Ruta MASSIV – tre uker på ski over Norges tak

Skrevet av: Britt-Ingunn Tafjord Walle
Publisert: 27.12.16

MASSIV  er en rute som DNT Oslo og Omegn utviklet for noen år tilbake. Turen er 350 km, og går fra Sota Sæter nord i Breheimen til Haukeliseter sør på Hardangervidda. Turen går gjennom fire unike nasjonalparker og byr på noe av Norges flotteste natur!

MASSIV er gjennomførbar på 16 etapper dersom man benytter hyttene i fjellet. Ruta kan enten gjennomføres i ett, eller den kan deles opp akkurat sånn man måtte ønske.

I hovedsak er ruta lagt opp langs betjente DNT-hytter (+ noen betj. priv), men selv anbefaler jeg å gå turen på ski med pulk og telt. Inntrykkene er som rutenavnet MASSIVe; så ikke planlegg et kappløp mot tiden.

Å gå hele ruten i ett er ikke for hvem som helst; turen byr på fysisk krevende etapper, mye stigning og områder hvor vær og føre viser hyppig variasjon og utfordringer. Dette er turen for deg som allerede har ukes-turer i turloggen, og er nå på utkikk etter lengre turer. MASSIV er også en forholdsvis «billig» langtur satt i kontrast av andre skiekspedisjoner.

Denne ruten gjennomførte jeg og ei venninne i måneds-skiftet mars/april 2016. Under har jeg skrevet litt om etappene, tips og områder vi synest var krevende.

Skulle du gå MASSIV anbefaler jeg også turen innom linkene under:
DNT
Hvitserk

Du kan også ta en titt på en video av DNT Oslo og Omegn på deres Facebookside hvor jeg forteller litt om turen:

Britt forteller om sin gjennomføring av MASSIV  her!

4 NASJONALPARKER

1.BREHEIMEN

Turen starter på Sota Sæter i Breheimen. Dette er ikke verdens letteste hytte å ankomme. Nordfjordekspressen stopper på Bismo og herrifra kan man enten ta taxi opp til Sota Sæter, eller man kan kontakte bestyrer på Sota Sæter for å avtale transport. I påsketider har det tidligere vært satt opp fellestransport som korresponderer med Nordfjordekspressen på Bismo – dette er arrangert av Sota Sæter selv.

Dag 1: Oslo/Bergen – Sota Sæter

Vi ankom Sota Sæter i god tid før middagen ble servert og brukte denne tiden på å omorganiser fellesutstyr. Vi var høye på adrenalin og spenning – og selv om vi sov inne på Sota Sæter for å få en effektiv morgen og optimal opplading så ble det lite søvn den natten. Men som min trener sa så godt: «selv de beste i verden sover ikke alltid godt før en konkurranse».

Dag 2: Sota Sæter – Nørdstedalen 15,5 km

Etter en ”breakfast for champions” på Sota Sæter finpusset vi pulkene og takket for oss. Første stemplet på MASSIV-stempelkort var i boks, og endelig begynte ferden vi hadde gledet oss til lenge.

Første del av etappen går i konstant motbakker fra 750- 1600 moh. Dette er turens lengste motbakke, men absolutt ikke turens største utfordring. Fortundalsbreen på ca 1600 moh er etappens høyeste punkt, og når vi trodde etappen videre skulle gå fint fikk vi en kraftig vind rett i side-ryggen. Pulkene våre var på sitt tyngste noe som i kombinasjon med sterk vind og isete føre  gjorde de fine nedoverbakken ikke til den lekeplassen vi hadde sett for oss. Vel nede i Nørdstedalen avtok vinden med sola og vi satt opp turens første camp.

(Denne natten ble vi også vekket av Røde Kors som var på letning etter to andre som ikke hadde ankommet Nørdstedalseter som planlagt. Heldigvis ble de funnet i god behold noe lengre nord for vår camp i et telt. Denne lærdommen tok vi med videre ved å være tydlig til bestyrere om videre ferdsel og overnattingsplaner.)

Dag 3: Nørdstedalen – Nørdstedalseter – Storevatnet 16,4 km

Dag to trodde vi kom til å gå raskt og enkelt ned til Nørdstedalseter. Her tok vi grundig feil. Vannet Fivlemyrane er et regulert vann, og hadde store sprekker i øst-kanten. Terrenget på østsiden av vannet har også stor helning noe som skapte mye drag i pulkene ned mot vannet. Vær OBS på dette området og sett av god tid. De neste kilometerene ned til Nørdstedalseter går i flott og fint terreng, noe som er gull verdt da den beryktede Vetledalen sto for tur senere på dagen.

