Bodil og Maria på eventyr!

Skrevet av: Maria Stray Homme
Publisert: 14.05.18
Innlegget inneholder sponsede produkter Helsport og Ousland Polar Exploration

I begynnelsen av mai skulle Bodil og jeg krysse Svartisen med Ousland Polar Exploration. Svartisen er Norges nest største isbre og befinner seg i Nordland – rett sør for Bodø. Ingen av oss hadde erfaring med isbre fra før av – vi var veldig spente! Nødvendige forberedelser for en slik tur kan du lese mer om i dette innlegget.

Like før avreise fikk vi beskjed om at det var meldt skikkelig uvær over Svartisen i slutten av helgen. Vi ventet i spenning på oppdateringer på om det ble tur eller ikke. Først så det ut til at været skulle bli bedre, men så kom den endelige værmeldingen. Natt til søndag viste den 30 s/m vind, regn og stor skredfare, det var ikke forsvarlig å ta en lengre tur på breen.

«Tilpass turen etter evne og forhold»

Fjellvettregel nummer to: tilpass turen etter evne og forhold. Vær og føreforhold er en faktor som alltid spiller en rolle for hvordan en tur blir. Fordelen med å være med på en gruppetur, slik som for eksempel Ousland Polar Exploration tilbyr, er at du har kyndige guider som tar gode, veloverveide avgjørelser i forhold til dette. Ingen av oss kunne ha gjennomført en bretur med de kunnskapene vi har akkurat nå. Vi vet ikke hvordan vi skal lese terrenget, hvordan vi finner skjulte bresprekker, og kan ingenting om sikring på bre. Med andre ord hadde det vært umulig for oss å gjøre dette forsvarlig på egenhånd.

Svartisen_Ousland_Polar_Exploration_Foto_Bodil Gilje
Rune – vår fantastiske guide på Svartisen! Foto: Bodil Gilje.

Heldigvis for oss hadde vår guide Rune Krogh en hel haug med andre ideer til hva vi kunne bruke helgen på. Vi fikk til og med bo hjemme hos ham i Glomfjord – et lite tettsted i Meløy kommune i Nordland. Med dette som base åpnet det seg et hav av muligheter.

«Jeg har omtrent aldri hørt om Glomfjord før, plutselig befinner jeg meg der og er midt i eldorado for frilufts- og naturopplevelser.» – Maria.

22° halo, værfenomen, Svartisen, glacier, Ousland Polar Exploration, Rune Krogh
22° halo over svartisen. Foto: Rune Krogh / Ousland Polar Exploration.

Dagstur på Svartisen

Vi dro på dagstur på Svartisen i fantastisk «22° halo»-vær, som er et optisk fenomen skapt av iskrystaller som fører til en stor perfekt sirkel rundt sola – helt fantastisk syn med blå himmel og isbre så langt vi kunne se. Vi gikk med klatresele, men trengte ikke å binde oss sammen i tau denne dagen. De fleste bresprekkene var snødd igjen. Vi brukte hele dagen på breen og klokka var 21.00 før vi visste ordet av det.

«Jeg måtte spørre meg selv underveis, – er jeg faktisk på en isbre nå? Det finnes så mye ukjent og spennende, og jeg elsker å utforske det!» – Maria.

Bodil:

Verdien av å ha med seg noen som er lommekjent guide er uvurderlig – spesielt når det plutselig blåser opp og sikten blir dårlig. I tillegg kjente Rune hver krik og krok av Svartisen og området for øvrig, og hadde mye spennende å fortelle. Vi følte oss aldri utrygge, til tross for at det blåste opp og tåket seg til litt da vi snudde og satte kursen hjemover. – Bodil.

Svartisen_Ousland_Polar_Exploration_ Bodil Gilje, Maria Stray Homme
Bodil og Maria på eventyr <3 Foto: Lars Christian Larssen / Ousland Polar Exploration.

Jess!! Foto: Lars Christian Larssen / Ousland Polar Exploration.

Havkajakk

Rune hadde en hel haug av aktiviteter vi kunne gjøre i Glomfjord når været ikke tillot oss å være oppe på breen. Det passer vår mentalitet helt perfekt – går ikke turplan A – kjør turplan B! Vi tok på oss tørrdrakter og fant frem padleårer. Nå stod havkajakk på programmet! Vi padlet innaskjærs og kom derfor i ly for det meste av været. Til tider var det ganske tungt å padle, og vi kan bare forestille oss hvordan det var oppe på breen akkurat da, x-antall høydemeter lenger oppe!

Glomfjord, Ousland Polar Exploration, havkajakk, BeyondLimits, Rune Krogh
Endelig på bøljan blå igjen! Foto: Maria Stray Homme.

