Åmotan – Perler på en snor…

Skrevet av: Ida Kathrine Knudtzon Eriksen
Publisert: 03.12.15

Ved Gjøra i Sunndalen, ligger det en fantastisk plass som heter Åmotan. De lokale kaller det for «Nordens Niagara».  I Åmotan møtes fem elver og lager et flott vassdrag, og tre av elvene lager nydelige fossefall. Den høyeste fossen har et fritt fall på 156 m. Det sies at botanisk sett er dette et av de rikeste områdene i Norge, og det er helt unikt!

Reppefallet

Jeg hadde aldri hørt om plassen før jeg dro dit, og hadde ikke så store forventninger.. Men da jeg kom dit, fikk jeg bakoversveis. For en nydelig plass! Hvis du liker spektakulære fossefall og koselige skogstier, samt bratte fjellsider, så er dette plassen for deg! Det smeller i alle fall rett inn i hjerterota mi!

idakathrine_åmotan1
Det er laget fine stier i området, med flotte bruer over elvene.

Det er merket flere stier med forskjellige runder og vanskelighetsgrader, som både passer til barn og voksne. Vi valgte å gå den lengste sløyfa som lot oss komme nær alle fossene. Og som gav oss nydelig utsikt mot Grødalen, Litledalen, Dovrefjell og Dindalen.

På tur opp Lundlibakkan.

Vi startet ved Jenstad gård og gikk først ned til Reppefallet og til Åmotan. Deretter gikk vi over brua,  Jenkabrua, og fulgte stien opp Lundlibakkan. Dette er en bratt motbakke som går gjennom flott bjørk- og furuskog. På toppen av bakken kommer en til gården Lundlia. Her starter det en traktorvei som en følger til det høyeste punktet på denne ruten, som er Mælan(ligger på 865 moh). Der kan en også følge sti mot Grøtsetera, om en ønsker det. Vi fulgte deretter en sti ned mot Ørnsnudda der en har flere utsiktspunkt mot kanskje den vakreste fossene av de alle: LINDALSFALLET. Stien går deretter videre tilbake til startpunktet, Jenstad. Hele turen er 7,1 km. Og en nyter hver en meter!

idakathrine_åmotan2
Mye variert natur. Her med utsikt mot Dovre…

idakathrine_åmotan11

idakathrine_åmotan9
Utsikt mot Grødalen.
Lindalsfallet.

idakathrine_åmotan3

Psssst: Følg meg gjerne på mine turer gjennom Instagram under navnet idakathrine

ALDER: 33 år
BOSTED: Trondheim
Meld deg på vårt nyhetsbrev
Meld deg på
vårt nyhetsbrev
Mailchimp form
reCAPTCHA

*Ved innsending samtykker du til personvernerklæringen