Hvorfor du skal gjøre yoga - NÅ! | Turjenter.no

Hvorfor du skal gjøre yoga – NÅ!

Skrevet av: Kristin Brandtsegg Lome
Publisert: 26.03.20

Jeg måtte bare google yoga + korona. Høydepunktene inkluderer: “Kinesere hamstrer yogamatter og kondomer”, “Yoga og kumøkk mot korona”, “Dette kan du gjøre hjemme”. Jeg tviler på at yoga kan kurere korona, men du kan definitivt gjøre yoga i karantene, isolasjon, på hjemmekontoret eller med barna. 

Sitter du i karantene er det nå du skal lære deg å stå på henda. Har du hjemmekontor skal du legge neste pause til stuegulvet i stedet for kjøleskapet. Dessuten kommer yogaen godt med når du skal inn og ut av teltet eller sitte komfortabelt uten chairkit.  Kanskje det er nå du endelig skal få inn den vanen om å gjøre litt yoga hver dag?

Hverdagen består i stor grad av de samme bevegelsene. Du sitter, står, går, kanskje sykler eller løper. Det er en befrielse for kroppen å bevege seg på en annen måte enn det den er vant til. Kall det yoga eller hva du vil.

Det finnes mange flere grunner til å gjøre yoga enn jeg klarer å nevne i et blogginnlegg, men her er en start:

Østenfor sol

På samme måte som at jeg liker å sjekke temperaturen før jeg går ut for å vite hvor mye klær jeg skal ha på, liker jeg å sjekke hvordan kroppen har det så fort jeg har stått opp. Bevegelsene i en solhilsen er helt like hver gang og ved å gjøre en når jeg står opp kartlegger jeg fort ståa og kan ta hensyn til det resten av dagen. 

Krige eller flykte?

Bakoverbøyer hjelper på konsentrasjonen, selvdisiplin og gjør deg energisk. Bakoverbøyer er koblet til det sympatiske nervesystemet, bedre kjent som “fight or flight”. Når man stimulerer “fight or flight”-systemet, forbereder kroppen seg på stress, hjertet slår raskere og vi bygger opp varme. Hvis man klarer å bli bruke pusten til å bli i posisjonen kan man lære å håndtere stress og ha kontroll. Det kan overføres til situasjoner utenfor matta også. Prøv for eksempel kobra, bro eller gresshoppe (locust). 

Let’s twist again

En twist, eller rotasjon, av ryggraden fungerer på samme måte som når du vrir opp en skitten klut. I en twist klemmes organene sammen. Da presses blod og giftstoffer ut. Når du slipper opp twisten, strømmer nytt oksygenrikt blod til organene dine og de kan lettere opprettholde optimal funksjon. Det finnes mange gode twister, men min favoritt er en liggende universalstrekk. Den, og “half lord of the fishes” (aner ikke hva den heter på norsk) har du sikkert gjort før.

God natt

Foroverbøyer og hofteåpnere hjelper oss med å slappe av og er derfor gode på kvelden før du skal sove. De åpner opp hele baksiden av kroppen fra tærne til korsryggen, og i noen posisjoner helt til toppen av hodet. En foroverbøy kan være alt fra å la hjertet søke seg mot knærne sittende eller stående, til barnets posisjon. 

Motstå tyngdekraften

Inversjoner er stillinger hvor hodet er høyere enn hjertet. Da strømmer blodet lettere til hjertet og hjernen. Derfor er inversjoner gode når det kjennes ut som at hodet har fått nok, en like fin måte å starte en dag på som en etterlengtet pause på hjemmekontoret. Hode- og skulderstående, armbalanser og hund som ser ned er alle inversjoner. Å ligge på ryggen med beina opp etter veggen er en mild inversjon og god posisjon å begynne med. 

