Astma på tur

Sliter du med Astma? Ina deler sine egne tips for å bli litt bedre venn med den!
Skrevet av: Turjenter.no
Publisert: 24.04.17
**Dette innlegget ble opprinnelig skrevet av Ina Vikøren @ina.vik**

Starten på fjellturen er bratt, intensiv og har i overkant effektive høydemetre. Bare ved å se på den bratte etappen jeg har foran meg vet hva som kommer til å skje. Pusten blir med ett tyngre og tyngre, og selv om jeg ikke føler meg sliten påvirker dette det gode drivet jeg hadde for bare noen minutter siden. Etterhvert virker det som at pusterøret har gått over til å ikke romme mer enn et sugerør og å puste gjennom nesen kan jeg bare glemme. Jeg glemmer å puste med magen og det virker egentlig bare som at pusten bouncer frem og tilbake mellom bryst og hals. Om jeg da i tillegg begynner å hoste har jeg gjort det. Da holder jeg hosteshowet gående hele resten av turen.

201704131537005864
Noen toppturer er mer krevende for astmaen enn andre – spesielt om det blåser, er veldig kaldt eller har lange, bratte partier. Her er jeg på tur med SeilNorge i Lofoten denne påsken. Påskeværet er litt mer astmavennlig enn januarværet.

Anstrengelsesutløst astma, allergi og kald luft

Jeg regner med at jeg ikke er alene om disse opplevelsene på tur. For det er nemlig ikke bare langrennslandslaget som har pådratt seg anstrengelsesutløst astma. Vi er en hel skokk med hostende og til tider halvkvalte turentusiaster som peser oss opp fjellsider med pustebesvær, økt puls og et narkomant forhold til den blå inhalatoren. At flere av oss som sliter er overeksponert for aktiviteter under kalde forhold er mer enn bare en tilfeldighet. For det er den kalde, tørre, vinteren som er verst. Og er du som meg; og har fått med deg noen bonusgaver i form av et assortert utvalg andre allergier har du gitt Kong Vinter en ekstra god grunn til å plage deg. Som Astma- og Allergiforbundet sier: “ Årsaken til at mange med astma blir verre når de puster inn kald luft, skyldes overfølsomme luftveier og ikke kuldeallergi. Den kalde luften fører indirekte til uttørring av luftveiene og dermed forsnevring.” Et tragikomisk faktum for oss vinterbarn.

20170424_092001
Mine to bestevenner på tur 🙂

Det å grue seg

Til tider er eneste grunnen min for å gå opp, lykkeekstasen ved å kjøre ned på ski. Og det er jo på en måte litt destruktivt, med tanke på at oppturen gjerne varer i 8 timer, mens nedkjøringen kun i noen minutter. Jeg har til tider tatt meg i å grue meg før en lang topptur på grunn av at jeg ikke vil være den som sinker gjengen og heller ikke ser frem til ubehaget i lungene på de bratteste partiene. Da er det viktig å mentalt forberede seg, snakke med de andre i gruppen og generelt ha en positiv kommunikasjonsdynamikk rundt det hele. Legg inn noen gulroter underveis om turen er ekstra lang. Les tipsene mine nederst for å se mine mestringsteknikker.

Dårlig form?

Ettersom jeg ikke har hatt astma før (bortsett fra barneastma som liten) satte jeg plutselig spørsmålstegn ved egen form og kondisjon når jeg fikk pustebesvær, tung pust og vanskeligheter med å snakke med de rundt meg på tur. Jeg har alltid vært aktiv, så det at formen min plutselig skulle svikte meg i en alder av 24 syntes jeg rett og slett var litt ufint. Men det har nok sine grunner og skyldebøttene går til mitt aktivitetsnivå på vinterhalvåret. Man kan tydeligvis pådra seg både allergier og astma ved overeksponering av f.eks intensiv trening under kald og tørr luft, og med min fartstid som både alpinist og en ellers aktiv vinterlivsstil har jeg mine mistanker. Og med tanke på mine andre allergier er jeg da også ekstra utsatt.

