Fra høyfjell til fjord på en uke

Skrevet av: Guri Anne Hansen
Publisert: 03.09.15

Dovre, Sunndals- og Romsdalsfjella byr på et fantastisk flott og variert turområde. I løpet av en uke kan du oppleve disse tre fjellområder langs DNT-flotte hyttenett. Turoppskriften er enkel:

• En uke på tur
  • Tre venninner
  • En polarhund
  • DNT-hytter
  • Litt utstyr og snadder i sekken
  • Bare fjellet og oss
Dag 1; Snøheim – Åmotdalshytta, 16 km

Vi møttes på Hjerkinn, Camilla, Lisbeth og meg. Fra Hjerkinn tok vi Snøheimbussen inn til den nyrestaurerte DNT-hytta Snøheim som ligger helt fantastisk til ved foten av Snøhetta. Bussen går flere ganger daglig og rutetidene finner man på hjemmesiden http://nvs.villrein.no/snheimbussen/

dovre-sunndal-romsdal-turjenter.no-2Lisbeth, Camilla og Guri klar for start ved Snøheim.

Vi skulle ikke gå så langt denne dagen, kun til Åmotdalshytta som ligger ca fire til fem timers gange fra Snøheim. Vi tok derfor en litt lett lunch på Snøheim og så oss litt rundt i dette flotte bygget. Hytten er vel verdt et besøk!  De har gjort en skikkelig flott jobb med å restaurere hytta og fremstår som en moderne betjent turistforeningshytte på 80 senger.

dovre-sunndal-romsdal-turjenter.no-3Snart fremme ved Åmotdalshytta

Turen til Åmotdalshytta var en super start på turen. Terrenget var lettgått og praten gikk livlig. Vi hadde flott utsikt mot Snøhetta og andre topper i området. Før vi ante ordet av det stod vi på høyden og så ned til hytta. Åmotdalshytta ligger midt i smørøyet på Dovrefjell der den ligger ved foten av foten av Snøhetta og vannet Åmotsvannet.  Her er dagsturmuligheter i et fantastisk terreng i alle retninger. Overraskelsen var stor da vi ble møtt av masse mannfolk og reinsdyrslakt hengende på utsiden. Vi hadde kommet midt oppi villreinjakta på Dovre! Hele hytta var full av jegere. Men rom til oss var det. Fikk hele steinbua for oss selv. Noen ganger er det fordel å være kvinnfolk på tur i fjellet Det ble en trivelig kveld der praten satt løst og vi fikk høre den ene jegerhistorien etter den andre.  Ble litt fasinert over all kunnskapen og respekten de hadde for villreinen og ikke minst hvor godt jegerne kjente fjellområdet de skulle jakte i. Villreinen er ekstremt sky og å felle en rein krever det ypperste av en jeger. Kvelden ble avsluttet med pannebrødbaking. På kortere fjellturer har jeg alltid fersk brød hverdag. Jeg fikk faktisk bytta til meg villreinkjøtt mot fersk brød. Helt grei deal må jeg innrømme

Dag 2; Åmotdalshytta – Salhøtjønnbua, 12 km

Etappen mellom Åmotdalshytta og Grøvudalshytta er en liten kraftprøve. Distansen er overkommelig på 26 km, men terrenget er til tider utfordrende. På bakgrunn av det valgte vi å leie Lesja fjellstyre sin hytte ved Søre Salhøtjønne. Minuset var at vi måtte bære med oss all mat til denne hytta, men frk Hansen er litt i overkant glad i god mat på tur og tok denne ekstra børa med glede. Heldigvis hadde vi en lett start. Villrein så vi også, laaangt unna oss. Den hadde garantert hørt oss skravledamene på lang avstand og sprang elegant den andre retningen. Utrolig artig å se hvor fjærlett disse majestetiske dyrene beveger seg i terrenget.

