Dagstur gjennom Aurlandsdalen | Turjenter.no

Dagstur gjennom Aurlandsdalen

Aurlandsdalen, fra Østerbø til Vassbygdi, er en sånn tur hvor du bare går og måper over hvor spektakulært det er fra start til slutt. Høye fjell, dype daler, fosser og historie er det som venter deg.
Skrevet av: Elin Øverland
Publisert: 05.06.20

En dagstur gjennom Aurlandsdalen gir deg muligheten til å vandre gjennom kultur og natur. Før i tiden var Aurlandsdalen en handels- og ferdselsvei, noe som har satt sine historiske spor. Dette er en tur du ikke vil gå glipp av!

Turbeskrivelse

Lengden på turen er ca. 20 km og du bruker 6-8 timer. Det er godt skiltet og tydelig sti hele veien. Det er en relativt enkel tur å gå, men den er lang, så husk gode sko og matpakke!

Turen starter ved Østerbø fjellstove. Gå forbi kirkegården, over brua og følg stien. Etter hvert kommer du til den velkjente Nesbøgalden, som er en smal ferdselsvei sprengt inn i fjellet. Stien fører til gården Nesbø som ligger ved Nesbøvatnet. Etter hvert får du to muligheter å gå; Bjørnstigen eller Vetlavatnet. Bjørnstigen er bratt, men har en utsikt du sent vi glemme! Ved Vetlavatnet fortsetter du å følge stien nedover dalen. Stiene møtes igjen ved Vetlahelvete, og her anbefaler jeg å ta en avstikker til grotta. Videre følger du stien til Sinjarheim, hvor det var fastboende til 1922. Nå drives gården på gammelt vis om sommeren. Her er det populært å ta en pust i bakken. Fra Sinjarheim begynner du å gå nedover mot Vassbygdi. Underveis passerer du gården Almen som er bygd under en steinblokk. Stien går etter hver over til grus og så til asfalt til du kommer til parkeringsplassen i Vassbygdi.

Ankomst

Siden dette ikke er en rundtur vil jeg anbefale å ta buss fra Flåm/Vassbygdi til Østerbø. Vassbygdi ligger ca. 20 minutter fra Flåm. Fra Flåm kjører du nord mot Nedre Fretheim og sving til høyre på Fv245. Etter 250m kjører du inn på Bekkebrua/E16 og følger veien i 9 km. I rundkjøringen tar du 1. avkjøring ut på Fv50 og følger veien til Vassbygdi. Her er det en parkeringsplass.

Det går også daglige busser juni-september fra Flåm og Vassbygdi til Østerbø. Busstidene finner du på kringom.no

Vi valgte å kjøre til Vassbygdi kvelden før og overnattet ved en campingplass like ved. Morgenen etter kjørte vi inn til parkeringsplassen og tok bussen derfra. Da gikk vi rett i bilen da vi kom ned.

God tur!

Ønsker du å følge mine turer kan du følge meg på @elinoverland på instagram.

Meld deg på vårt nyhetsbrev
Meld deg på
vårt nyhetsbrev
Mailchimp form
reCAPTCHA

*Ved innsending samtykker du til personvernerklæringen