Joggetur i Jotunheimen | Turjenter.no

Joggetur i Jotunheimen

Hvis det frister å finne frem minimalisten i deg, og du samtidig ønsker å få oppleve veldig mye på få dager så kan dette være en tur for deg. Tre dager med lett sekk gjennom indrefileten av Jotunheimen var ett av høydepunktene for meg i fjor sommer.
Skrevet av: Kristin Brandtsegg Lome
Publisert: 11.07.22

Ruta vi tok er i korte trekk Turtagrø-Fanaråken-Leirvassbu-Gjendebu-Fondsbu-Fleskedalen-Vettisfossen-Hjelle, og er vist i kartet under. Stiene er merket. Vi gikk i motbakkene, jogga bortover, løp nedover og holdt på 6-7 timer hver dag. Her kommer en turbeskrivelse.

Dag 0:

Kjøre til Øvre Årdal og videre opp Utladalen til Utladalen camping. Vi slo opp telt på campingen der. 

Dag 1: Turtagrø-Leirvassbu ca. 36 km og 2000 høydemeter

Buss fra Hjelle til Turtagrø. Hjelle ligger ca. 10 min kjøring lengre inn i dalen fra Utladalen camping. Her er det en stor parkering. Tindevegsbussen kan og bør bookes på forhånd. Ruta vi hadde lagt opp startet fra Turtagrø med en tur opp på Fanaråken, så ned mot Skagadalsbøen (men ikke helt ned til), og opp Stor Utladalen til Leirvassbu. På Fanaråken hadde vi fantasert om at det skulle selges boller, vafler og kaffe, men tok til takke med selvbetjent kjøp av sjokolade, sure føtter og iste-pulver. Det er mulig å fylle flaska like ved toppen. Er det dårlig vær, eller du ikke ønsker så mange høydemeter, kan du ta stien i dalen mellom Fanaråken og Gjertvasstind opp til Keiserpasset hvor du møter på stien ned fra Fanaråken. Øvre del av Fanaråken er steinete både på vei opp og ned og kan være glatt på våte dager. 

Fra Keiserpasset er stien av enorm kvalitet og utsikten det samme. Her er det bare å la beina gå i slak nedoverbakke til du finner brua nede i Guridalen og stien opp Storutladalen til Leirvassbu. Storutladalen er litt drøy, og jeg kan anbefale å legge inn pauser med bading i elva.

 

Dag 2: Leirvassbu- Fondsbu ca. 40 km og 1200 høydemeter

Dagen kickstarter du med en tur på Kyrkja (2032 moh.). Vi la igjen sekkene der stien mot Kyrkja tar av fra stien mot Gjendebu. Kyrkja er en kul topp med klyving mot toppen.

Stien videre mot Gjendebu går generelt mye nedover og det er deilige, lange løpbare strekker. Det er også partier med stein som krever mer av deg, hvor det kan være fint å gå. På Gjendebu har de både is og vørterøl, og det passer fint med en rast.

Fra Gjendebu til Fondsbu er det først en del slakt oppover, så flater det ut og blir veldig fint å løpe. Ned mot Bygdin er det ganske bratt, men her ser du Fondsbu og motivasjonen får en gnist. Langs Bygdin er det fin sti.

Dag 3: Fondsbu-Hjelle ca. 33 km og 900 høydemeter.

Denne etappen er full av kontraster. Kroppen rulles i gang med en solid motbakke opp mot Sløtafjellet. Herfra er det generelt steinete et godt stykke, og du er omgitt av andre steinete fjell som Falketind og Uranostind. Stien ned mot Fleskedalen virket lite brukt og går blant annet på en smal hylle med en del løs stein. Fleskedalen oppleves som en oase sammenlignet med det steinete, mørke og harde landskapet ved Falketind. Det er plutselig løpbart igjen, og deilig flytsti i mange km. Stien går for det meste slakt nedover, det er frodig og lettløpt. Herfra går det stort sett nedover i varierende grad helt til Vettisfossen. Det er verdt å ta en titt innom utsiktspunktet. Fra topp til bunn av Vettisfossen går det bratt nedover og her gjelder det å stokke beina rett. Nede ved Vetti Gard finnes det sprø vafler. Siste del av turen går på grusveg i dalbunnen, ved siden av en knallblå elv som er verdt et bad. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Litt praktisk info:

Vi booka alle hyttene på forhånd, med fullpensjon. Da får du tre-retters, frokost og mulighet til å smøre matpakke. Dette koster typisk rundt 1200 kr. Begge hyttene hadde bar, potetgull og godteri så det er ikke vanskelig å få fylt på. Hyttene hadde også dusj og håndkle. Middag må ofte reserveres til et tidspunkt eller bordsetting. Vi forsøkte veldig hardt å nå første bordsetting på Fondsbu kl 18, men rakk akkurat ikke få plass og måtte vente flere timer på neste. Det er ikke dekning overalt, så det kan være vanskelig å få sagt fra dersom noe dukker opp og man blir forsinka eller man plutselig er for tidlig ute og gjerne skulle hatt middag tidligere.

 

Pakkeliste:

  • Kart og kompass. Legg gjerne ruta inn i en kartløsning på mobilen. Jeg bruker Norgeskart. Om du ikke er så kjent og vet du kommer til å bruke mobilen mye til å finne frem bør du ta med en powerbank. 
  • Ett skift til å ha på hyttene, jeg hadde med en bukse og en ullskjorte + undertøy og sokker
  • Isolerende jakke/genser
  • Regnjakke og bukse
  • Lader til mobil og ev. klokke
  • Vindjakke
  • Drikkeflaske (r). Det er mange steder å fylle vann.
  • Solkrem og solbriller
  • Førstehjelp
  • Lue, buff, evt hansker
  • En eller annen form for penger
  • Tannbørste og tannkrem
  • Lakenpose, hvis du ikke leier sengetøy

Alt bør pakkes i vanntette poser for å unngå at det blir søkkvått av regn og/eller svette. Jeg fikk plass til alt i en 12-liters løpevest. 

Ting jeg hadde med på turen, men kunne klart meg uten: 

  • Bok. Rakk bare lese ca ½ side hver kveld så den trenger i så fall ikke være særlig tykk.
  • Staver. Kan hjelpe både oppover og nedover. Det gjelder både muskulært, men også slitasje på knær.

Det er etter min mening lite vits å kjøpe med seg masse sjokolade og barer hjemmefra. Ta med det du trenger til den første dagen, men det du trenger til de to neste kjøper du underveis. Avhengig av ditt sjokoladeforbuk vil du spare en del vekt på å gjøre det sånn. 

Løp i ull! Det er kanskje mest aktuelt med trøye og sokker av ull, men det finnes også shorts og tights. På fleredagers tur er det spesielt viktig med ull fordi det lukter mindre og tørker fort. Hvis du først har blitt svett holder en våt ull t-skjorte deg dessuten varmere enn en som er syntetisk eller bomull.

 

God tur!

 
BOSTED: Lofoten
Meld deg på vårt nyhetsbrev
Meld deg på
vårt nyhetsbrev
Mailchimp form
reCAPTCHA

*Ved innsending samtykker du til personvernerklæringen

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this