Vetledalen er et smalt dalføre som er noe krevende med pulk grunnet bratte helninger i alle retninger og grader.  Sett av god tid til dalen da den er en sikkerlig styrkeprøve blandt enorme, robuste fjellformasjoner. Etter Liabrevannet reduserer etappens utfordringer og vi fortsette noen kilometer ned mot Storevatnet for å overnatte mer skjermet fra vinden.

MASSIV21
Langs Fivelmyrane vatnet – vi måtte hyppig ta noen reale kraft-tak.

Vetledalen er turens styrkeprøve.

Dag 4: Storevatnet – Sognefjellshytta – Øvre Utladalen 17,6 km

Etter en forholdsvis tøff andre dags etappe var det fint å starte denne etappen med gode nedoverbakker ned til Storevatnet etterfulgt av «enkel flate». Dette er også et regulert vann hvor det er en del sprekker og blokker i enden av vannet. Etter Storvatnet venter 5,5 km i variert, krokete terreng. Vi var nå på dag tre i tåke, nedbør og vind. Dette begynte vi å merke på både kropp og sinn, og når den tykkeste snøkaven kom idet vi ankom Sognefjellshytta var det svært godt å komme under tak en liten stund.

En kilometer etter Sognefjellshytta møtte vi på turens første solskinn og dette gav driv videre – kanskje litt for mye drivkraft. Tre kilometer forbi Sognefjellet begynte mørket å ta oss igjen i turens kanskje mest krevende nedoverbakker. Bakkene var ikke særlig lange, men blåe temperaturer og bratte helninger ble en utfordrende kombinasjon. Vest for Falkberget og ned Vetle Utladalen er det noen svært bratte partier hvor stegjern kan være å anbefale. Vel nede i dalføret hadde stjernene overtatt himmelen og vi sovnet fort mens vi drømte om morgendagens sol.

MASSIV22
Bakkane ned Øvre Utladalen gav utfordringer med pulkens tyngde, helning og føre.

MASSIV23
Bakkane ned Øvre Utladalen

2. JOTUNHEIMEN

Dag 5: Vetle Utladalen – Skogadalsbøen – Uranosbandet 13,8

Turens flotteste etappe! Vi våknet til skyfri himmel, 15 blå og en utsikt jeg gjerne kunne våknet til daglig. Vi var 5 km nord for Skogadalsbøen og turen ned til Skogadalsbøen var bare fryd: en fin nedkjøring til skoggrensa etterfulgt av et lite strekke gjennom skogen bort til Skogdalsbøen. Dette mener jeg er Jotunheimens koseligste hytte. Kanskje det var den varme kanelkaka vi fikk som gjorde utslaget, eller utsikten hytta har mot Hurrungane.

De første kilometerene opp fra Skogadalsbøen var brutal, men utsikta underveis bedøvde både sure muskler og oksygenmangel. Vi hadde Hurrungane og sola i ryggen gjennom hele dagens motbakke. Jeg følte meg priviligert som kunne få oppleve denne nydelige dagen i hjertet av Jotunheimen og gråværet som hadde forfølgt oss siden Sota Sæter ble raskt glemte.  Dagens etappe har totalt ca 600 høydemeter og helningen avtar utover dagen. På toppen av Uranosbandet på 1420 var de fleste motbakkene før Fondsbu passert og vi tok camp 4.

MASSIV4
Vetle Utladalen: FOR en dag vi gikk i møte! 😀

Skogadalsbøen

Beate i god humør som alltid på toppen av Storuri
Beate i godt humør som alltid på toppen av Storuri

Utladalen med utsikt mot Hurrungane

Dag 6: Uranosbandet – Fondsbu 12,5

Turens vakreste overnatting: Uranosbandet – midt mellom spektakulære Falketind og Uranostind. Dette var turens første lette etappe og den var planlagt til halv dag/kviledag. Etappens eneste stigning  var mellom Uradalsvatnet og Kveitevatnet, men med Breheimens motbakker i beina ble dette ingenting. I det vi nærmet oss Fondsbu økte møtet med andre fjellfolk, de var klar for dagens utflukt med et stort smil om munnen i den tette nedbøren. Vi gikk motstøm ned til Fondsbu og såg frem til vår første planlagte overnatting inne. Spesielt gledde vi oss til å tørke klær og utstyr, og ikke minst så jeg frem til å ta på skiskoa bruk av leatherman på frossne skolisser

