En natt under åpen himmel

Skrevet av: Jill Kristin Øie
Publisert: 07.08.16
En natt under åpen himmel er noe vi alle burde gjøre.

Behovet for et lite hverdagseventyr ble såpass påtrengende at vi pakket sovepose, liggeunderlag og en liten matpakke forleden dag. Vi lot teltet ligge hjemme å peilet oss inn mot Lesten.  Vi skulle ha en natt under åpen himmel. Når timene ikke strekker til på en vanlig hverdag er Godøyfjellet med sitt variable turterreng flott å ha i nærheten.

Spent på fluebestanden taslet vi oss oppover mot Lesten.  Det kan være et absolutt mareritt på denne tiden. Vinden hold det fleste innpåslitne fluene og knottene borte borte.

På jakt etter et sted med litt vind og miminalt med knott.
Skyene lå lavt og man kunne til tider strekke ut en hånd og ta på skyene.
Det lå an til en virkelig flott kveld.
En som tar sansene ekstra i bruk når skydekket ble så tett til tider.
En som tar sansene ekstra i bruk når skydekket til tider ble så tett.
Camp-170
Fotogent med myrull.
Camp-378
Siden han la seg i soveposen måtte jeg bare ta over han overdelen på soveposen å knipse.

Det var ikke så vanskelig å finne en soveposeplass med lite vind og panoramautsikt til både solnedgang og soloppgang.  Midt ute på en forhøyning som ligger på 357 moh  pakket vi ut sovepose og matpakke. Det var bare å lene seg tilbake å nyte fargene og den flue og knottfrie sonen.

Camp-336
Kveldsro med utsikt.
Camp-369
Ikke lenge etter bildet fikk jeg storbesøk av regnbyene.
Camp-428
Det er sikkert digg med cruise men jeg hadde ikke byttet plass denne kvelden. Ikke andre kvelder heller egentlig:))
To nøgde.
To nøgde som ligger å ser på skyene som driver forbi….
Camp-1154-1
Ikke så mye jeg pakket med. Man klarer seg med minimalt når man bare ligger ute et døgn.
Lyset var fantastisk og regnbyene som lå inn i fjellene kom på en liten visit.
Lyset var fantastisk og regnbyene som lå inn i fjellene kom på en liten visitt.
Det blir ikke så mye bedre enn dette.
Det blir ikke så mye bedre enn dette. Så utrolig vakkert!

Solen gav himmelen et fargespill av lyse og mørke kontraster som stadig forandret seg. Jeg satt som bergtatt å skuet på regnbuer og skyer.  Det ble lite lest i boken jeg tok med. Himmelen ble altoppslukende. Så der lå jeg da på en liten fjelltopp, i soveposen god og varm blant skyer som svevde over hode på oss.

Og i det jeg lå slik å hadde “the time of the week” kom mørke tunge skyer nærmere og nærmere. Skyer som kom med tordenvær eller regn. Denne gangen ble det heldigvis bare regn. Det var bare å krype enda lenger ned i soveposen. Noe spesielt å ha en vakker solnedgang fremfor seg mens du ligger blant tunge skyer og regn. For en fantastisk opplevelse. Når du har bare en sovepose kan jo du legge deg hvor som helst. Fant jo selvsagt den mykeste plassen med en liten tue til pute.

Camp-693
Når vi snakker om “vakker å se på” solnedgang fra soveposen. Hva mer kan man ønske.

Ikke mindre imponert over soveposen som holdt stand. Den ble faktisk noe våt inni for jeg var ute å gikk da det begynte å regne. Men til og med der tørket det overraskende fort. Det hadde jeg ikke forventet meg. Jeg var egentlig forberedt på å bli gjennomvåt og kanskje dra hjem. Men i det siste regnbyen gav seg ristet jeg av soveposen og regnet prellet av. Det regnet i overkant i en times tid. Skal tro hvor mye den tåler egentlig, tenkte jeg. Den tåler endel er inntrykket. Det finnes også trekk du kan kjøpe til å trekke over soveposen som ekstra beskyttelse mot evnt. vær.

Camp-882
En som helst vil ligge i soveposen:)  Rett frem kom soloppgangen men skydekket var for tett.
Da det nærmet seg natt var skydekket så lavt at jeg kunne strekke ut en hånd å ta på skyene.
Rett etter midnatt.
Camp-915
Klokken er her 0630 om morgenen om jeg husker rett.

For Nansen ble det en veldig spennende natt. Litt uvant for han å ligge ute. Hode og ører gikk til høyre og venstre i et sett. Så mange spennende lyder. Dådyr kom ganske tett på.  Nansen bjeffet ikke så jeg var ikke raskt nok med kameraet. Til slutt sovnet vi begge to. Jeg sov som en stein hele natten og håpet  Nansen holdt seg i nærheten. Han gjør som regel det. Han var iallefall der når jeg våknet:)  Det blir flere turer med bare soveposen. Denne natten gikk inn i topp 5 “camper”.

Bare å rive seg rundt å prøve. Behøver jo ikke gå så langt første gangen:))) Vi alle begynner i det små:)

ALDER: 48
BOSTED: Vigra
Meld deg på vårt nyhetsbrev