Bretur til Svartisen

Breetur til Svartisens brearm Engabreen gav en annerledes turopplevelse. En turopplevelse jeg ikke vil glemme med det føste.
Skrevet av: Ida Kathrine Knudtzon Eriksen
Publisert: 07.10.18

Svartisen

Svartisen er Norges nest største isbre og har et svimlende areal på 370 kvadratkilometer. Svartisen viser seg ofte med de mest fantastiske blåfarger, og fikk dermed navnet «Svartis» som beskriver den dype blå fargen breen har. Engabreen er en brearm av Svartisen, og er en av de mest vanlige ankomsten for turister og for breturer på Svartisen. Det er tre firmaer som driver på med organiserte guidede turer på breen. Jeg var så heldig at jeg fikk være med Meløy Adventure på tur hit. Det gav en opplevelse utenom det vanlige.

Nydelige Svartisen.

Ankomst

For å komme til Engabreen må man ta båten fra Holand over til Litlevika. Holand ligger ved RV17. Herfra går det regelmessig båter fra mai- begynnelsen av september.

Magisk stemning ved båtkaia.

Når man kommer i land på den andre siden kan man gå ca en km til Brestua, for å få en nærmere utsikt til Svartisen. Her er det cafe, og man kan ta en matbit, mens man har nydelig utsikt mot breen. Noen nøyer seg med dette, andre fortsetter på en 2 km grusvei, før man havner på en tydelig merket sti opp mot Svartisen. Istedenfor å gå er det mulig å leie sykler som står ved båtkaia. Dette betaler man for på båten på veien tilbake, og det koster 80 kr for å leie sykkel for en dag. Sykkelturen gjør anmarsjen til Svartisen betraktelig lettere, og ikke minst kjappere. Dette gjør at man sparer mye tid og kan få lengre tid på breen. Syklene parkere man der hvor grusveien ender. Her får man ta bena fatt, og gå på tydelig og godt merket sti opp til Svartisen. Slik kommer man seg virkelig nær isbreen. Vær obs på at en del av stien går på svaberg, og det kan blir veldig glatt her når det regner. Hvis man derimot har lyst til å fortsette turen med å komme seg opp på breen, bør man melde seg på en guidet tur. Om man ikke har egen erfaring, og utstyr som skal tilsi at man kan gjøre dette på egen hånd.

Sykler til leie, ja, takk!
Gruseveien som fører mot brearmen.
Utsikten fra Brestua.
På stien opp svabergene til Engabreen.

Brevandring

Siden jeg har ingen erfaring med bre, og har stor respekt for bre, så jeg ble med Meløy Adventure og den flinke guiden Vegard på tur. Her fikk man trygg og spennende guidet tur i på breen. Vi tok stien opp mot isen, der Meløy Adventure har en liten utstyrshytte. Her tok vi en liten pause, før vi fikk utdelt utstyr til turen.  Alle fikk utdelt sele og ble utrustet med stegjern, isøks og hjelm. Dette er sikkerhetsutstyr som er uunnværlig ved all ferdsel på bre. Vi gikk deretter opp det siste stykket fra hytten til selve breen. Herfra skulle vi gå i taulag, og vi ble knytt inn i tauet. Vegard passet på at alle ble forsvarlig festet, at utstyret satt riktig på. Vi fikk god informasjon om hvordan man skulle te seg på breen, om kommandorop, og hvordan taulagsrutinene skulle være.  Alt dette gav god trygget, og gav et godt utgangspunkt for dagen vår. Vegard hadde ansvaret for å sette is-skruer på veien, for å sikre trygg ferdsel.

Guiden Vegard går igjennom sikkerhet på breen.
Isøksa var en god venn på breen.

Breens utvikling

Vegard gav oss informasjon om hvordan breens utvikling har vært de siste årene. Vi fikk se tydelige tegn på hvor breen nylig hadde ligget. Det var skremmende å se hvor fort breen har smeltet, og trekket seg oppover fjellsiden. Ifølge doktogradavhandlingen til geolog Solveig Havstad Winswold i 2017, så har det de siste 30 årene smeltet bort 11 kvadratkilometer av is hvert år. Det er drøye tall! Dette skyldes klimaendringer, og mye av skylden for dette ligger på oss! Vi må skjerpe oss, og ta vare på naturen vår, det er viktig. Alle må ta et ansvar!

Bilde som viser breen, og hvor den nylig har ligget.
Man ser store tegn på hvor breen nylig har ligget…

Turen på isen

Vi karret oss opp på breen i lang lang rekke. Starten var bratt for å komme oss opp på isen, og for noen ekstra utfordrende. Deretter gikk vi rundt oppe på breen for å studere sprekker, formasjoner og de nydelige fargene breen har å by på. Vi gikk opp og ned i brelandskapet, på «topper» og ned i «daler». Vi fikk se dype, brede, smale, runde og skumle bresprekker. Turen på breen varte i flere timer, og man fikk utfordret seg selv, med å være i et ukjent og spennende terreng. Det var vanvittig imponerende å se breen på nært hold, og man ble på nytt fascinert over naturen som finnes rundt oss.

Svartisen Turjenter Idakathrine (18)

Bratt opp for å entre isen.

Svartisen Turjenter Idakathrine (11)

Svartisen Turjenter Idakathrine (13)

Svartisen Turjenter Idakathrine (15)

Svartisen Turjenter Idakathrine (17)

BIldet av Svartisen med sine formasjoner.
Fantastiske formasjoner på breen!

Fantastiske formasjoner.

Heldigvis ikke plass til rumpa mi her ned....

Ned i spennende is-sprekker.

Det høljet ned gjennom hele dagen, og alle ble gjennomvåte. Men det gjorde ingenting, for opplevelsen ble for ingen måte ødelagt av været. Fargene på breen kom mer fram, og man fikk virkelig kjenne på naturen på mange måter. Det gjorde godt! Smilene og våt satt jeg tilbake på båten som skulle frakte meg tilbake til Holand, og jeg var strålende fornøyd med dagen. Et nytt kryss på min bucketliste ble avkrysset, og jeg hadde fått en annerledes turopplevelse som jeg virkelig vil anbefale! Ta deg en bretur!

Bildet av breen og Ida som går i taulag.
Våt men veldig glad jente på breen!

Psssst:

Man kan også ta turen videre langs kanten av breen og opp til DNT hytten Tåkeheimen, som er kåret til «Norges mest utilgjengelige hytte». Herfra kan man gå videre opp til den kjente Helgeladsbukken som ligger på 1454 moh. Denne turen har jeg blitt anbefalt av mange, så det får bli en tur dit neste gang.

Blogglisten hits

Maria Philippa Rossi14.12.18
Gunhild og Helene04.06.18
Guri Anne Hansen14.10.16
Meld deg på vårt nyhetsbrev