Mat på langtur – dette hadde jeg med meg på 70-dagersturen

Mat på langtur

Skrevet av: Maria Stray Homme
Publisert: 04.03.19

turmat

Jeg får mye spørsmål angående mat på langtur; hvordan får man ned totalvekten? Hvilken mat fungerer på langtur? Bør man ta kosttilskudd? Hvordan pakker man nok mat? I dette innlegget vil jeg forsøke å dele noen av mine erfaringer rundt mat på langtur.

 

Først og fremst vil jeg understreke at jeg deler mine erfaringer, jeg er ingen ernæringsfysiolog eller kostholdsekspert.

 

Jeg klarer akkurat å bære mat for tre uker, men da går jeg i underskudd den siste uka med mindre jeg får mye fisk. Det fungerer for meg, men dette er noe man bør prøve seg frem med på egenhånd. Jeg har enda ikke knekt koden i forhold til å få med meg nok mat for tre uker uten å bære tungt. En løsning kan være å legge ruta innom en betjent/selvbetjent turistforeningshytte, slik at man kan handle inn ekstra mat der. Da slipper man å “bryte opp” turen med et butikkbesøk.

Mat for to uker.

Vekt

Når det kommer til vekt, foretrekker jeg å ha en sekk på rundt 25 kg, men kan bære opptil 35 kg på langtur. Bærer jeg så mye blir dagsetappene kortere. Mine turer legger jeg opp til mine egne forutsetninger, tar hensyn til kroppen underveis og har sjelden forhåndsbestemte dagsetapper jeg gå hver dag. Med en slik sekk går jeg om lag 1-1.5 mil om dagen.

Jeg har brukt flere år på å bygge opp kroppen (og psyken) til å tåle denne belastningen. For seks år siden var 12 kg i sekken på en fem dagers tur nok for meg. Etterhvert som jeg har beveget meg fra å være en aktiv “idrettsutøver” som drev mye med løping og høyintensitetstrening, til å drive hovedsakelig med lange turer med tung oppakning har kroppen min gjennomgått en del forandringer. Jeg er langt i fra så eksplosiv (hvor raskt man kommer opp i fart) nå, som jeg var tidligere – men jeg kan bære tungt og gå langt.

Jeg prioriterer mat som havregryn, potetmos og couscous – og en og annen pose med frysetørret turmat. Det veier lite og er enkelt å tilberede. Når jeg har gått en lang dagsmarsj vil jeg ha mat som har kort tilberedningstid, slik at jeg får fylt på energilagrene så raskt som mulig.

Mat på langtur, mat på tur, turmat
Eksempel på mat på langtur.

Dette hadde jeg med meg de tre første ukene på langturen i sommer:

  • Couscous
  • Potetmos
  • Kokosflak (tørket)
  • Rett-i-koppen-supper
  • Nøtter
  • Rosiner
  • Bixit- og Gjendekjeks
  • Te og kaffe
  • Knekkebrød
  • Tørkede aprikoser
  • Marsipan
  • Tørkede grønnsaker til bruk i middagsretter: løk, gulrot, hvitløk, sjampinjong
  • Toro italiensk gryte / betasuppe
  • Buljong

Jeg tåler ikke meieriprodukter og kan derfor ikke bruke melkepulver og sjokolade i kosten min. Som alternativ bruker jeg kokosflak og tørket banan i havregrøten, det inneholder mye energi pr. gram vekt. Tørket banan bruker jeg også som snacks. Mange spiser mye sjokolade under mellommåltidene. Jeg spiser nøtter, marsipan og tørket frukt, dette er tung mat, men det inneholder mye energi. Et annet alternativ er potetgull, som veier lite og har mye energi – dog rask energi. Jeg har også fått tips om å bruke kokosmelkpulver – det skal jeg teste på neste tur.

Havregrøt til frokost og lunsj, her på vintertur. Foto: Bodil Gilje.

I forkant av turen la jeg opp ukesmenyer på www.kostholdsplanleggeren.no, slik at jeg fikk en god oversikt over hva jeg kom til å få i meg av vitaminer, mineraler og forholdet mellom karbohydrater, proteiner og fett. Jeg spiser tørkede frukter og grønnsaker hver dag for å få i meg vitaminer og mineraler, og bruker ikke kosttilskudd.

Tørket løk
Tørket løk.

Les innlegget om hvordan du tørker turmat her: https://turjenter.no/torking-av-turmat/ 

Fordeling av mat i sekken:

Jeg har en pakkpose til middag, en til frokost og en til snacks. Det kan fort bli trangt i sekken, og jeg tar derfor mye av maten ut av originalemballasjen og pakker det i rasjoner. Da ligger maten tettest mulig i hver sin pakkpose.

Middagsposen inneholder: couscous, potetmos, tørkede grønnsaker, krydder, buljong, Toro rett-i-koppen, Toro italiensk gryte og betasuppe. Av og til frysetørret mat.

