Langtur i Setesdal-Austhei – del 4/4

Skrevet av: Maria Stray Homme
Publisert: 16.10.18

Gjennom fire innlegg vil jeg dele opplevelser fra min første langtur: en månedslang vandring i Setesdal-Austhei sommeren 2016.  Jeg drømte om å gjøre  en langtur en god stund før jeg faktisk gjorde det. Jeg var redd for å være alene, redd for å gjøre feil. Dette er siste innlegg i en serie på fire. Her finner du innlegg en, to og tre. Slik gikk det til:

Etter tre uker på tur har jeg gått litt over 20 mil og lagt bak meg hele Setesdal-Austhei. Strekningen er ikke så lang, men det er heller ikke poenget for min del. Jeg vil bare være på tur. Underveis møtte jeg blant annet en mann som gikk 3-4 mil om dagen(!). Riktignok hadde han mye lettere sekk en meg, men likevel – det er langt. Jeg møtte ham den første uka jeg var på tur. En uke senere møtte jeg et pensjonert par på min vei. De kunne fortelle at de hadde møtt den samme mannen helgen i forveien. Han var full av gnagsår.

Slike som ham kaller jeg travere. De haster av gårde for å legge bak seg flest mulig kilometer. Men jeg undres, får de den samme naturopplevelsen som meg? Rekker de å bruke alle sansene og suge til seg naturen? Jeg vet ikke. Det eneste jeg vet er at for meg handler det ikke om å gå lengst mulig. Og jeg burde vel egentlig ikke legge meg opp i hvordan andre utøver sitt friluftsliv(?).

Siste kapittel

Den siste uken skulle pappa og jeg oppleve Finndalen og Torsdalen sammen – vandre i bestefars fotspor. Vi skulle gå Bispevegen fra Valle inn til Hovstøyl, en gammel rute som tidligere ble brukt av bispene på 1200-tallet. Setesdal og Telemark tilhørte Stavanger bispestol, og veien over fjellet var den raskeste mellom dalene. På denne stien vandret min bestefar på sine yngre dager. Bestefar, hans mor og min tippoldefar før ham. De bodde i Torsdalen, langt inne på heia, borte fra folk.

Bispevegen i Setesdal-Austhei, langutr i setesdaø-austhei
Grønt og frodig, akkurat slik bestefar hadde beskrevet det. Foto: Jan Erik Homme.

Vi startet turen fra Valle, og måtte opp en bratt stigning det første stykket. Kroppstemperaturen steg raskt, selv om det regnet, og vi brukte god tid inn til Hovstøyl turistforeningshytte. Til tider gikk vi i breiner som rakk oss til brystet. Etter at vi hadde gått lenger enn langt kom vi endelig frem til hytta. Her laget vi i stand mat og drakk solbærtoddi. På kvelden spilte vi kort, men ikke lenge, for vi var slitne. Og min far måtte for første gang i sitt liv innrømme at han var mer sliten enn meg. Pappa er en sånn type som alltid har mer å gi, alltid orker å bære litt mer, gå litt lenger og litt høyere. Etter tre uker på vandring var jeg i toppform.

Det var fint å dele denne delen av turen med pappa. Vi snakket mye om bestefar som nylig hadde gått bort. Vi fikk vandre i bestefars fotspor sammen, dele historier og minner om ham på veien, og lage nye minner underveis.

Setesdal-Vesthei

For de av dere som er kjent i Setesdalsområdet, ser dere nok at dette bildet er tatt i Setesdal-Vesthei. Vi tilbrakte de siste dagene på vestsiden av dalen.

En måned på tur er over. Og jeg må tilbake til asfaltjungelen. Det skal bli godt med en dusj, men jeg vet ikke om jeg er klar for alt det andre!

Alle eventyr har en ende

Det var mange tanker som gikk rundt i hodet mitt den siste uken. Et eventyr gikk mot slutten. Jeg hadde drømt om en langtur i flere år, og nå var det snart over. Det er som når man leser en god bok. Du ser at du snart går tom for sider, men du vil ikke at det skal ta slutt. Jeg ville ikke tilbake til asfaltjungelen, til mas og stress.

Tilbake måtte jeg, og det gikk fint det også. Det går litt tid før man vender seg til tempoet i hverdagen igjen etter en slik tur. Drømmen om en ny langtur var allerede i tankene mine før jeg hadde avsluttet den første, for dette ga mersmak!

Langtur i Setesdal-Austhei
Bildet er tatt en av de siste dagene, i Setesdal-Vesthei. Foto: Jan Erik Homme.
Blogglisten hits

Maria Stray Homme14.02.17
Maria Stray Homme30.11.17
Guri Anne Hansen19.03.17
Meld deg på vårt nyhetsbrev