Camp på Uranosbandet

Dag 7: Fondsbu – Slettingsbu 21,2 km

Dagens etappe får tittelen ”turens nest flateste etappe”. Kontrastene fra Breheimen massivet og vestre Jotunheimen blir stor over Tyinvatnet. De første 17 kilometerene er helt flat frem til Tyinstølen Turisthytte. Fra Tyinstølen og opp til Slettningsbu er det gode variasjoner mellom klassisk Jotun- og Skarv-fjell.

Når man går med telt ”må” man ikke gå oppom Slettningsbu, men jeg vil anbefale å gjøre det. Det lille området nordvest for Tyin har et snilt og varmt preg i seg. Vi angret ikke på å gå om Slettningsbu. Fra å gå i tett snøkav åpnet plutselig himmelen seg og vi fikk 30 min med ekte påskevær. Like fort som finværet kom – kom de sorte stormskyene oss i møte. Vi diskuterte litt fem og tilbake om vi burde sove inne grunnet det grufulle været, og når vi begge lå våken til i 3 tiden av at vinden tok tak i hytta var vi sjeleglad for å ligge varme og trygge inne.

MASSIV26
Været fra Fondsbu til Slettningsbu var svært varierende, men heldigvis var det ikke krafrig nedbør i tillegg til den kraftige vinden.
SONY DSC
Turens mest varierende vær-etappe; plutselig gikk vi fra sort himmel til klarvær..og motsatt.
MASSIV24
Snart framme ved Slettningsbu når skyene kommer tilbake med vinden. Det er absolutt en stor trygghet å vite man kan sove godt inne på en hytte.

Dag 8: Slettningsbu – Sulebu 18 km

For meg har det å gjennomføre en tur som MASSIV lenge vært et mål, og idag kunne jeg virkelig blitt knust. Vi var nærmere enn noen gang på å måtte avbryte, men vi prøvde sette ønsker og vilje til siden å ta et ansvarsfullt valg om veien videre.  Været hadde ikke akkurat vært på vår side så langt, og verre skulle det bli. Et annet exit-moment var at vi passerte E16 med bussforbindelse både til øst og vest noe som ville gjort hjemturen lett ved en avbrytning.

Via en satelittmeldningssender visste vi dagslysets første timer var et værvindu og vi startet i skumringen for å nå Sulebu før Stormen. Fra Slettningsbu og ned til Kyrkjestølen er det ca 10 kilometer hvor første del er for det meste flatt dersom man går den vestlige ruta. Den siste kilometeren ned til Kyrkjestølen er relativ bratt, og vi valgte legge skia på pulken å gå ned. I det vi krysset E16 kom sola fram i 10 minutt og valget om å gå videre ble lett – vi hadde forsatt hele dagen og merkningen opp til Sulebu var god. Fra Kyrkestølen og opp til Sulebu fulgte vi en sommervei opp i høyden: ca 250 høydemeter. Dette var preparerte skiløype og gjorde høydemeterene lett å overvinne. Vel oppe på Filefjell begynte vinden å ta seg opp, og med lett stigning og vind rett i ansiktet føltest de siste tre kilometerene inn til Sulebu som seks. Lite visste vi der vi slet oss frem til Sulebu at dette ble vår redning de neste tre dagene. Vinden økte konstant de kommende to døgn, og vi fikk god tid til å tenke om valget på Kyrkjestølen var riktig. Heldigvis er vi to bestemte jenter som også trives godt med yatzy, Klem FM og peislukt, og utnyttet stormen godt ved å lade opp til resterende etapper.

Dag 9-10: Sulebu – Værfast  i 3 døgn

SONY DSC
Noen timer inne, noen minutter ute å leke i vinden – repeat.

Sånn gikk jo dagane..
Selv om oppholdet på Sulebu var en strek i regningen var dagene her upåklagelig! Vi hadde tross alt lagt inn gode marginer for dårlig vær.

