Den miljøvennlige flyskrekken

Skrevet av: Iselin Næss
Publisert: 20.11.18

 «Vi kan resirkulere plastflasker og sykle på el-sykler til vi stuper. Unner vi oss noen ekstra flyreiser i året havner vi så langt nede på minussiden i CO2-regnskapet at ingenting vil få oss opp igjen.» skriver Torbjørn Eklund på Harvest.

Jeg hadde flydd til andre siden av jorda. Jeg hadde drømt om det lenge. Å reise langt – lenge. Jeg var på Bali, Borneo, Bangkok og andre steder som ikke begynner på B. Og jeg elsket det. Tusle barbeint rundt i kanga og solhatt, spise pittesmå bananer og verdens søteste mangoer. Se solnedgangen fra strender, fra vulkaner og fra skikkelig høye fjell. For å ikke snakke om soloppganger. Jeg skulle bare fly enda litt lengre vekk, da flyet jeg skulle ta datt ned 12 timer før jeg skulle ta det. Strengt tatt skulle jeg ikke ta det flyet, men jeg skulle fly samme flyselskap og samme rute – bare et halvt døgn etterpå.

Angsten som rammet meg da, og fulgte meg gjennom de syv flyturene jeg måtte gjennom for å komme hjem, har gjort at jeg i ettertid har holdt meg med beina mest mulig plantet på jorda. To år senere får jeg fortsatt panikkanfall hvis det er turbulens, og jeg har enda ikke flydd lengre utenlandsflyturer.

Selv om jeg var fast bestemt på at jeg ikke skulle la den angsten hindre meg i å gjøre ting jeg hadde lyst til, ble det plutselig mye mer innbydende og kjøre ti timer istedenfor å fly én. Og det fristet mer med nære eventyr enn de langt unna. Jeg hoppet ikke lengre på et fly så fort jeg fikk muligheten. Så derfor dukket en tanke opp i hodet mitt; tenk om alle bare kunne fått flyskrekk? Da hadde vi kanskje klart å holde oss under gjennomsnittet i CO2-regnskapet. Da hadde vi kanskje nådd klimamålet.

Dette er egentlig en hyllest til flyskrekken – og dens miljøvennlige arbeid. For det er kanskje bare den som kan redde oss.

Jeg hadde min første flytur da jeg var 17 år og skulle til London med fysikk- og kjemiklassen. Alle andre hadde selvfølgelig flydd før det. Jeg har en mamma med flyskrekk og dermed ble det bilturer nedover i Europa eller opp til Nord-Norge hver sommer. Så ganske ubevisst senket mammas flyskrekk CO2-utslippet til familien vår betydelig.

At alle skal få flyskrekk er selvfølgelig en urealistisk tanke. Det høres ut som en økokrim-roman hvor hovedpersonen begynner å styrte fly for å få ned CO2-forbruket. En roman jeg forøvrig håper Gert Nygårdshaug kommer til å skrive. Flyskrekken er nok ikke løsningen i det virkelige liv, men for de som har det så kan de hvert fall trøste seg med at de er jævlig miljøvennlige. Jeg kommer til å fly igjen, fordi jeg elsker å reise, fordi jeg tror på viktigheten med å møte andre kulturer, oppleve nye ting. Men jeg trenger ikke å fly langt hvert år. Jeg kan heller planlegge en langtur noen år frem i tid, og gjerne bli på et sted over en lengre periode. Og for en som elsker å reise er nok flyskrekken en ekstra motivator når det gjelder akkurat dette.

Dette var egentlig bare en liten hyllest til flyskrekken – og dens miljøvennlige arbeid. I tillegg er det en oppfordring til å la flyskrekken påvirke valgene dine, om du er hardt rammet eller ikke, for det er kanskje bare den som kan redde oss. Også mener jeg at vi skal fortsette å #panteforpudder selv om det kan virke meningsløst med all flytrafikken over oss. Resirkulering av bokser og flasker i Norge alene sparer oss faktisk hvert eneste år for Co2-utslipp tilsvarende 5 millioner* flyreiser Oslo-Bergen. Og det er nok ikke til å kimse av om ALLE hadde tatt elsykkelen til jobben istedenfor bilen. Dessuten handler det ikke bare om klimagassutslipp. Havene er fulle av plastflasker, luften i byene er full av NoX, husdyrene våre er fulle av antibiotika og maten er full av palmeolje som regnskogen har måttet bøte for. Vi er alle med på å påvirke fremtiden, flyskrekk eller ikke.

DSC_2988 copy
Fly mindre, pant flasker, og gå mer på ski #pantforpudder eventuelt #pantforbre

 

*Jeg spurte Torkel Karoliussen fra Infinitum.no om dette og han presenterte denne utregningen:

Resirkulering av 1 flaske sparer 0,17 kg CO2 mot at den brennes x 611200000 totalt bokser per år i Norge (2016) = 103,9 millioner kg  CO2
+
Resirkulering av 1 boks sparer 0,44 kg co2 x 538 800 000 totalt bokser per år i Norge (2016) = 237 millioner kg CO2
=
Totalt 340,9 millioner kg
/
Delt på utslipp per passasjer Oslo-Bergen 64,7 kg CO2 (ekv. NSB klimakalulator. Fyllingsgrad snitt innenlands Norge satt til 62,3% )
=
5,2 millioner flyturer Oslo-Bergen
 

I dag er resirk-graden på over 96% i Norge, så det blir ca. 5 millioner flyturer.

Torkel legger til at det er en rekke variabler her som, når de endres, påvirker resultatet en god del. Dette inkluderer for eksempel hvor mange tomme seter man regner med at det er i flyene og hvor stor andel resirkulert materiale man kan regne med at det er i flaskene og boksene i dag. Men uansett hvordan man regner så går det ikke an å komme fram til at det ikke lønner seg å pante, og at det er snakk om utslipp tilsvarende millioner av flyreiser som spares gjennom panteordningen hvert eneste år.

Blogglisten hits
 
Dette innlegget handlet om:
ALDER: 28
BOSTED: Ålesund, men oppvokst i Grimstad
ANNONSE
Bodil Dorothea Gilje12.09.18
Meld deg på vårt nyhetsbrev
Meld deg på
vårt nyhetsbrev
Mailchimp form
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this