dovre-sunndal-romsdal-turjenter.no-4Villreinstammen på Dovre

At det har blitt drevet villreinjakt i lang tid på Dovre fant vi spor av ved foten av Storskrymten. Flere graver vitner om dette.  Men vi skulle videre. Sola varmet herlig til tider og landskapet var fremdeles lettgått. Høstfargene hadde inntatt fjellet og den klare lufta gjorde fargene utrolig skarpe. Ingenting er som en flott høsttur på fjellet! Jeg kjente på den herlige frihelsfølelsene man får når man er på fjellet . Jeg nøt hvert sekund der jeg satt og smilte med matpakken min.

dovre-sunndal-romsdal-turjenter.no-5

Vel fremme på hytta hadde været tyknet til, men vi fikk hytta kjapt varm, hentet vann, ordna med ved før vi kunne innta en bedre reinsdyrmiddag – selvfølgelig! Man er jo ikke på tur i villreinens rike uten skikkelig mat i sekken! Prikken over i’en var selvfølgelig rødvin som jeg dro opp av sekken til stor jubel fra den andre.

dovre-sunndal-romsdal-turjenter.no-6Gourmetmåltid i høyfjellet

Dag 3; Salhøtjønnbua – Åmotdalshytta, 14 km

Camilla hadde pådratt seg gnagsår den første dagen. Tross taping allerede første dag så utviklet dette seg negativt – dessverre. Et godt råd til alle; hvis man kjenner antydning til gnag fra sko, sokker og lignende, stopp umiddelbart og gjør noe med det. Gnagsår går ikke over av seg selv. For Camilla sin del ble dette så alvorlig tilslutt at vi måtte ty til sterke smertestillende. I tillegg pådro hun seg betennelse etter turen. Ikke la en fjelltur bli ødelagt av gnagsår! Ha bestandig med deg noe førstehjelpsutstyr på slike turer.

dovre-sunndal-romsdal-turjenter.no-7Rolig start ved Salhøtønne

Været denne dagen var helt bedritent. Regn og vind samt tåke som hang langt nedover fjella. Regnet gjorde alt av fjell såpeglatt, så det var bare å ta det med ro. Starten gikk greit og etter hvert stod vi på en høyde og så utover en vakker dal, starten på Grøvudalen. Lite ante vi hva som ville møte oss lengre nede. Vi fant en del snø øverst i bakken og slik sommersnø er herlig å skli på. Regnet gav seg ikke og ved Litjvannet møtte vi et helt bedritent terreng. Det var bratt på begge sider av vannet. Hvor var stien? Det kunne umulig være steinhaugen til høyre? Det er sjeldent jeg blir oppgitt på tur, men å forsere denne steinura på noen få hundre meter var overhode ikke enkel. Vi klarte å beholde humøret tross denne utfordringen som overhode ikke var enkel takket være regnvær. Heldigvis hadde vi vakre Grøvudalen lengre nede. Og belønning kom. En fantastisk dal som er som en oase etter all steinura vi hadde gått på samt varme solstråler. Plutselig var livet bare fantastisk igjen og humøret på topp. Ikke mindre glede var det å komme til Grøvudalshytta. Hytta ligger helt fantastisk til i dalen og oser av sjarme. Dagen etter mente Camilla at det spøkte der, noe hverken jeg eller Lisbeth merket noe til det.

dovre-sunndal-romsdal-turjenter.no-8Vakre Grøvudalen

Dag 4; Åmotdalshytta – Rauberghytta, 22 km

Å starta dagen med fersk nybakt brød er sykt digg og anbefales på det varmeste. Det er bare å ta 250 g med brødblanding (holder til frokost og lunch) blande i to ts med bakepulver og ha dette i en pose. En pose pr dag, enkelt. Så er det bare å ta i vann, kna i posen og få deigen ut på stekepanna. Stekes på svak varme og serveres med smør, sukker, jordbærsyltetøy ol – SYKT GODT! dovre-sunndal-romsdal-turjenter.no-9Fersk brød – yammi