MASSIV26
Sulebu med Sulefjellet i bakgrunn og skaret vi skulle opp til venstre.

Dag 11: Sulebu – Eldrevatnet 18,2 km

Endelig hadde vindstyrken begynt å reversere. Skyene var noe lettere, og det værste nedbøret hadde gitt seg. Vi begynte å kjenne på håpet om fremgang, og når klokken bikket 12 såg det ut til at Suleskaret kunne passeres. På grunn av mye vind siste dagene var mye av terrenget veldig preget av fokkvind og ispartier. Turen opp Suleskaret var vindfult og isete, men med skiene på pulkene og høy motivasjon gikk turen opp skaret greit. Opp Suleskaret var etappens eneste signifikante motbakke og etappen byr deretter på lav puls. Ettersom Breistølen Fjellstue er stengt gikk vi direkte sør til Eldrevatnet for å sette opp leir for natten.

3. SKARVHEIMEN

Dag 12: Eldrevatnet – Bjordalsbu – Iungdalshytta 34,2 km

Denne etappen ble turens «uforglemmelige -solnedgang». Fra Eldrevatnet krysset vi r52 ved Osen og følte sommerveien nesten opp til Øljusjøane. Deretter krysset vi nordvest-over via Nordre Halsatjøni og bort til Starsjøhaugen. Dette er ikke en market vinterløype. Vintermerkingen krysser r52 ved Breistølen Fjellstue. Når vi kom innpå vintermerket løype ved Starsjøen fortsatte oppoverbakken opp til Bjordalsbu på 1580. Denne delen av etappen er 17 km og stiger opp ca 500 høydemeter. Bjordalsbu var fristende å bli igjen på, men med mye lyst i kroppen fortsatt vi ferden mot Iungdalshytta.

Fra Bjordalsbu til Iungdalghytta er det forholdsvis flatt til Mjolgnetjørn, og etter dette vatnet bærer det nedover til Toviki. Siste kilometeren før Djupsvatnet går i en større bekk, og vær OBS for sprekker i bekken her.

De 17 kilometerene ned mot Iungdalshytta var turens sterkeste, energirike inntrykk – kanskje var det 34 km i beina som forsterket inntrykkene, men selv tror jeg det faktisk bare var så fint som det faktisk var. Det var et type vær vi ikke hadde hatt overskudd av på turen, og vi inhalerte all energi sola utstrålte akkurat på dette øyeblikket. Fargene av solnedgangen ble falmet ut av melkeveien og uten hodelykt begynte vi på nedoverbakkene til Djupsvatnet.

Vel nede på Djupsvatnet hadde vi gått i over 12 effektive timer, men når inntrykkene var så fredfulle stresset ingen av oss med å komme frem. Vi gikk direkte til Iungdalshytta og fikk et rom for natten. Dette gjorde vi for å spare tid ved å ikke rigge telt. Vi hadde ikke dårlig tid – men værfaste dager på Sulebu hadde kanskje underbevisst stresset oss litt for tidsfirsten.

MASSIV27
Skarvheimen var godt preget av sterk vind siste dagene, men dette gjorde kilometerene lettere for oss 🙂

Utsikt over Reineskarvet
Solnedgang over Reineskarvet på vei ned mot Iungdagshytta

Dag 13: Iungdalshytta – Kongshelleren 13,9 km

Iungdalshytta sin værmelding sa sol og vind opp til 10 m/s. Dette hadde vi også trua på når vi så ut ,men snaue 3 kilometer innover Iungsdøla var vinden mye sterkere enn 10 m/s. Kastene var så kraftig vi måtte stoppe opp for å holde balansen. Siste dagene hadde det komt over 30 cm med nysnø, og dette gjorde ikke meterene energiløse opp Vadbotnen.

Opp Iungsdøla er det gradvis slak stigning opp til Skorptindbotn. Her blir stigningen betraktligere kraftigere, og med mye vind møtte vi turens tøffeste utfordring. Vi diskuterte litt om vi burde snu eller sette oss i vind-duken til den værste vinden avtok. Vi skimtet en større stein noen hundre meter oppi bakken og bestemte oss for søke ly der en stund. Her satt vi i vindduken i gode to-tre timer, snakket om enkle hverdagsting som mange tar for gitt; som det å alltid kunne vite hvordan noen du er glad i har det, eller at vi faktisk har muligheten til å se neste episode av favorittserien neste uke.  Brått merket vi det ble lengre mellomrom mellom vindkastene, og vi krøp ut av den fuktige duken og spente på skia. Vi vasset i snø opp til knærne opp fra Vestre Iungsdalen og passerte Volavatnene i sneglefart. Psyken min var lei av dårlig vær og konstant fokksnø i ansiktet, men håpet om å oppleve en ny solnedgang gav driv til veien fram til Kongshelleren.

