Mat på langtur

Skrevet av: Maria Stray Homme
Publisert: 04.03.19

turmat

Jeg får mye spørsmål angående mat på langtur; hvordan får man ned totalvekten? Hvilken mat fungerer på langtur? Bør man ta kosttilskudd? Hvordan pakker man nok mat? I dette innlegget vil jeg forsøke å dele noen av mine erfaringer rundt mat på langtur.

 

Først og fremst vil jeg understreke at jeg deler mine erfaringer, jeg er ingen ernæringsfysiolog eller kostholdsekspert.

 

Jeg klarer akkurat å bære mat for tre uker, men da går jeg i underskudd den siste uka med mindre jeg får mye fisk. Det fungerer for meg, men dette er noe man bør prøve seg frem med på egenhånd. Jeg har enda ikke knekt koden i forhold til å få med meg nok mat for tre uker uten å bære tungt. En løsning kan være å legge ruta innom en betjent/selvbetjent turistforeningshytte, slik at man kan handle inn ekstra mat der. Da slipper man å “bryte opp” turen med et butikkbesøk.

Mat for to uker.

Vekt

Når det kommer til vekt, foretrekker jeg å ha en sekk på rundt 25 kg, men kan bære opptil 35 kg på langtur. Bærer jeg så mye blir dagsetappene kortere. Mine turer legger jeg opp til mine egne forutsetninger, tar hensyn til kroppen underveis og har sjelden forhåndsbestemte dagsetapper jeg gå hver dag. Med en slik sekk går jeg om lag 1-1.5 mil om dagen.

Jeg har brukt flere år på å bygge opp kroppen (og psyken) til å tåle denne belastningen. For seks år siden var 12 kg i sekken på en fem dagers tur nok for meg. Etterhvert som jeg har beveget meg fra å være en aktiv “idrettsutøver” som drev mye med løping og høyintensitetstrening, til å drive hovedsakelig med lange turer med tung oppakning har kroppen min gjennomgått en del forandringer. Jeg er langt i fra så eksplosiv (hvor raskt man kommer opp i fart) nå, som jeg var tidligere – men jeg kan bære tungt og gå langt.

Jeg prioriterer mat som havregryn, potetmos og couscous – og en og annen pose med frysetørret turmat. Det veier lite og er enkelt å tilberede. Når jeg har gått en lang dagsmarsj vil jeg ha mat som har kort tilberedningstid, slik at jeg får fylt på energilagrene så raskt som mulig.

Mat på langtur, mat på tur, turmat
Eksempel på mat på langtur.

Dette hadde jeg med meg de tre første ukene på langturen i sommer:

  • Couscous
  • Potetmos
  • Kokosflak (tørket)
  • Rett-i-koppen-supper
  • Nøtter
  • Rosiner
  • Bixit- og Gjendekjeks
  • Te og kaffe
  • Knekkebrød
  • Tørkede aprikoser
  • Marsipan
  • Tørkede grønnsaker til bruk i middagsretter: løk, gulrot, hvitløk, sjampinjong
  • Toro italiensk gryte / betasuppe
  • Buljong

Jeg tåler ikke meieriprodukter og kan derfor ikke bruke melkepulver og sjokolade i kosten min. Som alternativ bruker jeg kokosflak og tørket banan i havregrøten, det inneholder mye energi pr. gram vekt. Tørket banan bruker jeg også som snacks. Mange spiser mye sjokolade under mellommåltidene. Jeg spiser nøtter, marsipan og tørket frukt, dette er tung mat, men det inneholder mye energi. Et annet alternativ er potetgull, som veier lite og har mye energi – dog rask energi. Jeg har også fått tips om å bruke kokosmelkpulver – det skal jeg teste på neste tur.

Havregrøt til frokost og lunsj, her på vintertur. Foto: Bodil Gilje.

I forkant av turen la jeg opp ukesmenyer på www.kostholdsplanleggeren.no, slik at jeg fikk en god oversikt over hva jeg kom til å få i meg av vitaminer, mineraler og forholdet mellom karbohydrater, proteiner og fett. Jeg spiser tørkede frukter og grønnsaker hver dag for å få i meg vitaminer og mineraler, og bruker ikke kosttilskudd.

Tørket løk
Tørket løk.

