Mørketid og mental helse

Skrevet av: Une Cecilie Oksvold
Publisert: 28.10.19

Vi skriver snart november, og dagene blir stadig kortere. Den kalde luften er forfriskende, og lukta av frost gjør at jeg nesten ikke klarer å vente til snøen begynner å falle. Men så er det baksiden av medaljen som møter meg hvert eneste år. Den mørke tiden som også bringer med seg tyngre dager. Tyngre dager som vokser seg til depressive måneder.

På toppen av Storheia i Trondheim med jente og hund i solnedgangen

 

Hva er depresjon?

Visste du at opp mot 1/6 nordmenn vil oppleve depresjon en eller flere ganger i livet?

Depresjon er nådeløst, vondt og ofte ensomt. Det er en tilstand preget av tristhet, skam, skyldfølelse og håpløshet. Ofte kjenner man på mangel av glede, likegyldighet og frustrasjon. Man orker mindre, og livet under dyna virker mer fristende enn verden utenfor.

Det er stor forskjell på å være trist, utenfor eller lei seg, og å være deprimert. Det er vanlig å ha tunge dager, og det er helt normalt å være trist etter noe leit har skjedd. Men når lyset slukkes helt og man ikke ser noe håp i tilværelsen, da er det ikke like normalt lenger. Selv om mange opplever å være deprimerte i løpet av livet, er det ikke noe man skal la gå ubemerket hen. Det er viktig å ta grep når man merker at man mister seg selv i mørket.

Vintertelting med jente i teltåpning og lyslenke
Bilde: Marius Dalseg

Mange berøres

Depresjon er en svært vanlig diagnose i dagens samfunn. Det er flere kvinner enn menn som rammes av det, og graden av tilstanden varierer fra mild, til moderat og alvorlig depresjon. Mørketiden gjør noe med oss, og lite tilgang på lys påvirker kroppen i mindre eller større grad.

Over 400 000 mennesker kjenner på mørketidsdepresjon. Det er over dobbelt så mange som bor i Trondheim kommune. 

Noe av det viktigste man kan gjøre er å være forberedt på at hvis man har opplevd å bli nedstemt og deprimert i mørketiden før, er sjansen for at det vil skje igjen, stor. Da bør man ta forhåndsregler som kan være behjelpelig for å unngå nye depresjoner.

Mine beste tips i mørketiden

Jeg er en av de som har kjent på mørketidsdepresjoner så og si hver eneste vinter siden jeg var tenåring. Det var først for tre-fire år siden at jeg fant en oppskrift på tiltak som faktisk hjalp meg, nemlig å komme meg ut i naturen. Det er allikevel ikke alltid jeg slipper unna, men noen avbrekk får jeg i alle fall!

1. Få nok lys, utendørs!

Prioriter å ta deg turer ut i dagslyset når du har mulighet, for å bare se mørket i løpet av en dag er utrolig tyngende for kroppen. Hvis man i tillegg får brukt kroppen ute på tur, er det også et stort pluss! Skitur med et lunsjbål i strålende sol må være den beste medisinen mot tungsinn. Naturen er et fantastisk fristed til å glemme alt det vonde, og bare nyte øyeblikkene som skjer der og da.

skitur med sol, solo og hund.
Et fantastisk avbrekk i en litt tyngre periode. Man trenger ikke gå langt for å få litt frisk luft og gode opplevelser.

2. Spis nok fisk og grønt!

Mangel på D- og B-vitamin gir tung kropp og tungt sinn. Med en kost som inneholder fet fisk og grønnsaker holder man lagrene oppe og har en bedre forutsetning for ikke å havne i kjelleren. Om man ikke er så glad i slik kost ville jeg tatt tilskudd, og da spesielt av B12. Mangel på B12 kan være utløsende for en depresjon.

Det å ta med seg middagen ut på tur gir mulighet for mer frisk luft og dagslys i hverdagen.

3. Bruk tid på morsomme ting!

Jeg føler det er lett å gjemme seg inne i mørketiden. Helst under pleddet med tente lys og Netflix. Men det er jo sånn at å møte mennesker man er glad i, eller å dyrke hobbyer som gjør en glad, vil generere mer glede! Ikke minst holder det i alle fall meg fra å havne under dyna med mitt eget mørke, noe som er lett når man ikke lager morsomme planer.

Beste av alt er om man kombinerer! Hva med å ta med vennegjengen ut på topptur? Frisk luft, dagslys, fysisk aktivitet, morsom hobby og sosialisering i ett!

topptur med splitboard i Surnadal
På topptur i fjor vinter. Jeg var så sliten og tom for energi denne perioden, men kom meg opp på en liten topp sammen med en fin gjeng, og den dagen ble en for minneboka.