Dagen såg ok+ lovende når vi forlot Iungdalshytta. Dette var en dag som ble et ekte eksempel på hvor fort været kan snu til fjells!
Et øyeblikk med noe tvil under vindekken i Vadbotnen
Et øyeblikk med noe tvil under vindekken i Vadbotnen. Photo: Don

Det skal også nevnes at vi møtte to eldre menn fra Storbritannia som passerte oss på denne etappen og tok dette bilde. Takket være de ville ikke turen fra Iungdalen til Finse vært like god i minnet.

Dag 14: Iungdalshytta – Geiterygghytta 11,8 km

Dagen startet som dagen før; det var svak sol og noe svakere vind. Vi startet tidlig i håp om å få utnyttet mest mulig av det gode været. Dette er forholdsvis en lett etappe med mye flate partier, og en lang nedoverbakke til Geitrygghytta. Den eneste signifikante motbakken er fra Rossdalen og opp mot Vasshellerbrotet. Før Rossdalen er det relativt flatt, og etter Vasshellerbrotet er det fint nedover til Geitrygghytta. Allerede kl 1330 var vi på Geitryghytta.  Vi hadde planer om å gå videre mot Finse, men da  været begynte å tendenser mot gårsdagens vær bestemte vi oss for å ta dagen som en hviledag. Kroppene begynte å føles svært tunge selv om pulkene var mye lettere en utgangspunktet. Igjen møtte vi våre kjære Britiske venner på Geiterygghytta og vi glemmer det dårlige været i noen timer inne på den varme hytta i godt selskap.

Vi begynner å merker hvor mye folkene vi treffer under turen betyr for hele opplevelsen. 90 % av været vi har hatt til nå har gjort dagene lange med mye vind. Ikke har det fristet å tatt lunsj, og ikke har vi orket hvilt for lenge i vinden. Dette ble et snupunk på turen; jeg fikk inntrykk jeg ikke hadde forestilt meg ville blir essensielle.  Det handlet ikke lengre om å komme fra A-B, men om å fylle mest mulig inn mellom A og B. Motvinden og grått vær kunne vi ikke gjør noe med, og ettersom værmeldingene heller ikke så bedre ut var dette måten jeg klarte å nyte øyeblikk som i utgangspunktet var mørke.

Scooterspor og sol!! :D
Scooterspor og sol tidlig på morgenen på vei til Geiteryggshytta! 😀

Dag 15: Geiterygghytta – Finse 16,7 km

Dette er en etappe med mange veivalg. Vi bestemte oss for den lengre ruta om Omsvatnet da den var noe mindre værutsatt. Dette er nok en utrolig fin tur med utsikt, men det vet dessverre ikke vi. Terrenget var ikke særlig utfordrende bortsett fra motbakken opp fra Omsvatnet til Omsbreen. Etter etappens høyeste punkt er terrenget for det meste slakt nedover helt til togskinnene på Finse.

Passering av togskinnene er turens nest siste (og enkleste) exit. Heldigvis fikk vi ett 30 minutters solglimt i lia før Finse og uten særlig prat satt vi oss begge bare ned for å nyte det  å sitte stille uten at frosten tok tak – Dette gjorde passeringen av togskinnene lett! Vi gikk nå inn i turens siste nasjonalpark og med syv dager igjen av turen overnattet vi på Finse.

MASSIV27
Dette var en noe tung dag grunnet mye nysnø og vi følte vel vi hadde fått litt vår dose dårlig vær. Rett før Finse fikk vi 30 minutter med solglimt og det var ikke mer som skulle til for å få opp igjen motivasjonen.