Rydding, vasking og stell av hytter og rom før man drar er en hyggelig aktivitet. I motsetning til å gjøre det hjemme. Det er en glede å gjøre i stand hytta slik den var når vi kom. All ære til tilsynet på Grøvudalshytta! Flott hytte. Og bedre skulle det bli. Men det var et par mil til. Starten på denne dagsetappen er hard. Ca 450 med bratt motbakke. Men med tregeskoen på gikk stigningen unna på en time. Denne dagen ble vi belønnet med det meste av vær. Det var sol, i ca 25 minutter. Så ble det litt regn. Og sol. Og regn. Men naturen var fantastisk. Det var herlig terreng og nydelig å gå. Viktig å nyte øyeblikkene. Ikke bare fremtiden eller fortiden.  Det gjør utrolig godt når man får den følelsen.

dovre-sunndal-romsdal-turjenter.no-10Bratt opp fra Grøvudalshytta

Etappen for øvrig har to steder som krever lett vading, men med et par crox i sekken har du både hyttesko og fine vadesko. Forfriskende er det uansett!  Glemte jeg å nevne staver ? Et must på alle fjellturer.

dovre-sunndal-romsdal-turjenter.no-11På vei til Raudbeghytta

Å komme til Rauberghytta hadde jeg virkelig sett frem til. Den har blitt en av mine favortitthytter etter mitt første besøk på hytta i 2003. Hytta er som å komme til familihytta. Det er lagt stort arbeid og flid i detaljer. Alt er på stell og det mangler ingenting. Soveromsfløyen er for seg selv og det er planmessig lurt. Da trenger man ikke å være i seng til kl. 2300. Vedovn i gangen til tørking, fint hunderom og greier. Til og med toalettet ligger innendørs og lukter nesten bedre enn hjemme! MAKAN! Glemte jeg å nevne Donald-bladene ?

dovre-sunndal-romsdal-turjenter.no-12En mengde med Donald-blader – lykke!

Tove har tilsynet på denne hytta og har du ennå ikke vært der, ta turen da vel så skjønner du hvorfor. Her kan man ligge dagevis og virkelig nyte flotte Sunndalsfjell uansett årstid.

Dag 5, Rauberghytta – Reinvassbu, 27 km

dovre-sunndal-romsdal-turjenter.no-13Ser mot bla Slotthøa

Dette er en lettgått etappe. Det er stortsett flatt hele veien og når man bikker nedover etter ca 3 timer gange og kommer ved grensen til nasjonalparken, får man en utsikt som er så vakkert at man blir stående å se uten å si et eneste ord. Flotte fjell som Slotthøa reiser seg som en majestet ved Reinsvannet. VI kunne så vidt skimte dagens mål i det fjerne.

dovre-sunndal-romsdal-turjenter.no-14Reinsvannet. VI nærmer oss målet.

Etappen er ganske så seig, men det er bare å gå. Belønningen er en koselig hytte med en perfekt beliggenhet ved Reinsvannet. Da vi kom frem bevilget vi oss en bøttedusj. Kort fortalt, man varmer litt vann (passende vann) og tar dette oppi en bøtte med en øse. Så er det bare å finne seg et lunt sted og bruke øsa til å «dusje». Bedre utsikt på denne dusjen skal du lete lenge etter!

Dag 6; Reinvassbu – Hoemsbu, 11 km

Denne dagen bøtte det ned med regn. Utrolig synd for det er kanskje det mest spektakulære av alle etappene. Etappen er meget lettgått siden man går flatt innover Vikebotnen. På veien passerer man idylliske fiskevann og små hytter. I det fjerne ser man fantastiske Romsdalfjell som Hauduken og Juratind.dovre-sunndal-romsdal-turjenter.no-15På vei innover Vikebotn Hoemstind, Sjøvdøla og Nyheitind.

