Haute-Route Isfjorden

Skrevet av: Guri Anne Hansen
Publisert: 14.10.16

Har du sans for en skikkelig langtur med innslag av tinderangling og litt enkel klatring, samt et besøk på en turistforeningshytte med en fantastisk beliggenhet? Da er dette turen for deg!

Været var nydelig denne vakre septemberdagen og de flotte høstfargene hadde allerede satt god farge på trær og vegetasjon. Høsten er jo bare magisk med sine klare og sterke farger! Vi ble møtt av en relativt full parkeringsplass da vi parkerte rett før Vistalsheia ca. en times kjøring fra Åndalsnes retning Eresfjorden. Jeg ble litt betenkt må jeg innrømme for jeg visste at Vasstindbu kun bestod av to små hytter med totalt 10 sengeplasser. Siden vi skulle videre neste dag hadde vi tatt med kun det nødvendigste i tillegg til klatreutstyret. Ville det være sengeplasser til oss som starta så sent?

Foran oss hadde vi ca. 2-3 timers tur opp til Vasstindbu som ligger hele 1180 moh. Skilt ved vegbommen viste veg opp Håndalen og en tydelig merket sti tok oss opp retning Vasstindbu. Heldigvis var hundehytta ledig da vi kom frem så vi fikk tak over hodet og en seng å sove i. En bedre middag og rødvin med solnedgang til dessert stod på menyen – magisk!

guriannehansen_hauterouteisfjorden_turjenter-8

Vi gikk opp kvelden før til den flotte MRT-hytta Vasstindbu som ligger nydelig til ved Vasstindan 1180 moh.

Vi var ikke alene på hytta denne lørdagen. Hele 11 personer hadde tatt turen. De to som kom etter oss valgte å ligge ute under åpen himmel siden alle sengeplasser nå var opptatt. Utpå kvelden satt vi ute foran bålet med noe godt i glasset og slo av en prat med de andre. Koselig! Jeg savnet overhode ikke lørdagskvelden på TV, det var i alle fall helt sikkert!

guriannehansen_hauterouteisfjorden_turjenter-6

Herlig plass å nyte litt bålkos.

Dagen etter våknet vi opp til et nydelig vær. De andre var allerede våken og nøt soloppgangen over vakre Romsdalsfjell. Siste rest ble pakket og hytta vasket før vi la i vei retning Vasstindan. På den første toppen sa vi farvel til Guttorm som tok med seg Ariel og litt pikk-pakk tilbake til Åndalsnes. Jeg og Agnes satte kursen hjem til Isfjorden. Foran oss hadde vi fire topper, rygger og egger over Vasstindan, Kjøvskartind og Kirketaket før retur via Steinberget.

guriannehansen_hauterouteisfjorden_turjenter-7

Dette er kanskje det perfekte stedet for å nyte soloppgang og -nedgang? Det var i alle fall vakkert å se sola komme opp søndag morgen i 0700-tiden.

guriannehansen_hauterouteisfjorden_turjenter-9

Første toppen er nådd, den første av Vasstindan (1378 moh). Nydelig utsikt mot Juratind.

guriannehansen_hauterouteisfjorden_turjenter-10

Så sa vi damene farvel til Guttorm og Ariel. Vi skulle gå hjem (tinderangle) til Isfjorden via Vasstindan, Kjøvskardtind og Kirketaket. Ser Vasstindan, Kjøvskardtind og Kirketaket i bakgrunnen.

Fra lille Vasstindan var det en bratt rygg ned til skaret mellom Vasstindan. Det var ett kort, bratt punkt like over skaret. Det var såpass utsatt og akkurat litt for høyt til at vi klarte å skreve ned. Heldigvis hadde vi med både tau og utstyr så vi kom oss kjapt forbi punktet. Derfra var det det artig klyving opp til Store Vasstindan 1453 moh. Vi feira topp nr 2 denne dagen med en liten pause mens vi nøt utsikten videre på ryggen retning Kjøvskardtind. Det så litt bratt ut tenkte jeg, vel vitende om at vi kom til å møte en utfordring rett før toppen av Kjøvskardtind.

guriannehansen_hauterouteisfjorden_turjenter-11

På vei opp til Vasstindan (1453 moh) Fin klyving opp denne ryggen. Klyvingen ned i bakgrunnen var fin med unntak av ett bratt punkt rett før skaret.

