Byjente på tur – slik gikk det!

Skrevet av: Maria Stray Homme
Publisert: 16.08.17
ANNONSE
Innlegget inneholder sponsede produkter fra Helsport

Jeg er utrolig imponert over hvordan Cassandra, ei skikkelig byjente, taklet utfordringene vi møtte underveis. Vi hadde noen tøffe etapper, ikke i antall kilometer, men i antall kilo på ryggen og vær- og føreforhold!

Vi startet en halv time etter avtalt tid, slik jeg hadde forventet. Det tar alltid lengre tid å pakke seg av gårde til tur enn det man tror. Etter noen timer i bil ankom vi stedet hvor vi skulle parkere bilen og ta beina fatt. Vi parkerte langs Brokke-Suleskardveien og skulle gå inn til et vakkert område som heter Rågeloni. Det er ikke mange kilometer inn, men fy søren for et tungt terreng! Det er svapete myr hele veien, så vi brukte hele fire timer på å gå fem kilometer.. Underveis hadde vi sol og regn om hverandre. Under periodene med sol fikk vi tørket opp klærne mens vi gikk, derfor gjorde det ikke så mye at det regnet.

Byjente på tur
Første utfordring på turen: forsering av bekk. Foto: Maria Stray Homme.

Cassandra var spent på turen og gledet seg til å komme i gang. Hun hadde festet en sovepose utenpå sekken som vinglet fryktelig mye. Heldigvis hadde jeg pakket noen ekstra stropper slik at vi fikk festet den ganske godt på sekken. Det er ikke godt å gå med en ustabil sekk. Hun hadde kledd seg godt, med skallebekledning og superundertøy under. Jeg sverger til ull, men det synes hun klør og valgte derfor superundertøy. Det var ikke kaldt, så det tenkte jeg skulle gå fint. Hun hadde med ull i sekken. På hodet hadde hun plassert et veldig moteriktig velurpannebånd.  Vi hadde ikke gått langt før mobildekningen var historie, noe Cassandra ikke var helt forberedt på. Derfor ble hun glad da vi kom til et sted hvor det plutselig begynte å tikke inn meldinger på Snapchat.

byjenta sjekker snapchat på tur, fikk mobildekning.
«Endelig mobildekning». Foto: Maria Stray Homme.

Turen inn gikk egentlig som en lek, selv om terrenget var fryktelig tungt. Vi gikk og pludret innover myrene. Det var god stemning og vi gledet oss til noen dager på fjellet. Cassandra fortalte at hun hadde en god følelse og trodde vi kom til å få se mange forskjellige dyr på turen. Jeg fortalte henne om hvilke dyr vi kunne være heldige å møte på, reinsdyr, rev, hare, rype osv. Hun hadde aldri sett noen av dem. Vi hadde ikke gått lenge før vi så en lemen og dette synes Cassandra var veldig gøy, det hadde hun heller aldri sett før. «Jeg sa jo at vi kom til å ha masse flaks!» utbrøt hun. Jeg hadde ikke en gang tenkt over at det kunne være spennende å se en lemen. Dette er en av tingene som er så gøy med å ha med ferskinger på tur, de setter pris på ting som du etterhvert tar for gitt.

Rågeloni beach. Stranda på Rågeloni i Setesdal-Vesthei.
Rågeloni beach! Foto: Maria Stray Homme.

Det går ingen sti inn til området så vi navigerte etter kart og kompass, med GPS’en i sekken som en ekstra sikkerhet. Vi snakket hele tiden om veivalg og hvor det var lurt å gå. Det er jo klart at en fersking har ikke peiling på hvor det er lurt å plassere beina når man skal gå gjennom myrterreng. Det ble mye prøving og feiling. Jeg fikk også vite at Cassandras største frykt var å bli sittende fast i et myrhull, så hun fikk utfordret seg selv i dette terrenget. Det er uvant å gå med tung sekk, det krever mer av balansen din. Selvfølgelig var det meg som tråkket ned i et skikkelig gjørmehull og ikke henne. Jeg ble blaut nedi skoene, mens hun var tørr alle tre dagene! Dog var beina det eneste stedet hun var tørr på etter hvert.

Da vi kom frem til Rågeloni fant vi oss en fin teltplass på stranden. Det ligger nemlig en ganske stor strand inne på Rågeloni. Helt utrolig vakkert! Det var utfordrende å finne godt feste til pluggene, men vi hadde sett for oss hvordan vi skulle ha utsikt ut mot det store vannet. Etter en deilig middag som Cassandra fikk stelle i stand over primusen la vi oss i soveposene. Vi lå lenge og snakket om livet og turrelaterte tema. Cassandra er fryktelig redd for edderkopper, og jeg lurte på hva hun syntes var verst: edderkopper i senga eller å falle ned i et myrhull og stå fast i mange timer. Det var jammen ikke lett å velge mellom disse to ondene.

Helsporttelt på beachen, stranda i Rågeloni, Setesdal-Vesthei.
Spahotellet på Rågeloni. Foto: Maria Stray Homme.

Etter hvert sovnet vi. På denne typen turer pleier jeg ikke å ha på alarm på morgenen. Jeg vil sove til jeg er uthvilt, spise når jeg er sulten og sove når jeg er trøtt. Det er deilig! Det synes Cassandra også. Vi stresser ikke på tur! På morgenen våknet Cassandra av at hun fikk en dråpe i panna. Det styrtregnet ute. Værmeldingen hadde spådd 23 mm nedbør dette døgnet og det hadde virkelig regnet i løpet av natten.

