Lise Viken – Fra overvektig nikotinslave til fjellgeit

Skrevet av: Turjenter.no
Publisert: 30.11.18

På nyttårsaften for snart syv år siden tok jeg min siste sigarett. Formen var dårlig og jeg ble raskt andpusten ved korte fjellturer.

Selv om jeg var overlykkelig over å være røykfri, lot ikke ulempene vente på seg. Kiloene raste på og etter kort tid viste vekten svimlende 110 kilo. Det var på tide å ta grep.

Jeg begynte med kaloritelling og prøvde å være litt mer aktiv. Noen kilo ble jeg kvitt, men det var fremdeles mange igjen. Vendepunktet kom da jeg leste boken, «Wild», av Cheryl Strayed. Den handlet om 22 år gamle Cheryl som mister moren sin i kreft. Fra seg av sorg kom hun helt ut av kurs, men klarer å redde seg tilbake til livet ved å gå tre måneder i fjellet på Pacific Crest Trail.

Historien hennes gjorde noe med meg. Jeg tenkte at kunne en 22-åring dra alene på telttur i de barske fjellene i USA i flere måneder, ja da kunne en dobbelt så gammel kjerring klare noen uker alene i den norske fjellheimen. Jeg valgte å legge til side begrensinger og satse på utfordringer.

Det ble et tøft møte med fjellet. Ruten jeg hadde valgt gikk fra Dyrkolbotn i Stølsheimen til Voss. Planen var å bruke seks dager. Første natten alene gikk veldig bra. Jeg hørte mye lyder, men klarte å overbevise meg selv om at det var sauer, og ikke bjørner.

Neste dag var det surt og kaldt. Det begynte å regne og jeg måtte forsere stadig brattere snø skrenter. Selv om det var midt på sommeren var det latterlig mye snø. Det var ikke noe trivelig og jeg følte meg utrygg. Jeg valgte å avbryte turen og dra hjem, våt og kald etter 12 timer i snø og slaps.

Men jeg var ikke klar til å gi opp, jeg hadde tross alt satt av fire uker til prosjektet. Kartet kom frem og jeg fant en annen rute; fra Geilo til Rjukan.

Den første dagen fra Geilo gikk veldig fint. Solen skinte og det var varmt og godt. Å sove i telt alene føltes ganske bra. Men neste dag kom regnet. Det ble både surt og kaldt. Jeg gikk innom Tuva turisthytte hvor jeg kunne få overnatte i sovesal. Det fristet ikke og jeg valgte å fortsette i ruskeværet.

Kvelden og natten ble ikke noen særlig suksess, jeg frøs og var våt. Det var lørdagskveld og jeg lurte på hva i all verden det var jeg holdt på med. Men neste morgen ble alt glemt. Solen skinte og det var aldeles nydelig. Jeg fikk oppleve det jeg ville oppleve, å våkne langt til fjells helt alene, kjenne på mestring følelsen og vite at dette takler jeg.

Ferden videre mot Rjukan gikk veldig fint. Til tider var jeg ekstremt trøtt, sliten, kald og våt, men jeg klarte å gjennomføre. Jeg gikk ned flere kilo. Sakte, men sikkert, hadde jeg startet ferden mot å bli en fjellgeit.

Friluftslivet gav mersmak. Neste år var jeg tilbake og gikk flere uker alene i fjellet, samt en uke med gode venner. Jeg var blitt skikkelig hekta. Men fortsatt hadde jeg noen kilo å bli kvitt. Tankene mine gikk tilbake til Cheryl. Tiden var inne til å legge ut på mitt livs store eventyr.

I april i fjor stod jeg på grensen mellom Mexico og California. De neste 150 dagene levde jeg som en nomade, alt jeg trengte bar jeg med meg i sekken. Tilsammen gikk jeg cirka 3.500 kilometer til fots. Det ble en uforglemmelig tur. Jeg lærte at jeg faktisk er utrolig sterk og klarer så mye mer enn jeg tror. De siste kiloene forsvant og jeg ble en skikkelig fjellgeit. Friluftslivet ble min redning.

Blogglisten hits

Gunhild og Helene07.05.18
Une Cecilie Oksvold09.04.18
Maria Stray Homme03.08.18
Meld deg på vårt nyhetsbrev