Videre fra Store Vasstindan var ryggen lettgått og fin. Halvveis på vei opp til Kjøvskardtind tok vi sikte på ei renne til venstre før toppen i stedet for å følge ryggen direkte med 3-er klatring. Bingo! Supert trasevalg og allerede tre timer etter start fra Vasstindbu stod vi på topp nr 3. Fornøyd tok vi turens første cola-pause og nøt den herlige utsikten. Jeg pusta litt letta ut selv om vi hadde igjen klatring og luftige partier opp østryggen opp til Kirketaket.

guriannehansen_hauterouteisfjorden_turjenter-12

Videre var det fin bred rygg til foten av Kjøvskartind.

guriannehansen_hauterouteisfjorden_turjenter-13

Vi valgte å gå litt til venstre for Kjøvskardtind i stedet for å klatre opp (3-klatring) siden fjellet så løst ut.

guriannehansen_hauterouteisfjorden_turjenter-14

Toppen av Kjøvskardtind. Ser ryggen vi har gått i bakgrunnen.

guriannehansen_hauterouteisfjorden_turjenter-15

Ser videre mot Kirketaket og østryggen. (Den ryggen som vender mot oss). Nydelig vær så vi tok en god pause på toppen.

Ned fra Kjøvskardtind var det hele 500 høydemeter langs ryggen. Her gjorde vi en liten bom og dreide bort fra ryggen og ned til høyre litt for tidlig. Dermed havnet vi borti en del løs steinmasse som var ubehagelig å gå på. Nede i skaret så vi tydelig at vi skulle ha fulgt ryggen helt til et lite stup før ei grei renne ville ha tatt oss ned til skaret. Svarte at jeg ikke hadde studert noen bilder fra sist gang jeg var i området!

guriannehansen_hauterouteisfjorden_turjenter-16

På vei opp østryggen til Kirketaket. Grei start, men det ble både bratt og luftig den siste delen til topps. (klatring grad 3)

Østryggen opp til Kirketaket starter først med lett klyving, deretter moderat klatring langs en smal og utsatt egg opp til grad 3. Jeg hadde heldigvis vært der før og visste hva som lå foran oss. Agnes fikk beskjed om å si ifra hvis hun trengte sikring. Det var et skikkelig bra teamarbeid der vi jobba oss langs ryggen til topps. Plutselig var vi på toppen. Agnes jubla fornøyd med å ha mestra nok en utfordrende klatretur langs en egg. Jeg er bare så imponert over den dama! I løpet av de to årene jeg har kjent henne har hun tatt steget opp til å mestre utfordringer i fjellet med et smil om munnen i tillegg til å kunne smykke seg med tittelen Fjelldronning! RÅTT!

go7

Luftig og fint her. Greit å ha litt sikringsutstyr og 30 m tau.

guriannehansen_hauterouteisfjorden_turjenter-17

Fornøyde damer på toppen! Ser tilbake mot Kjøvskardtind og Vasstindan

Vi feira den siste toppen med nok en cola. Foran oss hadde vi retur hjem til Isfjorden via Steinberget. Et helt fantastisk høstvær gjorde at vi tok livet med ro og nøt den magiske utsikten på veien hjem.

guriannehansen_hauterouteisfjorden_turjenter-18

Retur via Steinberget og hjem til meg i Isfjorden

untitled-09358

MAGISK i fjellet i dag!

Takk for en magisk dag i fjellet Agnes!

Turhilsen fra Guri

Iselin Næss01.08.17
Guri Anne Hansen22.09.16
Guri Anne Hansen24.07.16
Meld deg på vårt nyhetsbrev