Dronningtur til Kvanndalstind

Skrevet av: Guri Anne Hansen
Publisert: 22.09.16

Kvanndalstind er en av syv topper man må bestige for å kunne kalle seg Fjelldronning. Toppen er et spektakulært fjell som ligger i mektige omgivelser, litt lenger fra folk enn de fleste andre fjellene i Romsdalen. «The steepest mountain in Europe», sa William Cecil Slingsby om fjellet han førstebesteg i 1885. Om dette er sant kan nok diskuteres, men fra noen kanter ser fjellet ut som en spiss nål. Spør du meg så er denne toppen selveste indrefileten i Romsdal. Tar du turen så skjønner du hvorfor.

Flere av mine venner var/er på god vei til å bli Fjelldronning, deriblandt Agnes og Ingvild. Begge jaktet på sin siste dronningtopp denne dagen. Værmeldingen denne helgen var litt ymse, men vi ble enige om å gi det ett forsøk. Lørdagsmorgen voknet vi til et trasig vær. “Dette er ikke noe vær for Kvanndalstind” sa jeg og gikk til sengs etter en liten diskusjon med de andre. (Jeg er litt for glad i å sove …) Meldingen for søndag var heldigvis mye bedre så vi ble enige om å legge i vei da, nesten uansett vær!

Søndag morgen var været like trøstesløst. Skodda hang langt nedover fjellene og det regnet! Et av privilegiene med å bo i Romsdal er å dra på tur i godvær, men samtidig var meldingene så lovende at vi la i vei tross dårlig vær. Etter en time var vi oppe ved Olaskardsvannet. To andre taulag dukket opp og lurte på hva vi tenkte om været. Vi refererte til yr.no og ble enige å gå videre til breen før vi tok en avgjørelse. Jeg sa rett ut: “I dag snur jeg #%&¤¤# ikke!” De andre så litt på meg og gliste litt fornøyd over svaret og innstillingen. Sekken min var tung, tyngre enn vanlig. Jeg hadde nemlig planlagt en liten overraskelse for de kommende fjelldronningene og var supergira på å få gjennomført turen.

guriannehansen_kvanndalstind_turjenter-2

På vei over breen. Vi skimter så vidt toppen i tåka.

Ikke lenge etter at vi ble enige om å fortsette letta heldigvis skydekket, regnet stoppet og sikten ble god. Ved breen kom tåka igjen, men det var greit å ta seg frem til det laveste punktet på ryggen og klyve opp. På ryggen satte vi igjen Ariel, pakka om sekkene og la i vei. Fremfor oss hadde vi herlig rangling og flere taulengder med klatring opp til grad 3.

guriannehansen_kvanndalstind_turjenter-3

Klyvinga er i gang.

guriannehansen_kvanndalstind_turjenter-4

Skikkelig alpin topp dette.

Det pissregnet på første taulengde og klatrestilen min opp denne taulengden var litt “interessant”. Heldigvis utdeles det ikke stilkarakterer i klatring tenkte jeg da jeg “kneet” meg opp den siste biten før jeg satte standplass. Veien videre langs ryggen gikk fint tross det sleipe føret. Vi sikra en plass som var litt utsatt ellers gikk det greit. Rett før Torshammeren tittet solen frem noe som fremkalte et lite jubelbrøl hos oss. Fjellet tørket rakst noe som gjorde klatreforholdene mye bedre. Tre korte taulengder senere kunne Ingvild og Agnes strekke hendene i været og juble uhemmet. De hadde klart å bestige sin siste dronningtopp, selveste Kvanndalstind! For min del så var det fantastisk å få ta del i gleden og ikke minst få bidra til å realisere deres drømmer. Utrolig artig at vi klarte det sammen tross utfordrende forhold denne dagen.

guriannehansen_kvanndalstind_turjenter-6

Sola titter frem og vi fikk litt utsikt mot bla Torshammeren og Vengetindene.

guriannehansen_kvanndalstind_turjenter-7

Artig klatring til topps.

guriannehansen_kvanndalstind_turjenter-8

Agnes besteg sin siste dronningtopp denne dagen og kan nå kalle seg Fjelldronning.

guriannehansen_kvanndalstind_turjenter-9

Ingvild besteg sin siste dronningtopp denne dagen og kan nå kalle seg Fjelldronning.

