Ti forblåste dager i påskefjellet

Skrevet av: Maria Stray Homme
Publisert: 10.04.19
Inneholder sponsede produkter fra Helsport

Ti forblåste dager med påskeferie i Setesdal-Austhei; til toppen av Kvannfjølli, whiteout, høy skredfare, lav puls og mye kaffe.

Denne påsken ville jeg dra til fjells – pakke pulken med alle mulige godsaker, sette på feller på skiene og la tiden fare. Med utgangspunkt i Hovden dro jeg innover Setesdal-Austhei. Jeg behøvde slett ikke dra langt for å finne det jeg lette etter. Allerede etter noen få kilometer kjente jeg på friheten som følger når man ferdes alene i fjellet. Så langt øyet kunne se strakte heiene seg i alle retninger.

Leirliv. Foto: Maria Stray

Kvannfjølli (1537 moh.)

På vei innover heia møtte jeg et par som anbefalte meg å ta meg en tur opp på Kvannfjølli (Kvannefjell på bokmål), den høyeste toppen i Tokke kommune (turbeskrivelse fra ut.no).  De kunne fortelle om storslått utsikt – spesielt dersom været var klart. Da skulle det være mulig å se helt til Gaustatoppen, som ligger i Rjukan. Jeg hadde ikke mange faste planer, for jeg synes det er deilig å bare være på tur og gjøre det jeg har lyst til når jeg først har muligheten, derfor bestemte jeg meg for å dra opp på Kvannfjølli den dagen det ble været ble klarest.

To dager senere var det aldeles nydelig vær! Jeg hadde satt opp teltleir noen kilometer unna fjellet og gikk med dagstursekk. Terrenget i Setesdal-Austhei er kupert, så det var deilig å gå uten pulken. Ruten jeg bestemte meg for gikk relativt lavt i terrenget, den buktet seg mellom små topper og slake hellinger, som ikke utsatte meg for skredfare. Www.varsom.no meldte høy skredfare i området denne påsken, og jeg måtte naturligvis være veldig nøye med rutevalg. Jeg fant en passasje jeg mente var sikker og gikk opp mot toppen. På veien opp så jeg en flokk reinsdyr. De bølget seg som et magisk teppe over det snøkledde landskapet. Det tok en stund før de oppdaget meg, da jeg hadde gunstig vind. – Fy flate, så magisk det er å se en vill reinsdyrflokk danse over terrenget!

Kvannfjølli. Foto: Maria Stray

Til tops i påskevær

Da jeg kom opp på toppen fikk jeg, som lovet, en vidstrakt utsikt over det som føltes som hele Sør- og Øst-Norge. I det fjerne fikk jeg se et digert fjell som jeg mente måtte være Gaustatoppen. Været var klart og jeg kunne altså se helt til Gaustatoppen. Det er deilig å være på “toppen av verden” og føle at du kan se hele verden. Hele verden er en “mild” overdrivelse, men du som har stått på en slik topp, forstår nok hva jeg mener. Det er befriende.

Jeg valgte en annen rute ned igjen. Som viste seg å være enda bedre enn den jeg hadde valgt opp. Nå kunne jeg bare gli sakte, men sikkert og gradvis fra topp til topp helt ned til leiren min. Nedfarten krevde minimalt med anstrengelse. Jeg fløt knirkefritt i et passende lag av pudder helt “hjem”.

Påskestemning. Foto: Maria Stray

Påskestemning

Jeg ønsket gjerne å ha en dag den påska hvor jeg bare kunne sitte i solveggen og kose meg. Jeg jaktet på den perfekte påskestemningen; spise godteri, god mat og drikke Solo. Og ikke minst, jobbe litt med solbrilleskillet. Derfor bygde jeg en lévegg ved siden av teltet, for det var sterk vind de fleste dagene, selv om sola skinte.  Jeg fant frem middag, Solo, godteri, sjokolade, kaffe, nøtter og tørket frukt. Det ble et festmåltid – og jeg fant definitivt den perfekte påskestemningen.

Værfast

Etter solskinsdagene kom det noen dager med tåke og til dels mye vind. Ettersom skredfaren var stor, sikten dårlig og jeg ikke kjente området hadde jeg tre gode grunner for å bli i teltet en stund.

Disse dagene brukte jeg godt innpakket i soveposen, med kaffekoppen innen rekkevidde og nesa begravet i bøker. Det skjedde ingen spektakulære ting i løpet av dagene jeg var værfast, men jeg fikk innmari god tid til å lade batteriene og gruble på livets små og store spørsmål – og det kan være påskeferie nok bare det.

Foto: Maria Stray

Etter noen dager tok jeg skiene fatt igjen. Tåken lettet og været ble klart, men vinden økte. Det blåste mellom 12-18 s/m vind hver bidige dag den neste uken. Kinnene ble røde og nesa sår. Og etter syv sager i motvind var jeg lei og tok bussen hjem for å bruke den siste fridagen på å ligge på sofaen og se på Netflix. Alt i alt en deilig påskeferie – håper snøen holder til påske i år!

Friskt! Foto: Maria Stray

Ingvild Paulsen Vie20.03.19
Ingvild Paulsen Vie13.05.19
Une Cecilie Oksvold06.02.18
Meld deg på vårt nyhetsbrev