Vinterbarn

Så hva kan vi gjøre da? Vi som elsker ski, toppturer og andre vinteraktiviteter? Skal vi følge rådene om å holde oss unna aktiviteter i kaldt vær og tørr luft og begynne med strandvolleyball i stede? No offence til strandvolleyball, men vi vil jo gjerne holde skisesongen aktiv og! Heldigvis så er det håp for oss. Både mine egne leger og Astma- og Allergiforbundet poengterer at toppturer, og annen høyintensiv aktivitet ikke er lost case for oss astmatikere, også i kaldt vær. Fysisk aktivitet og økte treningsmengder bedrer kondisjonen og evnen til å mestre astma. Det virker kanskje litt bittert at vi må trene dobbelt så mye kondisjon som folk med normale luftveier for å mestre aktiviteten like bra, men det gir oss samtidig et insentiv til å være i enda bedre form enn vi normalt sett kanskje ville ha vært i. Det er gøy å se hvor mye det hjelper, og det å puste normalt og faktisk nyte turen opp til toppen (og ikke bare nedkjøringen) er en superstor gulrot for treningsopplegget.

20170415468379959
Vinterbarn leker best!

Type trening

Intervalltrening, løping og sykling er gode og enkle måter å holde kondisjonen på topp og astmaen i sjakk. Jeg liker spesielt godt stisykling ettersom dette har en direkte relasjon til muskelgruppene du bruker på ski. I to år nå har jeg vært skadet i foten (les: Å uskadeliggjøre en skade), noe som har satt begrensninger på løpingen og forverret pusten min denne skisesongen. Det skal ikke gjenta seg til neste sesong; og sommeren skal brukes til å få meg back in the game. Er du skadet eller usikker på hvordan du kan trene for å holde astmaen under mest mulig kontroll kontakt både lege og andre spesialister (som personlig trenere) for å få et skreddersydd opplegg for deg. Det fins også mange gode kilder på nett og historier fra blant annet roeren Olaf Tufte, Olympiamester i hekkeløp Jackie Joyner-Kersee eller syklisten Thor Hushovd (og snart kanskje det norske langrennslandslaget?) om hvordan å takle astma kombinert med aktiv idrett.

Noen tips på veien

En av de viktigste tingene er å gi beskjed til de du er på tur med at du har astma. Spesielt hvis dere skal på en bratt langtur. Gruppen må ta hensyn og det kan være fordelaktig å dele opp i to grupper om dere en en stor gjeng der noen går raskere og noen tar det litt mer med ro. Det er ingenting som stresser meg mer på tur enn når jeg føler at jeg må sprinte opp fjellet for å ta igjen en luke. Og worstcase; om du får et astmaanfall og begynner å hyperventilere er de andre klar over situasjonen på forhånd. I tillegg kan du tenke på:

  • Varm alltid opp før du legger ut på en tur med bratt start. Personlig er astmaen min verst når jeg går fra lav til høy puls på altfor kort tid, derfor hjelper det veldig å være litt varm i trøyen før start.
  • Om du har forskrevet astmamedisin i innhalatorform – ta denne 15 – 20 minutter før turen.
  • Ikke spis et stort måltid rett før tur (la det gå ca. 2 timer).
  • Ikke legg ut på en bratt tur med forkjølelse, da er astmaen verre.
  • Gå sakte oppover og hold deg godt under makspuls – dette er spesielt viktig om du ikke har med deg medisin.
  • Finn et tempo som funker for deg og hold det jevnt slik at du slipper å måtte stoppe opp for å få kontroll på pusten. Å gå fort med masse pauser er av og til fristende, men blir forferdelig i lengden. Unngå også fristelsen for å bare bli ferdig med det og gå rett opp, og bruk heller tid på et sikksakk mønster oppover for å spare energi og holde deg under makspuls.
  • Om det er veldig sterk vind (12 m/s +) pleier jeg som regel å revurdere turen. Vind gjør meg enda mer kortpustet enn vanlig.
  • Selv om man snakker om at man ikke skal gå i et raskere tempo enn at man skal kunne snakke sammen på topptur er det annerledes for oss astmatikere. For meg fungerer det best å fokusere pusten på å gå og ikke snakke mye oppover – uansett tempo.
  • Jeg er totalt avhengig av vann (kanskje i overkant avhengig), men det er deilig å ha et drikkesystem med slange som gjør at man konstant har tilgang på vann, slik at du kan ta deg en slurk når du merker at det begynner å bli tørt i halsen.
  • Kos deg i fjellet, og ta det hele med en knusende ro. Ikke få panikk om halsen begynner å knytte seg- stopp opp, drikk vann og nyt utsikten. Pust med magen og dytt brystet oppover så er du klar for resten av turen 🙂

201703221257204935

Kontakt meg gjerne med andre erfaringer, tips eller spørsmål! Snakkes i fjellet!
Peace

 
BOSTED: Melhus
Meld deg på vårt nyhetsbrev
Meld deg på
vårt nyhetsbrev
Mailchimp form
reCAPTCHA
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this