4. Ta deg tid til å ikke gjøre noen ting

Jeg brenner ofte lyset i begge endene. Jeg gjør alt for mye, og om vinteren har jeg som regel mindre energi og bruke, dermed slukker også flammen i kroppen fortere. Det er en fin balanse mellom å prioritere det man må gjøre, det man vil og det man burde. Jeg burde absolutt hvile mer. I år har jeg tatt forhåndsregler og er så privilegert at jeg kan dele opp utdanningen så jeg får lengre juleferie. Det vil gå ut over neste høst, men det er prioriteringer jeg må ta for mitt eget ve og vel.

Du kjenner deg selv best, og det å høre på sin egen kropp er det aller viktigste. Det har jeg i alle fall lært på den harde måten. Det kan også være mye dårlig samvittighet tilknyttet det å faktisk ikke gjøre noen ting. Men hvordan kan ting rundt deg fungere, om du ikke gjør det? Så ta tid til deg selv, legg deg i hengekøya med ei god bok og godteposen, helt uten dårlig samvittighet!

hengekøye med hund og jente
En velfortjent pause i høstskogen.

Hva er dine beste tips for å komme i gjennom mørketiden? Gjerne del dem med oss i kommentarfeltet.

 

Ønsker du å lese mer om mental helse, natur og friluftsliv? Gjerne følg meg på Instagram. 

Kilder:

Egeland, E., Poulsen, C. (2018) #Hverdagspsyk; hvorfor har jeg det sånn? Hjelp til å stå i motgang. Oslo: Cappelen Damm.

Rådet for psykisk helse (2015) Fakta om depresjon. Hentet fra: https://psykiskhelse.no/assets/council/Brosjyrer/depresjon_2015.pdf

 

// PS: Sliter du med noe du ikke klarer å komme deg ut av? Ikke alle problemer kan, eller bør, løses alene! Hjelpetelefonen er Mental Helses gratis døgnåpne tjeneste for alle som trenger noen å snakke med. Du kan være anonym og de har taushetsplikt.

Ring: 116 123 

Mvh. Turjenter.no//

 
Dette innlegget handlet om:
ALDER: 27
BOSTED: Brekstad
Jill Kristin Øie10.12.18
Gunhild og Helene25.10.19
ANNONSE
Åste Innleggen27.08.19
Maria Stray Homme03.08.18
Jill Kristin Øie29.08.19
Åste Innleggen18.01.19
Julie Korneliussen14.02.16
ANNONSE
Iselin Næss06.11.15
Une Cecilie Oksvold24.11.18
Une Cecilie Oksvold14.09.18
Iselin Næss27.12.15
Iselin Næss24.11.16
Iselin Næss24.06.19
Signe Stubø03.04.19
Maria Philippa Rossi12.10.18
ANNONSE
Une Cecilie Oksvold16.05.18
Maria Stray Homme30.11.17
ANNONSE
Jill Kristin Øie13.05.19
Guri Anne Hansen09.01.17
Ida Kathrine Knudtzon Eriksen29.03.19
ANNONSE
Une Cecilie Oksvold09.04.18
Maria Stray Homme30.06.17
Iselin Næss24.08.18
ANNONSE
Gunhild og Helene20.11.17
Maria Stray Homme16.02.18
Gunhild og Helene07.05.18
Jill Kristin Øie01.11.19
ANNONSE
Maria Philippa Rossi22.08.18
Gunhild og Helene19.06.18
ANNONSE
Une Cecilie Oksvold16.04.18
ANNONSE
Julie Korneliussen16.11.17
Kari Schibevaag06.04.16
Julie Korneliussen01.01.16
Guri Anne Hansen27.09.19
Maria Philippa Rossi19.03.19
ANNONSE
Maria Stray Homme16.10.18
Guri Anne Hansen18.10.19
Jill Kristin Øie30.09.19
Ida Kathrine Knudtzon Eriksen06.06.19
Britt-Ingunn Tafjord Walle09.07.18
ANNONSE
Maria Stray Homme14.01.18
ANNONSE
Une Cecilie Oksvold06.02.18
Gunhild og Helene15.03.18
Bodil Dorothea Gilje19.02.19
Julie Korneliussen28.02.16
Julie Korneliussen14.08.16
Julie Korneliussen16.02.18
ANNONSE
Maria Stray Homme06.06.18
Gunhild og Helene09.02.19
Kari Schibevaag03.10.17
Gunhild og Helene04.06.18
Iselin Næss09.02.16
Iselin Næss06.03.19
Maria Stray Homme04.03.19
ANNONSE
Gunhild og Helene28.03.19
Julie Korneliussen06.10.15
Guri Anne Hansen19.03.17
Britt-Ingunn Tafjord Walle27.03.19
Julie Korneliussen09.05.16
Maria Stray Homme14.02.17
Ida Kathrine Knudtzon Eriksen16.04.19
Maria Stray Homme13.02.18
ANNONSE
Bodil Dorothea Gilje18.11.18
Une Cecilie Oksvold11.01.18
Julie Korneliussen08.07.19
Meld deg på vårt nyhetsbrev
Meld deg på
vårt nyhetsbrev
Mailchimp form
reCAPTCHA

*Ved innsending samtykker du til personvernerklæringen

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this