Romhesten, 1216 m.o.h.

Skrevet av: Ida Kathrine Knudtzon Eriksen
Publisert: 30.12.15

Kong vinter banker på vår dør, og jeg er gal av lengsel etter å ta med meg skiene på topptur, og leke meg i snøen. Det er noe spesielt med disse rando-turene da du får returen som bonus.. Og det er jo slettes ikke feil! Siden lengselen er så stor, har jeg tenkt å dele en av de fineste turene jeg hadde på ski i fjor: Romhesten i Fjærland. Det var en helt spesiell opplevelse, i et område som er så vakkert at det kan ta pusten fra de fleste!

DCIM101GOPROGOPR1377.

Romhesten ligger vakkert og noe utilgjengelig til et stykke ut i den vakre Fjærlandsfjorden, i Sogn og Fjordane. Den ligger såpass langt ut i fjorden, at en må ha båtskyss for å nå den. Vi allierte oss med en lokal bonde, som stilte med båt. Bonden ble helten vår, da vi hadde et stort ønske om å nå denne perlen av en topp, som ikke så mange har hatt muligheten å bestige på vinteren.

Kl seks om morgenen møtte vi opp på gården til bonden, fult turutrustet og med et smil om munnen. Det var pudder i fjellet, og sola skinte fra knall blå himmel. Alle hadde en tanke om at denne dagen kom til å bli magisk.

Alle mann i båten, klare for eventyr...
Alle mann i båten, klare for eventyr…

Alle som en ble satt i den lille båten, og kjørt over fjorden. Bonden satte oss av ved en kaie der det var et par feriehus/hytter. Vi takket og bukket til den snille bonden, som lovet å hente oss igjen. Skiene ble spent fast til sekkene, og vi tok bena fatt gjennom en flott skog, som til tider var noe tett. Det var periodevis med sti, eller dyretråkk. Vi fikk etter hvert litt sympati til elgen med gevir, da skiene til stadighet satte seg fast i greiner og trær. På rundt 350 høydemeter kom vi til en gammel seter, og vi fikk snø under bena. Skiene ble spent på, og vi trasket oss oppover i et mer åpent terreng. Da vi kom over skoggrensa så vi Romhesten i sin prakt rett framfor oss. Alle var i ekstase over å se dette vakre fjellet, som var hvitt, rent og ukjørt. Fjellet sto bare og venta på at vi skulle få leke oss!

idakathrine_romhesten3
Magiske omgivelser..

idakathrine_romhesten4
Snø under bena på rundt 350 hm…

Vi tok en skredvurdering, og traverserte oss oppover en rute som vi vurderte var den beste og tryggeste. Da vi kom over kanten på toppen fikk vi en fantastisk utsikt inn mot Fjærland. Det var en syk utsikt rett ned i den smale vakre fjorden, og mot de fantastiske fjella som omkranser dette idylliske området. Vi smilte om kapp med hverandre, og hadde en god pause på toppen, mens vi pønsket i hemmelighet ut de beste linjene for turen ned.. Det var helt magisk nedkjøring i nydelig pudder, og vi alle la igjen vakre signaturer lags fjellsiden. Det var mer enn nok snø for oss alle.

idakathrine_romhesten5

idakathrine_romhesten6

idakathrine_romhesten9

idakathrine_romhesten10

idakathrine_romhesten11

idakathrine_romhesten12

idakathrine_romhesten7
I ekstase etter herlig nedkjøring!

Vi endte opp ved en liten seter der vi skålte i en jæger hver, før vi fortsatte ferden ned til fjorden og kaia igjen. Noen tok et forfriskende bad, mens andre nøt øyeblikket, stillheten, naturen og opplevelsen vi akkurat hadde vært med på. Bonden kom etter hvert som avtalt og hentet oss ved kaia. Han var midt opp i lamminga, og som toppen av kransekaka fikk vi bidra som jordmødre til et par lam.

idakathrine_romhesten8

idakathrine_romhesten15
Søster Kaja var så tøff at hun tok utfordringen, og hoppet ut i fjorden med stil.
idakathrine_romhesten13
Nydelige Fjærland…..

idakathrine_romhesten14

Psssst: Følg meg gjerne på mine turer gjennom Instagram under navnet idakathrine

Blogglisten hits

ALDER: 32 år
BOSTED: Trondheim
Meld deg på vårt nyhetsbrev