Returen gikk helt supert og etter tre rapeller var vi tilbake hos Ariel. Endelig kunne jeg krone de to nye fjelldronningene med utdeling av velfortjente fjelldroningskjorter og ikke minst skjenke champagne i stetteglass, til stor overraskelse for Agnes og Ingvild. Det er jo ikke hver dag man blir fjelldronning så litt stil må det jo være!guriannehansen_kvanndalstind_turjenter-11

Herlig rapell fra toppen.

guriannehansen_kvanndalstind_turjenter-14

Jeg var strålende fornøyd med dagen! Med dagens turen til Kvanndalstind har jeg nå guidet/ledet til alle syv dronningtopper i Romsdal. Artig ja!

guriannehansen_kvanndalstind_turjenter-19

Jeg hadde båret med meg champagne og dronningskjorter. Bestigningen ble behørig feiret før retur.

guriannehansen_kvanndalstind_turjenter-20

Jeg hadde lovt Ingvild at jeg ikke skulle bruke min dronningsskjorte før hun hadde blitt fjelldronning. Endelig kunne jeg ta den på! Utrolig kjekt å gjøre det sammen med henne! Jeg og Ingvild har vært på 6 av 7 dronningtopper sammen. Sammen med Agnes ble det 4.

Returen tilbake gikk veldig bra med unntak av den siste bakken fra Olaskardsvannet. Det var så vått og sleipt at jeg knapt hadde opplevd makan! At det nå var blitt mørkt gjorde ikke saken bedre, men takket være godt lagarbeid så gikk også den siste utfordringen helt fint.

guriannehansen_kvanndalstind_turjenter-1

Magisk kveldslys. Endelig fikk vi se toppen, i noen få minutter. Takk for en magisk dag.

Tusen takk for en fantastisk dag i fjellet Agnes, Ingvild og Guttorm!

Turhilsen fra Guri

Liten filmsnutt =>

Etterord:

Vinteren 2013 pådro Ingvild seg en alvorlig skade. Hele syv brudd i leggen! En margnaggel ble operert inn for å stabilisere bruddet. I etterkant ble det 6 mnd på krykker, totalt tre operasjoner, masse smerter, tolmodighet og masse trening for å komme tilbake.

Da jeg fikk høre om ulykken sendte jeg sms til Ingvild om at nå måtte hun bare se fremover og komme igang med treningen. Målsetningen var klar, hun skulle bli fjelldronning! Jeg lovte å stille med losji og som guide for de seks toppene hun manglet (Juratind, Store Vengetind, Romsdalshorn, Store Trolltind, Kvanndalstind og Dronninga). At Ingvild endelig klarte den siste toppen etter alt hun har vært gjennom var rørende for oss begge. Bare Ingvild selv vet hva hun har vært igjennom, men hun hadde aldri blitt fjelldronning uten en imponerende stå-på-vilje, engasjement, tøffhet og glød!  Hele fire av toppene ble gjennomført med margnaggel i foten. Jeg bøyer meg i hatten for den jobben du har gjort Ingvild! RÅTT!

guriannehansen_kvanndalstind_turjenter-9

Kart for turen: https://romsdal.com/romsdal/romsdal2010.nsf/route.xsp?id=FH8PKKH7&page=map

Beskrivelse av turen :Turen starter innerst i Vengedalen og går oppover mot Romsdalshorn, men skrår etter en stund østover, opp til Olaskardsvatnet og langs dette på nordsiden. Videre rundes en rygg, og ruta går inn på breen, som du krysser før du kommer opp på vestryggen av Kvanndalstind. Bruk tau på breen! Den kvasse ryggen følges med enkelte avstikkere ned i sydsiden. Mange vil nok foretrekke tau flere steder. Rett før toppen runder du Torshammeren, en 25 meter høy tindenål som balanserer på ryggen. For mange er det like viktig å komme på toppen av denne som på toppen av Kvanndalstind. Torshammeren byr på klatring opp til grad 3 og bestiges lettest fra øst. For å komme til toppen av Kvanndalstind fortsetter du østover et lite stykke før du klatrer to–tre taulengder til toppunktet (grad 3). På toppen er det trangt om plassen.

Blogglisten hits

Iselin Næss17.08.17
Maria Stray Homme22.07.17
ANNONSE
Meld deg på vårt nyhetsbrev