 

Namaste

Yoga er ikke bare bevegelser, det er en livsstil. Det handler om kun å bruke de ressursene du trenger. Om å velge kvalitet fremfor kvantitet. Om å vise hensyn, være generøs og vise respekt til de rundt deg. Om å ta vare på deg selv gjennom å rette blikket innover, om å sette av tid til å knytte bevegelser og pust sammen til meditasjon. Det handler om å ha integritet og disiplin til å gjennomføre og stå i det. Og det gjør du ikke bare på matta, men også i vanskelige situasjoner du møter ellers i hverdagen. Du oppfører deg slik du vil at andre skal oppføre seg mot deg. Og du viser respekt ved å bøye deg for andre, ved å si “namaste”. 

I helgen hadde jeg en direktesendt yogatime på turjenter.no sine facebooksider. Den kan du fortsett se HER. Lykke til!

 

 

 
Dette innlegget handlet om:
BOSTED: Lofoten
Une Cecilie Oksvold11.01.18
Jill Kristin Øie30.09.19
Julie Korneliussen28.02.16
Maria Stray Homme03.08.18
ANNONSE
Une Cecilie Oksvold09.04.18
Bodil Dorothea Gilje19.02.19
Åste Innleggen18.01.19
Signe Stubø03.04.19
ANNONSE
Julie Korneliussen16.11.17
Jill Kristin Øie01.11.19
Iselin Næss27.12.15
Guri Anne Hansen19.03.17
ANNONSE
Bodil Dorothea Gilje18.11.18
ANNONSE
Maria Stray Homme06.06.18
Une Cecilie Oksvold14.09.18
Guri Anne Hansen09.01.17
ANNONSE
Maria Stray Homme14.01.18
Maria Stray Homme13.02.18
Maria Stray Homme30.11.17
Jill Kristin Øie29.08.19
Britt-Ingunn Tafjord Walle09.07.18
Iselin Næss09.02.16
Jill Kristin Øie10.12.18
Julie Korneliussen16.02.18
Julie Korneliussen06.10.15
Julie Korneliussen14.02.16
Guri Anne Hansen27.09.19
Iselin Næss24.08.18
Ida Kathrine Knudtzon Eriksen06.06.19
Maria Stray Homme16.02.18
Ida Kathrine Knudtzon Eriksen29.03.19
ANNONSE
Jill Kristin Øie13.05.19
ANNONSE
Maria Stray Homme16.10.18
ANNONSE
Gunhild og Helene28.03.19
ANNONSE
Jill Kristin Øie30.03.20
ANNONSE
Une Cecilie Oksvold16.05.18
Iselin Næss24.11.16
Une Cecilie Oksvold29.11.19
Maria Stray Homme14.02.17
Iselin Næss06.03.19
Maria Philippa Rossi19.03.19
Jill Kristin Øie03.04.20
Gunhild og Helene25.10.19
Gunhild og Helene15.03.18
ANNONSE
Åste Innleggen27.08.19
ANNONSE
Une Cecilie Oksvold06.02.18
ANNONSE
Une Cecilie Oksvold16.04.18
ANNONSE
Iselin Næss06.11.15
Julie Korneliussen14.08.16
Une Cecilie Oksvold28.10.19
Maria Philippa Rossi12.10.18
Maria Stray Homme04.03.19
Iselin Næss24.06.19
ANNONSE
Maria Philippa Rossi22.08.18
Kari Schibevaag03.10.17
Julie Korneliussen01.01.16
Julie Korneliussen08.07.19
Ingvild Paulsen Vie19.03.20
Gunhild og Helene04.06.18
Guri Anne Hansen18.10.19
Maria Stray Homme30.06.17
Gunhild og Helene19.06.18
Gunhild og Helene09.02.19
ANNONSE
Gunhild og Helene20.11.17
Une Cecilie Oksvold24.11.18
Gunhild og Helene07.05.18
Ida Kathrine Knudtzon Eriksen16.04.19
Julie Korneliussen23.03.20
Britt-Ingunn Tafjord Walle27.03.19
Julie Korneliussen09.05.16
Kari Schibevaag06.04.16
Meld deg på vårt nyhetsbrev
Meld deg på
vårt nyhetsbrev
Mailchimp form
reCAPTCHA

*Ved innsending samtykker du til personvernerklæringen

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this