Les innlegget om hvordan du tørker turmat her: https://turjenter.no/torking-av-turmat/ 

Fordeling av mat i sekken:

Jeg har en pakkpose til middag, en til frokost og en til snacks. Det kan fort bli trangt i sekken, og jeg tar derfor mye av maten ut av originalemballasjen og pakker det i rasjoner. Da ligger maten tettest mulig i hver sin pakkpose.

Middagsposen inneholder: couscous, potetmos, tørkede grønnsaker, krydder, buljong, Toro rett-i-koppen, Toro italiensk gryte og betasuppe. Av og til frysetørret mat.

Frokostposen inneholder: lettkokte havregryn, tørket frukt (f.eks.: aprikos, banan, rosiner), nøtter, kanel, salt, kokosflak, te og kaffe.

Snacksposen inneholder: marsipan, tørket frukt, nøtter, kjeks og te.

turmat_mariastray
Middagsmat: couscous og tørkede grønnsaker.

For flere tips, følg med på Instagram: @mariastaryh.

 
Dette innlegget handlet om:
ALDER: 27
BOSTED: Bø i Telemark
ANNONSE
Jill Kristin Øie13.05.19
Iselin Næss24.08.18
Maria Stray Homme14.02.17
Gunhild og Helene04.06.18
Julie Korneliussen14.08.16
Gunhild og Helene15.03.18
Une Cecilie Oksvold14.09.18
ANNONSE
Une Cecilie Oksvold06.02.18
ANNONSE
Une Cecilie Oksvold09.04.18
Ida Kathrine Knudtzon Eriksen06.06.19
Julie Korneliussen14.02.16
Guri Anne Hansen09.01.17
Jill Kristin Øie29.08.19
Julie Korneliussen09.05.16
Kari Schibevaag03.10.17
Iselin Næss27.12.15
Maria Stray Homme30.06.17
Iselin Næss24.11.16
Iselin Næss09.02.16
Ida Kathrine Knudtzon Eriksen16.04.19
Julie Korneliussen08.07.19
Gunhild og Helene09.02.19
Julie Korneliussen28.02.16
Julie Korneliussen06.10.15
ANNONSE
Maria Stray Homme06.06.18
Guri Anne Hansen18.10.19
Jill Kristin Øie01.11.19
Signe Stubø03.04.19
ANNONSE
Bodil Dorothea Gilje18.11.18
Julie Korneliussen01.01.16
Maria Stray Homme13.02.18
Jill Kristin Øie30.09.19
Maria Philippa Rossi12.10.18
ANNONSE
Une Cecilie Oksvold16.04.18
Julie Korneliussen16.02.18
Kari Schibevaag06.04.16
Iselin Næss06.03.19
Une Cecilie Oksvold11.01.18
Gunhild og Helene25.10.19
Gunhild og Helene19.06.18
ANNONSE
Maria Stray Homme14.01.18
ANNONSE
Maria Stray Homme16.10.18
Åste Innleggen18.01.19
Maria Stray Homme16.02.18
ANNONSE
Iselin Næss06.11.15
Guri Anne Hansen19.03.17
Britt-Ingunn Tafjord Walle09.07.18
Une Cecilie Oksvold28.10.19
ANNONSE
Maria Philippa Rossi22.08.18
ANNONSE
Julie Korneliussen16.11.17
ANNONSE
Gunhild og Helene20.11.17
Guri Anne Hansen27.09.19
Maria Stray Homme30.11.17
Bodil Dorothea Gilje19.02.19
Britt-Ingunn Tafjord Walle27.03.19
ANNONSE
Åste Innleggen27.08.19
Maria Stray Homme03.08.18
Une Cecilie Oksvold24.11.18
ANNONSE
Gunhild og Helene28.03.19
Gunhild og Helene07.05.18
ANNONSE
Une Cecilie Oksvold16.05.18
Iselin Næss24.06.19
Ida Kathrine Knudtzon Eriksen29.03.19
Maria Philippa Rossi19.03.19
Jill Kristin Øie10.12.18
Meld deg på vårt nyhetsbrev
Meld deg på
vårt nyhetsbrev
Mailchimp form
reCAPTCHA

*Ved innsending samtykker du til personvernerklæringen

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this