4. HARDAGERVIDDA

Dag 16: Finse – Krækkja – Hætjørna 28 km

Det var med blandet følelser vi tok fatt på siste nasjonalpark. Jeg ville ikke lengre sluke kilometer, men ta meg tid til både menneskene vi møtte og fjellformasjonene vi passerte. Jeg ville forevige alt for å utsette dagen hvor dette ikke lengre var hverdagen! Det føltes ikke ut som vi var på 16 dag. Selv om etappen til Krækja var preget av mye regn,  motvind, klabb og babb dukket plutselig hytta opp i det fjerne.  Dette var et stykke av turen hvor jeg virkelig skulle ønske solkremtipset på feller var med på tur!!

Etter Krækkja ble oppoverbakke mot Halnebotnet svært lang – heldigvis viste vi det kom en morsom nedoverbakke til Rv7 som vi så frem til. Rv7 ved Halnestova ble krysset i skumringa og latteren var løs selv om vi nå gikk innover Hardangervidda i regn og tåke. Dette var turens siste kryssnings-utvei, og gikk til mørket møtte oss rett vest for Hætjørna.

MASSIV18
Rv7 – Siste veikryssning på turen. Det har aldri vært lettere å krysse en vei. Tross mye nedbør var ingen av oss i tvil  til veien videre – vinden hadde avtatt og vi følte igrunn været var godt. Vi hadde også god tid og kvistet løype hele Hardangervidda noe som er en god trygghet.
MASSIV19
Hipphurra – siste vei var krysset!
MASSIV28
Det positive med vidda er at teltplass ikke er noe problem å finne 🙂

Dag 17: Hætjørna – Stigstuv – Sandhaug 29,1 km

Det fine med å sove i telt er at man ofte tar både en effektiv kveld og morgen. Dagen begynte som vanlig i 8-9 tiden, og når vi åpnet teltet sank energinivået ned til 3 momentant! Det var vanskelig å skille himmelen fra bakken, og lyset var helt flatt. Som en liten bonus var ikke vinden like sterk, men nedbøren var noe mer tilstede. Første timene denne dagen var veldig tung. Pausene kom oftere, motbakkene gikk treigere og jeg er usikker på om vi i det hele tatt kommuniserte mer enn nødvendig denne dagen. Heldigvis var dette turens flateste etappe og med liten risiko kunne vi fortsatt få en effektiv dag så lenge vi hadde fremgang. Etter noe stigning frem til Skaupsjøberget hadde vi et lite-energikrevende strekke ned til Stigstuv i møte – dette var svært essensielt for videre fremgang. I så grått vær bruker jeg selv mye energi på å holde tempo oppe, og lettgått terreng er derfom gull verdt.

Stigstuv var planlagt lunsjdestiansjon denne dagen, og for å motivere oss selv planla vi en lengre, digg lunsj i tåke-veggen. Dette ble en kort affære og etter 15 minutter var vi tilbake på skia. Sandhaug var etappens mål og med resterende 17 km igjen ville vi bare komme frem. Etter mange timer i det flate lys merket vi godt at den dårlige sikten begynte å påvirke balanseorganet. Selv måtte jeg tidvis fokusere på balansen da den hadde sjekket ut. Heldigvis var det under 2 kilometer til Sandhaug da jeg merket dette problemet.

Når vi ankom Sandhaug viste vi lite hva som ventet oss her. Dette ble brått turens hyggligste overnatting. Kort fortalt ble vi kjent med både bestyrere og arbeidere, sov på et varmt rom, fikk tørket mye utstyr, nybakt brød til frukost og påsmurte nugatti skiver til lunsj. Jeg kunne ærlig talt ikke ønsket meg noe annet en nettopp denne opplevelsen akkurat der og da – Takk til Jan og Sandhaug.

MASSIV20
Etappens utsikt – vi hadde periodevis med mer sikt enn bildet over, men 70 % av dagen var som dette, og da er det ikke mye mer å gjør en å holde fokuset opp på kvistene og balansen. Heldigvis hadde vi begge gått denne etappen før og visste hvor fint det kunne vært 🙂

Dag 18: Sandhaug – Litlos – ”Låven”  31 km

Tørre klær, fulle energilager og UTSIKT. Kl 0700 startet vi vår drømmedag når arbeiderene startet sin. Vi var godt utkvilt og klare for å endelig få sett litt av Hardangervidda. Dagens etappe var noe mer kuppert, og desto mer glad var vi for dagens vær.  Vestviddas kupperte landskap viste vi ville by på mer motbakker, men med Breheimen godt i minnet var bakkene vi møtte denne dagen kun veien til utsikt! Bessovatnet føltest heller ikke langt ut siden dagen før bydde på mye lengre strekker med flatt underlag.

