Fem tips for å takle mørketiden | Turjenter.no

Fem tips for å takle mørketiden

Skrevet av: Åste Innleggen
Publisert: 13.11.20

 

Mørketiden er snart et faktum og for mange så kan vinteren være den årstiden som er tyngst. Jeg har derfor samlet fem enkle tips for å gjøre vinteren kanskje litt lettere.

 

1.      Naturlig lys

Selv under mørketiden er det lys, men det varierer veldig fra hvor du bor selvfølgelig. Her i Hammerfest er det ikke noen form for dagslys fra midten av November til slutten av Januar. Selv om det ikke er dagslys har vi skumringslyset som ofte innebærer fantastiske pastellfarger. Mange som bor her oppe kaller mørketiden for fargetiden og det synes jeg er en veldig fin ting. Det høres plutselig mye mer lysbetont ut. Uansett har du en 8 til 4 jobb hvor som helst i landet får du ofte lite av dagslyset i hverdagen. Da er det kanskje ekstra viktig å få med seg dagslyset i helgen, selv om det innebærer at du må stå opp litt tidligere. Det bør absolutt ikke gjøres til et pes, men en fin ting å sette fokus på. Naturlig lys er godt for både kropp og sinn. Omså bare en liten luftetur i lunchen på jobb.

 

2.      Tur

Det er påvist at fysisk aktivitet og trening har positiv effekt på humøret og kan hjelpe ved en depresjon. Ved å vedlikeholde fysisk aktivitet og trening igjennom den mørkeste tiden så hjelper du deg selv. Som jeg nevnte tidligere, oppsøk det naturlige lyset. Ta med familien på utelunsj på søndag.

Du trenger ikke alltid oppsøke lyset heller; Gå måneskinnstur med en god venn, ta med hengekøya eller teltet og sov ute. Lag middag ute i blåtimen. Eller vi som er så heldige å ha nordlyset: skitur med nordlysshow. Det finnes helt sikkert en aktivitet for deg der ute.

3.      Lys opp rundt deg.

Bruk stearinlys, fyr opp i peisen eller dra på tur ut i skogen og tenn et bål. Mange av tipsene er fine å kombinere.

Et fint tips; Ta første advent ute på tur og gjør det enkelt. Ta med litt julekaker og stearinlys. Tenn adventslyset og kos deg med julekaker. Ha lyslenka med på tur eller heng den opp hjemme. Eller du kan gjøre som jeg pleier å gjøre på noen vinterturer (spesielt i desember) Gjør om pulk eller sekk til et vandrende juletre med lyslenker. Kan garantere god stemning.

 

4.      Rutiner

Rutiner kan både vært lurt og riktig i mørketiden. Ved å sove lenge bidrar du til å forstyrre døgnrytmen og det er naturlig at du kan føle deg trøttere. Bruk morgenen til å få med deg dagslyset. Kanskje ekstra de dagene du kjenner at dørstokkmila er ekstra lang. Det å gå ut i en halvmørk novemberdag i sludd og sur vind frister kanskje ikke. Det frister kanskje mer hvis du vet at du skal hjem til sofaen, ullpleddet og en varm kakao etterpå. Den kakaoen smaker ekstra godt etter en tur ute i ruskevær. Det kan også være lurt å legge seg til faste tider for å opprettholde en god døgnrytme. God søvn er viktig både for psykisk og fysisk helse.

 

5.      Mat og hygge

Lag god mat på tur, gjør utelunchen med familien til noe ekstra hyggelig. Legg turplaner eller planlegg din egen mørketidstur. De siste årene har jeg og samboer med et vennepar dratt på mørketidstur. Da er pulken/sekken pakket med julepynt, lysslenker, kaker og god julemat. Mørketidsturen gleder jeg meg til hvert år. Vi går til en åpen hytte, pynter til jul og spiller god gammeldags julemusikk.

Fjorårets mørketidstur til Seiland

Tror alle hadde hatt godt av en mørketidstur med gode venner eller familie.

Håper mørketiden blir mer fargetid i år og husk naturen og friluftslivet er ikke stengt på grunn av covid-19 🙂

Ellers noen enkle og fine ting å gjøre fremover.

  • Lag hjemmelagde julegaver
  • Les en god bok
  • Ring en venn (ekstra fint i coronatider)
  • Fiks turutstyr
  • Sjekk bloggen for masse inspirasjon og tips til det aller meste
DSC01747
DSC01747

DSC01791
DSC01791

IMG 20201030 170526 (1)
IMG 20201030 170526 (1)

DSC04986 (1)
DSC04986 (1)

Ps. Det går plutselig veldig fort mot lysere tider igjen 😊

 
ALDER: 28
Meld deg på vårt nyhetsbrev
Meld deg på
vårt nyhetsbrev
Mailchimp form
reCAPTCHA

*Ved innsending samtykker du til personvernerklæringen

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this