Hengebroa over Bjørnsjøhelvete | Nordmarka fra øst til vest | Turjenter.no

Hengebroa over Bjørnsjøhelvete

Tenk at det finnes en gammel hengebro rett nedenfor turstien i Nordmarka! Dette måtte sjekkes ut.
Skrevet av: Gunhild og Helene
Publisert: 06.05.20

Ruta vår startet på Hammeren i Maridalen, innom Helvete og hengebroen over Bjørnsjøhelvete, videre til Bjørnholt, Kopperhaugene og Kobberhaugshytta før turen endte i Sørkedalen. Nordmarka fra øst til vest – en lengre tur jeg kan anbefale skikkelig!

Det var min gode venninne Stina som hadde kommet over denne spennende hengebroen i Nordmarka. «Vi drar dit» – og jeg sa som vanlig ja, og vi hoppet på bussen oppover Maridalen.

Vi gikk av på Hammeren og fulgte skilting mot Bjørnholt. Knallfine stier og veldig god blåmerking gjorde at vi enkelt fant frem. Vi labbet innover i solsteika, det var helt blå himmel og vi hørte en elv bruse like ved. Helt nydelig! Det er flere stier som leder til Helvete (!) men vi tok den langsmed Skjærsjøen.

Klikk for å se større bilder:

Etter Skjærsjøen er det ikke langt før du må følge litt med. Det er en blå pil på en stor stein (som jeg glemte å ta bilde av!) som viser stien inn mot Helvete. Vi spaserte litt innover der og var spente på om vi fant avstikkerstien som leder ned til hengebroa. Men vi fant fort ut hvor vi skulle – det er hengt opp en del sikkerhetsskriv rundt inngangen til stien, så det gikk vel og bra!

Det er viktig å understreke at broen er gammel (61 år) og inneholder stokker som helt klart bør byttes ut. All ferdsel til og på broa skjer på eget ansvar.
–Sikkerhetsskrivet ved broa

Hengebroa over Bjørnsjøhelvete

Vi vet den er gammel men den skal kunne holde en mann og en hest, og da må to jenter gå bra, eller? Den ser litt skranglete ut, og ved første skritt merker vi at det gynger skikkelig. Man kan se at den vagger seg bortover.

Broa har fire bord og jeg prøvde for harde livet å trø på to og to av gangen. «Knekker det ene så står jeg jo på ett til» sa min logikk der jeg trippet bortover hengebroa 😆

Men det gikk fint! Vi overlevde og føler oss begge litt rikere – det var en skikkelig kul opplevelse! Det var overraskende langt ned til elva som strømmet på under føttene mine, men beina sto støtt og broa holdt også denne gangen.

Se video fra hengebrua, ganske langt ned!

Kobberhaugene

Vi dro fra hengebroa i helvete og fant paradis på Bjørnholt! Ledig benk, vindstille, niste og kakao var turens første, beste (og eneste) pause. Derfra var det kort vei til Kobberhaugene som hadde en helt magisk utsikt over Nordmarka og helt ned til Oslo og Oslofjorden!

Fra stien kan man velge en alternativ rute som ikke går innom Kobberhaugene, men direkte til Kobberhaughytta. Det var ikke mange høydemeterne opp til de to toppene, men det var ganske bratt ned på andre siden.

Men ned kom vi, og der travet vi forbi Kopperhaugtjernet før vi plutselig var fremme ved Kobberhaughytta.

Fra denne hytta er det sti og bilvei ned til Sørkedalen Landhandel og kafe, hvor bussen plukka oss opp og tok oss med tilbake til byen – alt før sola gikk ned.

Nordmarka øst til vest

Vi var veldig fornøyd med ruta vår. Det var langt, men det gikk veldig bra – bare husk tape og gnagsårplaster! Jeg klarte å pådra meg en vannblemme som ble ganske grusom etter hvert, så gode sko og forebyggende midler i sekken er et must.

Vil du spare litt plass og vekt kan du legge turen til helgen – da er DNT-hyttene Bjørnholt og Kobberhaughytta åpne og har servering! Vi dro en tirsdag og da måtte vi fikse nista selv.

Det er mange stier i området og man kan velge en lengre eller kortere rute enn vi hadde. For eksempel går det en sti fra Bjørnholt til Ullevålseter og videre til Sognsvann. Stiene der oppe var helt nydelige og det er utallige av dem – et hav av muligheter. Kanskje blir hengekøya med nestegang og det kan bli tur over flere dager! Men denne gangen måtte vi hjem for jobb ventet neste dag.

Det er en helt utrolig hovedstad vi har i Norge. På vinteren kan du stå på både bortover- og nedoverski, på sommeren kan du bade på øyene. Hele året kan du med en bussbillett komme deg innenfor dørstokken til marka. Alt man kan tenke seg servert på et sølvfat, det er bare å forsyne seg!

Jeg merker at jeg har vært alt for lite i Nordmarka og dette ga virkelig mersmak!

FAKTA
  • 5 timer gåtid i behagelig tempo – ikke regnet med pauser
  • Omtrent 17 km
  • Omtrent 600 høydemeter

NB! : Broen ble stengt 7.5.2020.

God tur!

// Helene

Ønsker du å følge mine turer kan du følge meg på @helenevaagsvoll på instagram.

Se hele ruta vår her:

Elin Øverland23.06.20
Jill Kristin Øie30.03.20
Gunhild og Helene15.07.20
Meld deg på vårt nyhetsbrev
Meld deg på
vårt nyhetsbrev
Mailchimp form
reCAPTCHA

*Ved innsending samtykker du til personvernerklæringen