Turen største utfordring var å komme seg helskinnet ned fra Vikeskaret og ned til Vike. Det er jæ…bratt og i tillegg hadde regnet gjort det sleipt. Heldigvis var det lagt ut kjetting for å holde seg i på de verste plassene. Stavene gjorde det enklere å komme seg helskinnet ned i tillegg. Ned på Vike var det bare å ringe Arne Vike, 73234515 eller Knut Arne Vike 71234570/91862933. Husker ikke hvem jeg ringte, men et tips, ring så tidlig som mulig. Obs på begrenset mobildekning. Det er ikke dekning før Vikeskaret.

dovre-sunndal-romsdal-turjenter.no-16Vikeskaret er passert

Vel, vi skulle ned. Regnet plasket ned og gore-tex jakkene fikk testet seg grundig. Javel, våte ble vi, men paradis ventet. Vi ble kjapt skysset over til den trivelige hytta som ligger ved Eikesdalsvannet. Ikke en sjel på hytta enn oss så vi etablerte likegodt et gedigent tørkerom på stua! Rene sigøynerleiren, men vi hadde en del våte klær…

dovre-sunndal-romsdal-turjenter.no-17Sigøynerleir på Hoemsbu

Noe av det triveligste jeg gjør når jeg kommer til en ny hytte er å forske ut hytta. Hoemsbu er et paradis for nysgjerrige folk som meg. Ikke har den en flott beliggenhet, båt, hunderom, kjøkken etc, men dette tror jeg er den eneste hytte jeg har vært på med eget dusjrom, men skikkelig dusjkabinett og greier. Dette måtte prøves ut, selv og jeg dagen før hadde dusja! Fikk noen kommentarer fra de andre… Påny varmet jeg vann som ble fylt i beholdene. Vannet kommer gjennom dusjhodet ved å pumpe med fotpumpa. Enkelt og greit! Belysningen var stearinlys så det mangla bare et passende mannebein så kunne dette ha blitt riktig så koselig. Flott hytte!

Dag 7; Hoemsbu – Rabben

dovre-sunndal-romsdal-turjenter.no-18Nydelig beliggenhet på Hoemsbu

Dette er en kort etappe, men med hele 1300 høydemeter med stigning er det en solid dagstur på ca 7 timer. Vi sa farvel til Hoemsbu og grugledde oss til alle høydemetrene. Det var bare å legge inn krabbegiret og sige jevnt oppover langs stien. Vi vant kjapt høyde og med flott utsikt ble turens siste dagsetappe skikkelig spektakulær. Fire timer senere jublet vi da Hoemsskaret endelig ble nådd. Dessverre med elendig sikt så GPS ble skrudd på for første gang på turen. En del snø i skaret gjorde at de elskede T’ene delvis var dekt med snø så jeg var glad for litt elektroniske hjelpemiddel. Etter hvert gikk det bratt nedover og så det var bare å ta det med ro. De bratte bakkene herjet litt med vonde ben, men tilslutt var vi kommet ned til Rabben og ble møtt av Solrun Sylte (festivalsjefen til Norsk Fjellfestival) som skysset oss til Grand Hotell. Her ordnet vi oss to flotte rom og fikk tatt en velfortjent dusj. Selv Raisa fikk sove på rommet og fikk så mange håndduker hun ville ha. Flott service! Ingen tvil om at de vant med turfolk og tar godt vare på dem også. Kvelden ble avsluttet med en bedre middag og velfortjent vin.

guriannehansen_frafjelltilfjord_turjenter.no

Fornøyde damer med Isfjorden i bakgrunnen.

Takk for turen Camilla og Lisbeth!

FAKTA:

Rutebeskrivelse: Turen fulgte T-merka sti fra Snøheim til Rabben. Reisen til startstedet: Valgt å kjøre bil til Hjerkinn, deretter Snøheimbussen inn til Snøheim. Reisen fra sluttsted: enkleste er å bestille taxi og bli kjørt til egna overnattingsted i Åndalsnes. Det er masse muligheter i Åndalsnes mtp overnatting. Sjekk http://visitandalsnes.com/ For å komme tilbake til Hjerkinn tar man toget. NSB.no. Raumabanen er en turistattraksjon i seg selv. Tidsbruk: 7 dager. Ruta kan gås på seks dager. 6 overnattinger. Overnatting: DNT-hytter hele veien. Alle har hunderom med unntak av Reinvassbu.

Ruta vi gikk: dovre-sunndal-romsdal-turjenter.no-20

Maria Stray Homme08.12.17
Julie Korneliussen04.08.16
Maria Stray Homme02.09.17
Meld deg på vårt nyhetsbrev