Sandgrovbotnen – Mardalsbotnen.

Skrevet av: Jill Kristin Øie
Publisert: 30.09.19

Sitter du å planlegger turer til neste år alt nå?  Vel, da er Sandgrovbotnen ved Bjorli et utrolig spennende sted å utforske. Det ligger der som en liten miniatyr av Jotunheimen  i all sin prakt. Sandgrovbotnen ligger på ca 1000 moh og er omkranset av fjell som ligger på rundt 1500 moh til ca 1900 moh. Du finner fiskevann, herlige badekulper og flotte teltplasser. Ikke minst alle fjellturene du kan velge blant. Et mangfold. Det vakre Eikesdalsvatnet ligger rett rundt hjørnet. Ikke minst det turkise Mardalsvannet og Mardalsfossen med Nord Europas høyeste loddrette fall på 297 meter. Det er egentlig to fall og tilsammen er hele fossen 655 m. Den er åpen i perioden 20.juni til 20.august.

Reiser du på denne tiden, som er litt i siste liten, må man være forberedt på all slags vær og pakke deretter. Følger man ikke med, kan man i verste fall snø inne der oppe. Veien er vinterstengt. Det er en særdeles lang vei å brøyte om noen skal hjelpe deg ut. Det er heller lite med mobilforhold, så det kan være vanskelig å oppdatere seg på været skal du være der i flere dager.

På sommertid kan du gå, sykle eller kjøre bil opp til Sandgrovbotnen. Veien er veldig godt holdt og det er en fin og lang biltur i seg selv. Tydelig populær blant bobilturister.  Du får garantert lyst til å utforske omgivelsene der oppe eller bare spise matpakken din ved et vann. Et område de fleste kan ha glede av å besøke.  Selv om det til tider kan være mye folk der, forsvinner de fleste inn i området og man føler likevel at man er alene langt ute i det ville frie landskap. Som sagt så ligger der veldig mange fjell som venter på besøk.

Kommer du fra Åndalsnes kjører du E 136. Et lite stykke før Bjorli, ser du skilt til Brude på venstre side. Følge fjellveien opp. Veien er veldig godt vedlikeholdt.

Området videre innover mot midtre Mardalsvannet er særdeles spennende. Området virker urørt, men det skal være en tursti oppe ved sørsiden av vannet. Her er noen bilder fra turen, vedlegger link fra forrige tur som var i sommer nederst i innlegget. Der viser også bilder av Eikesdalsvannet.

Veien opp til Sandgrovbotnen er godt vedlikeholdt.

FØRSTE NATTEN LÅ VI VED MARDALSVANNET

Mørke og regnfulle skyer møtte oss oppe ved Sandgrovbotnen denne dagen. Gradene lå på + 4 alt klokken 16. Det kom til å bli en kald ettermiddag og en enda kaldere natt. Vinterulla var godt pakket i sekken, så jeg bekymret meg ikke for å fryse. Til og med min lille varmepose var med. Denne tiden må man være forberedt på all slags vær og pakke deretter.

Kveldens eneste lysglimt fra teltet.

Her kom ettermiddagens eneste solgløtt.

Nansen kan være litt romfrekk i teltet og tar stor plass av og til.

Til tider litt romfrekk….

Frostrim på teltet. Nydelig morgenlys klokken 0700 tidlig morgen.

Våknet til frostrim og blå himmel.

Nansen nyter en stund i frost og lyng.

En som synes at kuldegrader er helt innafor.

Nyte morgenstunden i soveposen, er noe vi alltid gjør så lenge været tillater det.

Morgenkaffe i nydelige omgivelser med nysnø på fjelltoppene.

Bål og hjortepølse sesongen er åpen:))

En liten kosestund før vi tusler oss innover mot midtre Mardalsvannet.

DAG TO GIKK VI INNOVER MOT MIDTRE MARDALSVANNET.

Vi taslet oss forbi elveosen, små vann og fossende stryk. Blåbæren var ennå frodig og moden der oppe, så det ble noen blåbærstopp.

Siden vi ikke fant noen sti, gikk vi langs vannkanten.

Utsikt til Mardalsvannet, der er muligheter for parkering.

Spent på hva som er i enden av stryket.

Midtre Mardalsvannet slo mot oss som et turkis hav. Med nysnø på fjelltoppene ble det ekstra vakkert.

I det vi nærmet oss midtre Mardalsvannet var jeg ikke forberedt på synet som åpenbarte seg. Midtre Mardalsvannet slo mot oss som et turkis hav. Med nysnø på fjelltoppen rundt vannet og høstfargene som hadde begynt å sette seg i lyngen, var det rett et eventyrlig bilde. Jeg ble stående ganske lenge å bare føle meg i et med naturen. For en følelse. En vakrere teltplass skulle man lete lenge etter. Den er så opptatt neste sommer!!! Går du enda videre innover er det flere vann.

Middagstid og vi fyrer opp stormkjøkkenet.

Dinner with a view!

Nyter en herlig kaffe fra siste gassen, mens Nansen vasker opp:)))

Selv om hjortepølsen ikke var helt fortært, bestemte jeg meg for å dra i gang litt middag før jeg slo opp teltet, og bra var det. Jeg ante nemlig ingenting om at jeg hadde glemt en ekstra gassflaske som jeg var veldig sikker på at jeg hadde med. Jeg var faktisk sikker på at jeg dobbelt sjekket. Noen ganger kan man lure på seg selv. Der satt jeg i god tro mens middagen putret å speidet etter en egnet teltplass, mens siste gassen ebbet ut. Tanken på å slå meg selv i hode med stekepannen var absolutt tilstede. Å ta turen tilbake til bilen å hente den var lite aktuelt.

For å gjøre en kort historie enda kortere, ble vi der oppe i nesten 5 timer før vi slukøret pakket og tuslet oss tilbake til bilen. Jeg visste nøyaktig hva jeg kom til å gå glipp av denne natten her oppe i fjellene. En stjerneklar stille natt der melkeveien viser vei og nordlyset danset på himmelen. Å akkurat slik ble det. Nordlyset danset på himmelen, og jeg lå hjemme i sengen min…

Jeg kunne selvsagt ha utfordret meg selv. Men denne gangen valgte jeg å la være. Minusgrader uten tilgang til varm mat og drikke var uaktuelt denne turen. Til neste sensommer blir det nok en tur tilbake til området Mardalsbotnen og det med ekstra gass. Vel, sånt skjer og kjipt er det. Men vi tok det med fatning og et smil.

“Noen ganger er livet helt ålrayt”

En som nyter livet i lyngen.

Nyte siste øyeblikkene.

Tipp topp tur!

LINK TIL TUREN I SOMMER.

Dette området ( se link ) ligger bare 40 minutt fra Eikesdalsvannet. Om det er dagstur eller telttur så er området verdt et besøk.

Instagram: jilloieremme

Julie Korneliussen14.08.16
Maria Stray Homme30.06.17
Maria Stray Homme30.11.17
Meld deg på vårt nyhetsbrev
Meld deg på
vårt nyhetsbrev
Mailchimp form
reCAPTCHA

*Ved innsending samtykker du til personvernerklæringen