Altevatn | Turjenter.no

Altevatn

24 timer med eksamensfri i Indre Troms. Et 100 km langt eventyr i P E R F E K T vær.
Skrevet av: Erle Amalie Fuglesteg
Publisert: 24.04.21

Det er vår, det er fint vær, og er du heldig er det fremdeles snø i fjellet. Og standarden er jo, som hvert år, at når denne fine tiden begynner – så kastes alle studenter inn i eksamenstiden, inkludert meg.

Men istedenfor å sitte inne og lengte etter en tur på fjellet, og bruke 50% av lesinga til å ønske at jeg var et annet sted; så lagde jeg tid til en liten intensiv ferie. De første 24 timene av eksamenstida ble satt av til å gjøre akkurat det jeg hadde lyst til. 24 timer til å fylle på med sol, frisk luft, nye fjell og frihet – slik at jeg kan starte eksamenstida med ny energi.

24 timer, indre Troms, 100 km – og helt P E R F E K T vær.

Her ser dere løypa jeg valgte. Start ut fra Innset i Bardu, hvor jeg fulgte scooterleden over Altevatn til Storbukta. Her tok jeg av scooterleden og kjørte inn gjennom Stordalen, krysset Geavdnjajavri, krysset fjellet over til Altevatn igjen – og fulgte scooterleden på Altevatn tilbake til Innset. Krysset viser hvor jeg campet.

Vi startet ut fra parkeringen i 19 tiden, og med sola i ryggen suste vi over Altevatn i full fart. På denne turen tok jeg med meg 6 hunder, som egt. er et helt perfekt antall for å dra på tur.

Sola varmet fremdeles mye, selv om det var sent. Vi tok flere pauser for at hundene skulle få kjøle seg ned. Det fine med å være på tur er jo at ingenting haster, og man kan ta så mange pauser man vil.

Når jeg tok av scooterleden og kjørte inn i Stordalen krysset vi grensa til Rohkunborri nasjonalpark – og her er det ikke lov med scooterkjøring. Det hadde vært noen andre hundekjørere ute før oss, så vi hadde fine spor å følge gjennom skogen. Så fort sola forsvant bak fjelltoppene ble det raskt kaldere, hundene løp fortere og vi cruisa inn i den magiske blåtimen.

Solnedgangen bak oss, og blåtimen foran oss – kan det bli bedre?

Etter 2,5 time på farten lagde vi camp. Jeg elsker å sove under åpen himmel, og benytter en hver sjanse til å droppe teltet.

Sove under åpen himmel:

• Jervenduk (Fjellduken Hunter)
  • Vintersovepose (Rago X-trem Lady)
  • Oppblåsbart liggeunderlag
  • Skumunderlag

Det her var første natt jeg sov alene på tur. Alltid ellers har det vært i forbindelse med konkurranser. Og da har jeg GPS-tracking og et helt støtteapparat som vet nøyaktig hvor jeg er til en hver tid. Nå var jeg helt alene, godt gjemt i Rohkunborri nasjonalpark, uten dekning. Og jeg sov faktisk veldig godt.

Rypene holdt full fest i hele dalen gjennom natta, og med lyset fra månen og stjernene kunne jeg lett se de løpe rundt på myrene. 03:30 ble det lyst, og 06:00 kom sola over fjellkanten. Og med sola rett i fleisen syns hundene det var på tide å reise videre.

Turen over Geavdnjajavri på morgenkvisten var som å leve i et eventyr. Fjellmassiven stiger opp på hver side av innsjøen, nye fjellformasjoner rundt hver odde. Hundene gav full gass i den kalde morgenlufta, mens jeg spiste frokosten min med sola rett i fleisen

De siste kilometerne av Geavdnjajavri var veldig holkete, med mye blank is. Her er det nok en del overvann senere på dagen, men vi krysset i 7-tiden og kom oss tørrskodd over. Jeg syns i utgangspunktet det er ganske skummelt å kjøre på is, har alltid en liten indre frykt for å skulle falle gjennom. Og alle som har kjørt slede kan nok skrive under på at det er vanskelig å styre på blank is. Men hundene var flinke, og mistet kun fokuset et lite øyeblikk når vi kjørte på en flokk med gjess.

Når innsjøen var krysset, begynte vi på stigningen for å komme oss over til Altevatn igjen. Deilig å komme seg litt opp i høyden og se mer av områdene rundt oss.

Klokka 10 om morgenen hadde vi allerede tilbakelagt 30 km, og tok oss en velfortjent pause i lyngen. Det blir fort for varmt når sola står rett på, så godt med pauser er viktig. Litt påfyll med mat og drikke til både meg og hundene var på sin plass.

Etter noen timer i lyngen raste vi videre over Altevatn. Altevatn er en innsjø som ligger mellom de to nasjonalparkene Dividalen og Rohkunborri nasjonalpark, og strekker seg hele 45 km innover i landet.

Noen som vet å nyte livet på tur!

Så det var mine 24 timer med frihet før eksamenskjøret starter. Håper alle andre tar seg tid til litt frihet også!

Flere av mine innlegg
Meld deg på vårt nyhetsbrev
Meld deg på
vårt nyhetsbrev
Mailchimp form
reCAPTCHA

*Ved innsending samtykker du til personvernerklæringen