Magiske toppskiturer fra Trollstigen i Romsdal – Breitind (1:4)

Skrevet av: Guri Anne Hansen
Publisert: 18.05.16

Trodde du at toppskitur-sesongen var over? Tro om igjen!  I andre halvdel av mai åpner veien over Trollstigen og gjør mange fjelltopper lett tilgjengelig. Det finnes ikke noe bedre enn å avslutte skisesongen i magiske Romsdalen omgitt av spektakulære fjell som Trolltindene, Bispen og Kongen!

I en artikkelserie på fire gir jeg mine beste toppturtips fra toppen av Trollstigen. Selve Trollstigen er kanskje en av Norges mest dramatiske og best besøkte attraksjoner og er en opplevelse i seg selv. For å finne ut når veien åpner, sjekk vegvesen.no

Breitind er en storslagen skitur i flott terreng, som egner seg spesielt godt som vårskitur når Trollstigen åpner.

Slik går turen

Fra toppen av Trollstigen (stor parkeringsplass) kryss over gangbru til utkikkspunktet og følg gangvegen ca 200 m før en tar opp til høyre (merket med varder). Litt klyving for å komme opp på platå som leder videre innover. Følg platået inn til stigningen begynner og kryss oppover til høyre for elva. Det er litt bratt stigning i starten, men terrenget legger seg etterhvert. Hold deretter innover i venstrekanten av dalen mot Stigbotn, og skrå sakte oppover mot neste stigning til venstre for vatnet innerst i dalen. Igjen en litt bratt bakke som må krysses, før terrenget igjen legger seg innover mot baksiden av Trolltindene. Hold innover høyrekanten av en liten bre til venstre for selve Breitind, inn mot kanten til Romsdalen. Et par hundre meter før kanten til Romsdalen følg rampe som skrår til venstre oppover mot Breitind, og deretter tilbake en ny rampe til denne slutter i en rygg som leder opp til venstre. Følg denne ryggen oppover til topplatået på Breitind. Hvis snøen er hard kan det være fordel å holde seg helt til høyre på ryggen, der en kan krysse oppover mellom steiner. Topplatået leder slakt oppover mot toppen av Breitind. Siste 20 metrene er best uten ski, men se opp for stor toppskavl på kanten ned mot Romsdalen! Ned igjen kan en følge samme veg, eller for de erfarne er det ved gode forhold flere renner som er mulig å kjøre ned i Stigbotn.

Turjenter_GuriAnneHansen_ToppskiturerTrollstigen_Breitind (3)

På vei oppover Stigbotn. Ser mot fjellene Alnestind og Finnan.

Turjenter_GuriAnneHansen_ToppskiturerTrollstigen_Breitind (4)

Etterhvert får man nydelig utsikt mot Trolltindene.

Turjenter_GuriAnneHansen_ToppskiturerTrollstigen_Breitind (6)

Har man klatreerfaring kan man stikke innom den kjente fjellformasjonen Stabben og klatre opp de ca 15 metrene til topps. Herfra får man en syk rå utsikt over kjente fjell som Romsdalshorn, Trolltindene og Vengetindene.

Turjenter_GuriAnneHansen_ToppskiturerTrollstigen_Breitind (5)

Rett før toppen flater det ut og man får en spekatkulær utsikt mot fjellene i Romsdal.

Turjenter_GuriAnneHansen_ToppskiturerTrollstigen_Breitind (7)

Utsikta fra toppen er bare magisk. Tenk, vinter på fjellet og sommer i lavlandet. Det kan ikke bli bedre !

Turdata:

• Laveste punkt, 699 moh
  • Høyeste punkt, 1795 moh
  • Avstand: ca 5,9 km
  • Tid til topps; ca 4 timer
  • Passer fint for turvante hunder
  • Antall høydemeter, 1130 høydemeter
  • Startsted: Trollstigen UTM (32):6923593 – 430867

Turjenter_GuriAnneHansen_ToppskiturerTrollstigen_Breitind (2)

Kart for turen.

Blogglisten hits

Dette innlegget handlet om:
BOSTED: Trondheim
Meld deg på vårt nyhetsbrev