Hils på Mr.dekk

Skrevet av: Team Ida
Publisert: 12.11.15

Et mål i forberedelsene våre frem mot Expedition Amundsen er å bli gode på å dra pulk med ski på beina. For å nå dette målet er vi nødt til å trene på det vi ønsker å bli gode på, nemlig dra pulk. Men siden været ikke er helt på våres side er vi nødt til å tenke alternativt, og da er det fint og kunne ty til dekktrening.  Det er denne treningsformen som er mest lik pulktrekking og passer derfor perfekt for oss i treningen mot Exa. Selv om dekktrening ofte er knyttet opp mot forberedelser til vinterturer eller andre polvandringer er dette en treningsform som alle kan bruke uavhengig av mål bak. Dette fordi dekktrening er god trening for så og si hele kroppen. Du får brukt både lår, legger, sete, rygg og armer.

Men det som kanskje er det viktigste- det er så utrolig gøy! Etter min erfaring blir ting som er gøy mer motiverende og ting som er motiverende blir gjort oftere og ting du gjør ofte blir du god i.

Teamida_Mr.dekk_Turjenter

En av grunnene til at jeg er så glad i dekktrening er at du får tid til å nyte naturen og utsikten rundt deg i tillegg til at det er fysisk krevende. Det gir meg rett og slett ekstra energi!

En annen ting som er bra med dekktrening er at det er skånsomt for både knær og ankler. Vi har selv hatt litt problemer med knær og merker at dekktrening er skånsomt og mindre balastene. Så det er ingen grunn til å kaste slitt dekk, dra de heller med deg ut på tur! Kjempeenkelt å lage og ikke minst billig.

Teamida_Mr.dekk_Turjenter

Når vi trener med dekk prøver vi å gjøre det så likt som EXA som mulig. Vi bruker derfor staver og fester dekket eller dekkene i pulkselen. Det ideelle er å dra dekkene i et jevnt tempo over lengre tid for å få en seig utholdenhet, noe vi trenger til løpet.  Dette er tidkrevende og blir derfor ikke gjort så veldig ofte. Men når tiden og motivasjonen spiller på lag blir det fort en 5 timers tur med Mr. Dekk, som jeg liker å kalle han.  Ellers prøver vi å variere med både intervaller og kortere langkjøringer. Og når snøen kommer vil vi så klart ut å dra pulk, men inntil videre er mr.dekk våres gode venn.

Teamida_Mr.dekk_Turjenter

En undersøkelse gjort av Norges helsehøyskole hvor de har forsket på effekten av dekktrening viser positive resultater. De har blant annet funnet ut at:

langkjøringer ikke forbedrer oksygenopptaket men at det gir mer styrke i armer, ben og kjernemuskulaturen. Mens intervalløktene med dekk forbedrer oksygenopptaket samtidig som du blir sterkere i beina.

Konklusjonen er derfor at polfarer som skryter av treningsformen har all grunn til å skryte.

Teamida_Mr.dekk_Turjenter

Til ettertanke og forhåpentligvis motivasjon: Undersøkelsen viser at om du trekker to dekk på flatt underlag i en hastighet på 4-5 km/t, så har det samme effekt som om du løper i 10 km/t på tredemølle med 5 % stigning!

Så.. « i stedet for å ha bilringer på magen, slep de rundt i hagen» !

Teamida_Mr.dekk_Turjenter

Blogglisten hits
 
ALDER: 27 & 25
BOSTED: Florø & Sveio
Meld deg på vårt nyhetsbrev
Meld deg på
vårt nyhetsbrev
Mailchimp form
reCAPTCHA
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this