Cassandra startet morgenen med en av de fire Cola Zeroboksene hun hadde båret på, jeg måtte le litt, byjenter ass! Etter at Zeroen var drukket opp kunne dagen begynne og frokosten fortæres. Cassandra var i et upåklagelig humør, selv om hun ikke syntes det var så veldig moro med styrtregn. Det begynte å trekke inn i teltet da jeg ikke hadde fått strammet det godt nok opp pga. dårlig feste i sanda. Og festene hadde ikke akkurat blitt bedre i løpet av den regntunge natten.

Byjente på tur, avslapping i telt.
Det har begynt å regne inn. Foto: Maria Stray Homme

Jeg vet hvordan det er å bli skikkelig blaut og ligge i telt flere netter på rad. Når vannet først er kommet inn, så forsvinner det ikke ut igjen. Jeg ønsket at Cassandra skulle sitte igjen med en god følelse etter turen, at hun skulle få mersmak. Derfor fortalte jeg henne om en turistforeningshytte som jeg hadde hatt som en plan B dersom det skulle bli skikkelig mye regn. Jeg lot henne ta avgjørelsen om hun ville fortsette med en natt til i telt eller om vi skulle sette kursen mot hytta. Hun ville til hytta, og det er jeg glad for.

Vi pakket ned teltet og tok kompasskurs. Det var fryktelig mye sand over alt. Hytta lå 5-6 kilometer unna teltplassen. Men i dette terrenget visste vi at det ville ta oss noen timer å komme frem. Værgudene fortsatte å sende store mengder regn og sterk vind utover dagen. På toppene mistet vi balansen flere ganger i den sterke vinden. Etter noen timers gange begynte jeg å bli i tvil på om hele opplegget var i drøyeste laget. Jeg hadde sett værmeldingen og vurdert det til at det skulle gå fint, men nå var jeg i tvil. Ikke for min egen del, jeg hadde jo mat, telt og sovepose i sekken, men for ferskingen. Hva om hun bare kom til å huske de kjipe tingene, hva om hun ikke fikk noen mestringsfølelse? Selv om hun stort sett smilte og holdt motet oppe, kunne jeg se på henne at kreftene begynte å ta slutt. Og for å være ærlig så begynte jeg å bli rimelig sliten jeg også. Myra sugde beina ned og sekken på 25 kg gjorde det ikke bedre. Cassandras sekk veide 16 kg, litt i overkant for en fersking spør du meg, men hun kunne altså ikke klare seg uten den Cola Zeroen!

«Jeg må ha mat», sier jeg. Cassandra svarer at hun ikke er sulten. Men hun henger med skuldrene og snubler litt der hun går bak meg. Jeg vet at det er et sikkert tegn. Når du slutter å løfte beina skikkelig, da må du ha påfyll. «Jo, du må ha noe mat». Vi stopper. Cassandra vil ikke ha av seg sekken, for det er så ubehagelig å ta den på igjen. Hun står og spiser ett polarbrød med syltetøy. Jeg hiver innpå flere, for jeg vet at kroppen må ha brensel. Det er surt og kaldt. Vinden tar tak under lua og river i ørene. Cassandra er på dette tidspunktet blitt blaut gjennom alle klærne. I tillegg har hun tatt på seg både ulltrøya og superundertøyet. Hun har med andre ord ingen tørre skift i sekken. Dette ville jeg aldri ha gått med på dersom jeg ikke hadde visst at jeg hadde med meg et ekstra skift til henne i sekken min. Det er ekkelt og ubehagelig å ta på seg blaute klær, men du må ha ett tørt skift i sekken, sånn er det bare.

«Hvis dette hadde vært et TV-program og jeg kunne gitt meg, så hadde jeg gjort det nå!».

Byjente på tur, i Setesdal-Vesthei.
Her er hun gjennomvåt, men fortsatt blid! Foto: Maria Stray Homme

Vi subber av gårde. Jeg får øye på hytta i det fjerne. Cassandra lyser opp og sier «nå er vi vel snart fremme?». Men det er vi ikke, vi har fremdeles to timer igjen å gå. Hun subber etter meg, sjangler faktisk. Samtidig forteller hun meg at «jeg vet at jeg bare må gå, og at jeg har nok krefter til å komme frem, men hvis dette hadde vært et TV-program og jeg kunne gitt meg, så hadde jeg gjort det nå!».

Langt om lenge kom vi frem til hytta og skiftet på oss tørt ullundertøy. Det ble en skikkelig opptur å komme inn i hytta og Cassandra var takknemlig for at jeg hadde med ekstra ullundertøy til henne. Hun var også overlykkelig for å se utedoen. Det å tisse ute er ikke noe hun ser frem til. «Åh, det er jo luksus med utedo», dette er noe hun definitivt ikke hadde sagt for tre dager siden.

Håhellerhytta, tørker blaut tøy etter mye regn. Hyttekos.
Tørre og varme igjen, på Håhellerhytta. Foto: Maria Stray Homme

Vi spiste mat og hadde en riktig trivelig kveld på Håheller turistforeningshytte. Dagen etter pakket vi oss av gårde og ruslet ut til bilen i sol. Turen bød definitivt på utfordringer for oss begge, men den bød på mer mestring, turglede, vennskap og mye latter! Cassandra snakker allerede om hvor og når vi skal reise på tur til neste år. Jeg er så takknemlig for at hun ville bli med meg på tur, dette har vært et skinnssykt kult prosjekt som jeg absolutt vil gjøre igjen!

To gode venninner på tur

Takk for turen Cassandra, du har imponert meg!

Blogglisten hits

Julie Korneliussen22.08.17
Une Cecilie Oksvold06.02.18
Julie Korneliussen14.12.15
Meld deg på vårt nyhetsbrev