Bodil:

Jeg, som er litt nervøs for mange ting, har en litt plagsom frykt for mørkt vann. Jeg er redd for å svømme i vann hvor jeg ikke ser hva som er under meg, og har en irrasjonell angst for å drukne. At det kunne være diger hval i området som med et lite plask ville veltet både meg og kajakken, hjalp jo lite. Til og med hvalross holder til i sjøen der.

Heldigvis er jeg også utstyrt med en evne til å utfordre meg selv, og jeg har en enorm tillit til autoriteter og erfarne guider – sånne som Rune. Så når han sa det var trygt, trodde jeg på det. Når Rune sa «hopp», så gjorde jeg det. Han ga meg litt ekstra oppmerksomhet og et lynkurs i selvberging hvis jeg skulle finne på å velte ut av kajakken. Å komme seg opp i kajakken igjen var faktisk litt lettere enn jeg hadde trodd, så fort man vet hva som er trikset. Ikke lenge etter hoppet jeg fra svaberg og ut i sjøen (i en tørrdrakt som gjorde at jeg fløt som en dupp – det hjalp så klart), og padlet i bølger som, etter min mening, var flere meter høye. I realiteten kanskje litt mindre. For en enorm mestring! Nå er veien kortere til våtkort og øyhopping, med telt og redningsvest i bagasjen. – Bodil.

Maria:

Dette er en tur etter min smak! Jeg var på padlekurs én dag i fjor sommer, under Camp Ousland. Utover høsten padlet jeg en del på egenhånd, og føler nå at jeg behersker det tilstrekkelig til at jeg føler meg trygg i ganske mye vær. Det er noen måneder siden jeg padlet sist, og jeg har virkelig gledet meg til å starte kajakksesongen igjen. I tillegg ble jeg ganske stolt da Rune spurte om jeg hadde padlet mye før – ja, jeg er enkel sånn sett, gi meg litt skryt og jeg logrer som en hund. – Maria.

Havkajakk_Ousland_Polar_Exploration_MariaStrayHomme
Bøljan blå! Foto: Maria Stray Homme.

Etter at vi hadde utforsket området en stund padlet vi inn til en hvit strand og spiste lunsj. Det regnet og var litt surt, men det merkes ikke når man har på seg varmt ullundertøy og tørrdrakt. Etter at lunsjen var inntatt serverte Bodil hjemmelaget brownies med bringebær – nydelig! Gode og mette satt vi oss ved årene igjen og padlet utover. Det tok ikke lang tid før vi fikk se to hval – og det synes vi var skikkelig eksotisk, det er ikke hverdagskost for to søringer som oss! Turen avsluttes med et bad, i tørrdrakt vel og merke.

Grottetur

På søndagen stod Grottetur på det nyskrevne programmet. Vi startet å gå like ved Svartisen. Snøen hadde begynt å minke og vi gikk mellom barflekkene på slushføre. Igjen – en lommekjent guide gjør at man kan utforske områder på en mye mer spennende måte. Dette området er kjent for å ha mange grotter. Bare i sentrum av Nordland finnes det over 200 grotter på kysten og i innlandet. Rundt Svartisen er det mange grotter, men på denne tiden av året er mange av dem skjult under snøen. Det medfører også at man må være ekstra forsiktig når man ferdes i området. Det er sprekker/grotter som går over 100 meter ned i fjellet – de vil vi ikke falle ned i. Etter å ha vært noen dager sammen med Rune og Ousland Polar Exploration visste vi at vi var i trygge hender.

Der sto vi, på et nydelig fjell med en isbre i horisonten, og litt råtten vårsnø under fjellskiene. Plutselig forsvant Rune ned bak en haug med snø for å grave ut inngangen til en grotte han visste om. «Her kan vi rappellere ned i grotta», foreslo han. – Bodil.

Foto: Bodil Gilje.

Nede i grotta fant vi en ny og ukjent verden å utforske. Her var det mørkt, kaldt og spennende! Vi gikk inn i huler og ganger, skled på isen og kikket på de spesielle formasjonene i fjellet. Det er ganske utrolig at vann kan forme fjell.

Maria

Hvis du ikke fikk med deg Instagram-takeoveren jeg hadde på @turjenter.no, kan du se et utvalg under her. NB! Tilgi meg for filming på høykant, det blir mye filming på høykant når man har takeover på Instagram. – Maria.

Tusen takk for en fantastisk fin tur Rune og Ousland Polar Exploration!

– Bodil&Maria.

Julie Korneliussen16.11.17
Une Cecilie Oksvold01.03.18
Gunhild og Helene26.10.17
Meld deg på vårt nyhetsbrev