Fra Bessovatnet og helt frem til motbakken før Holken er det mye opp-ned- sving-høyre-venstre-flatt. Opp til «bandet» ved Holken før Litlos kommer dagens kjekkaste motbakke, og siden vi begge viste en fin nedkjøring ventet på andre siden var denne motbakken fort unnagjort. Fra bandet ved Holken er det 140 høydemeter nedover og føret var mykt nok til å rive av kortfellene. På Litlos tok vi en lengre og sen lunsjpause inne på selvbetjeningshytta før vi angrep Litlosvatnet og bakken etter. Denne motbakken var like brutal denne gang som forrige. Den er tidvis så bratt at vi var ofte nede på alle fire med en oppgitt latter innanbors. Utslitt og varme satt vi opp teltet på første plass som lå noe i le for vinden. Denne kvelden orket ingen av oss middag – og siden det var siste kveld spiste vi alt vi hadde ”spart” til senere.

Dag 19: ”Låven – Hellevassbu – Haukeliseter 31,5

Turens siste etappe og solen kom endelig på besøk. Siste-dag-syndromet var sterkt tilstede og vi klabbet oss til Øvste Bjørnabotnet. Selv om det var nedoverbakke orket vi ikke lengre sparke av snøen og gikk på platåsko nedover. Opp mot bandet mellom Buanuten og Sandviknuten sa plutselig alt stopp. Kroppen min ville ikke bevege seg noe mer. De siste dagene hadde vært tøffe og hadde vi vært lengre unna Haukeliseter måtte vi lagt inn en etterlengtet hviledag. Vi tok en rask peptalk og begynte å legge inn obligatoriske pauser hver time selv om vi ikke verken var sultne eller andpusten. Vi vekslet mellom dårlig glid og klabb ned til Hellevassbu og tok en lengre pause i håp om å tørke fellene litt.

Dette gjorde klart susen for både sjel og utstyr. Oppe i Sudskaret etter Hellevatnet gikk vi på ferske reins-spor og plutselig ble kilometerene i det flate terrenget ut til Årmotvatni plutselig gjennomført. Fra tidligere minner husket vi det kom en kraftig motbakke opp til Mannevatnet og minnet var rett. Den svake motbakken opp vest for Veslenup derrimot hadde vi glemt. Nedoverbakkene vest for Veslenup hadde vi ikke glemt og med fortsatt noe felle-klabb gikk vi for felle-frie-ski og et solid face-plant ved Loftdokktjønn . Med muskler av gele sto vi plutselig på toppen av Venareeggi og med et vemodig blikk beundret bakken ned til Haukeliseter. Klokken var ca 16 og sola hadde fått omdannet snøen til god slush. 15 minutter senere sto vi ved Haukeliseter etter å ha rullet mer ned enn vi sto på ski. Den elegante målgangen vi hadde sett for oss ble det ikke, men glede, stolthet, nasjonalkjærlighet og tomhet ble til en intens latterkrampe i det vi passerte E134 og satt oss på hver vår buss øst og vest over.

MASSIV29
Klabb-og-babb – ETTER turen fikk vi et tips om solkrem på fellene for å unngå dette.
MASSIV30
Siste etappe på tur, og vi følte været var upåklagelig. Føret var fortsatt noe klabbete første del – men nå hadde siste-dag-syndromet kicket inn, og ting gikk som det gikk. Terrenget mellom Hellevassbu og Haukeliseter er en fin slutt-kontrast fra den flate vidda lengre nordøst.
..ja, ned til Haukelisæter. Photo: Erlend Sandal
Ned til Haukeliseter i elegant stil – turens «F*** it», øyeblikk. Bilde: Erlend Sandal
MASSIV 32
Å fullføre et så stort mål som ruten MASSIV var for oss var en ubeskrivelig følelse – vi var sliten på en måte vi aldri hadde kjent før, samtidig var vi klar for ny tur med en gang!

Skulle noen ha spørsmål enten rundt selve turen eller planlegging så svarer jeg gjerne! 🙂

Blogglisten hits

Turjenter.no20.12.15
Turjenter.no22.11.16
ANNONSE
Meld deg på vårt nyhetsbrev