skjønte jo samtidig at dette kom til å skje, og hadde derfor med meg podcast med lørdagsrådet på P3, masse ekstra batteri til mobilen og ei lyslenke som hang i åpningen på teltet som rett og slett skapte en god og harmonisk stemning. Stemmen på radioen distraherte meg fra tankene om skumle klovner og alskens troll og tusser som kunne komme å ta meg. Noe som er helt irrelevante tanker og som derfor ikke fortjener å ta plass i hodet. Så ha med småting som gjør at du holder deg rolig, ting du vet du koser deg med, og som hjelper til med å skape god stemning.

Utsikt fra teltåpning med lyslenke, bål og hund i solnedgang på gråkallen i trondheim

Denne kvelden kommer jeg til å huske lenge. Jeg følte stor mestring ved å tenne bål, i å holde meg rolig (selv om jeg ble redd), og jeg fikk til og med se nordlys og stjerneskudd! Dagen derpå var jeg så stolt over å ha sovet natten i gjennom, og jeg var fullproppet av lykke over alle naturopplevelsene. Det var absolutt verdt all den forberedelsen og den lange tankeprosessen i forkant.

Jeg er fortsatt redd. Men samtidig vet jeg hvor deilig følelse det er å klare det! Det er vel bare sunt å trosse frykten noen ganger, og jeg veit at den kun vil bli mindre og mindre desto mer man driter i den og gjør det man har lyst til!

Hvis du vil følge meg på mine turer fremover, gjerne følg meg på Instagram under @unececilie

Blogglisten hits

Julie Korneliussen16.11.17
Une Cecilie Oksvold16.04.18
Ida Kathrine Knudtzon Eriksen21.06.18
Meld deg på vårt nyhetsbrev