Frokostposen inneholder: lettkokte havregryn, tørket frukt (f.eks.: aprikos, banan, rosiner), nøtter, kanel, salt, kokosflak, te og kaffe.

Snacksposen inneholder: marsipan, tørket frukt, nøtter, kjeks og te.

turmat_mariastray
Middagsmat: couscous og tørkede grønnsaker.

For flere tips, følg med på Instagram: @mariastaryh.

 
Dette innlegget handlet om:
ALDER: 28
BOSTED: Kristiansand
Guri Anne Hansen09.01.17
Ida Kathrine Knudtzon Eriksen06.06.19
ANNONSE
Gunhild og Helene05.08.20
Guri Anne Hansen02.06.20
ANNONSE
Maria Stray Homme16.10.18
Julie Korneliussen23.03.20
Julie Korneliussen01.01.16
Maria Stray Homme30.06.17
Julie Korneliussen14.02.16
Gunhild og Helene15.03.18
Iselin Næss24.11.16
Julie Korneliussen16.02.18
ANNONSE
Jill Kristin Øie13.05.19
Gunhild og Helene12.05.20
ANNONSE
Maria Stray Homme14.01.18
ANNONSE
Iselin Næss06.11.15
Jill Kristin Øie10.12.18
Gunhild og Helene09.02.19
Gunhild og Helene04.06.18
Ingvild Paulsen Vie19.03.20
Jill Kristin Øie03.04.20
Turjenter.no03.04.19
Maria Philippa Rossi07.03.21
Guri Anne Hansen27.09.19
Gunhild og Helene25.10.19
Turjenter.no28.10.19
Julie Korneliussen14.08.16
Turjenter.no28.06.20
Jill Kristin Øie29.08.19
Bodil Dorothea Gilje19.02.19
Gunhild og Helene07.05.18
Iselin Næss24.08.18
ANNONSE
Julie Korneliussen16.11.17
Maria Stray Homme14.02.17
Ida Kathrine Knudtzon Eriksen29.03.19
Ida Kathrine Knudtzon Eriksen21.01.21
ANNONSE
Maria Philippa Rossi22.08.18
Julie Korneliussen28.02.16
ANNONSE
Turjenter.no16.04.18
Turjenter.no14.09.18
Gunhild og Helene14.07.20
Guri Anne Hansen20.05.20
Åste Innleggen17.04.20
Maria Philippa Rossi12.10.18
ANNONSE
Gunhild og Helene20.11.17
Julie Korneliussen16.08.20
Maria Stray Homme30.11.17
ANNONSE
Gunhild og Helene28.03.19
Gunhild og Helene19.06.18
Maria Stray Homme13.02.18
Maria Philippa Rossi19.03.19
Maria Stray Homme16.02.18
Turjenter.no06.04.16
ANNONSE
Ida Kathrine Knudtzon Eriksen17.09.20
ANNONSE
Bodil Dorothea Gilje18.11.18
ANNONSE
Jill Kristin Øie30.03.20
Gunhild og Helene26.10.20
Kristin Brandtsegg Lome26.03.20
ANNONSE
Maria Stray Homme06.06.18
Jill Kristin Øie30.09.19
Julie Korneliussen06.10.15
Iselin Næss09.02.16
Ida Kathrine Knudtzon Eriksen29.01.21
Maria Philippa Rossi01.09.20
Guri Anne Hansen18.10.19
Britt-Ingunn Tafjord Walle19.07.20
Iselin Næss06.03.19
ANNONSE
Åste Innleggen27.08.19
Turjenter.no03.10.17
Britt-Ingunn Tafjord Walle09.07.18
Ida Kathrine Knudtzon Eriksen29.05.20
Gunhild og Helene29.01.21
Jill Kristin Øie01.11.19
ANNONSE
Turjenter.no16.05.18
Iselin Næss24.06.19
Sigvor Mala26.02.21
Britt-Ingunn Tafjord Walle27.03.19
Guri Anne Hansen08.06.20
Ida Kathrine Knudtzon Eriksen29.09.21
Kristin Brandtsegg Lome11.02.21
Guri Anne Hansen19.03.17
Julie Korneliussen09.05.16
ANNONSE
Ida Kathrine Knudtzon Eriksen16.04.19
Turjenter.no24.11.18
Gunhild og Helene27.07.20
Maria Stray Homme03.08.18
Iselin Næss27.12.15
Åste Innleggen20.01.21
ANNONSE
Turjenter.no09.04.18
Turjenter.no06.07.20
Gunhild og Helene18.06.20
Julie Korneliussen08.07.19
Åste Innleggen18.01.19
Meld deg på vårt nyhetsbrev
Meld deg på
vårt nyhetsbrev
Mailchimp form
reCAPTCHA

*Ved innsending samtykker du til personvernerklæringen

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this