Stjerntinden – en ukjent perle i Lofoten

Skrevet av: Guri Anne Hansen
Publisert: 08.07.16

Store Stjerntinden er med sine 941 moh den høyeste toppen på øya Flakstad samt kommunetoppen til Flakstad kommune. Toppen regnes også for å være den vanskeligste kommunetoppen å bestige  i Norge foran den mer kjente Store Skagastølstinden. I tillegg er det svært få som bestiger denne toppen. Jeg kunne ikke finne noe informasjon om bestigninger av damer faktisk! Med dette om utgangspunkt så skulle jeg, Silje Tveit Eriksen og Geir Rune Holm prøve å bestige denne toppen.

GuriAnneHansen_Stjerntinden_Turjenter (2)

Stjerntinden sett fra øst.

Jeg hadde lenge sett frem til denne turen. Allerede sommeren 2000 hadde jeg og noen venner prøvd oss på Stjerntinden fra Nusfjord. Vi hadde ingen kjennskap til toppen annet enn at den så spektakulær ut da vi kom til Nusfjord via sjøvegen. Mitt første møte med toppen endte opp på nabotoppen Stjernhauet. Selv fra den toppen så toppen helt «umulig» ut å bestige. Ti år senere gjorde jeg et nytt forsøk. Denne gangen fra Ytre Skjelfjord. Jeg var denne gangen på tur sammen med venner fra Oppdal som var sambygdinger til to personer som hadde klart å bestige toppen to år før. På rappellen så hadde de klart å kile tauet så klatreruta på første del skulle være lett å se ble vi fortalt. Også denne gangen måtte jeg gi opp. Å klatre i regnvær fristet lite så vi la fra oss klatreutstyret før vi tok oss opp til Stjerntindens tredje høyeste topp på 934 moh. Det var med en liten bismak jeg skrev meg inn i toppboka, mens jeg så bort på den 7 meter høyere toppen 300 m lengre sør. Neste gang tenkte jeg!

GuriAnneHansen_Stjerntinden_Turjenter (1)

Stjerntinden består av tre topper, derav navnet. Den laveste toppen er 934 meter og er en helt grei fottur fra Ytre Skjelfjord.

Foran mitt tredje forsøk på toppen gjorde jeg endel undersøkelser på nettet og fant ut at Geir Rune Holm hadde klatret denne toppen sammen med Otto T Lund. Otto Lund er kjent for å ha besteget alle kommunetopper og øytopper i Norge! Geir Rune, som er en meget dyktig klatrer fra Svolvær, har blant annet besteget Svolværgeita over 500 ganger! Han driver et lite firma Lofoten Fjellguide og tar på seg guide-oppdrag i Lofoten. Allerede i juli 2013 avtalte vi å møtes for å bestige denne toppen! Skulle jeg endelig få stå ved varden som førstebestigeren Arne Randers Heen, S. Martens og A. Silansvik bygde 14. juni i 1930? Forutsetningene var i alle fall de beste!

Onsdag 2. juli møtte vi Geir Rune på Statoil-stasjonen på Leknes. Været var helt praktfullt. Det var som om moder natur sa at, joda, «denne gangen skal du få komme på toppen». Fra Statoil stasjonen så vi de karakteristiske tre toppene som formet en stjerne. Jeg kjente den herlige spenningen i kroppen komme når du skal gjøre noe du har sett frem til lenge. Spente kjørte vi videre til Ytre Skjelfjord og parkerte på en fin parkeringsplass forbi noen hus. Med tau og adskillig kg med klatreutstyr i sekken satte vi kursen for innsteget via den bratte gresskledte fjellsiden. Turen gikk inn Durmålsdalen sør for bekken. Gresset var heldigvis tørt og ikke så langt så det var greit å gå. Innimellom ble det litt gressklyving, men mennesketråkk fortalte oss at vi var på rett vei. Etter hvert kom vi innpå noen sauetråkk og gjorde en S-sving forbi noen sva og opp til Rusta på ca. 600 moh. Herfra hadde vi en nydelig utsikt utover Skjelfjorden. Utsikten herfra var så vakker at den nesten tok pusten fra oss.

GuriAnneHansen_Stjerntinden_Turjenter (17)

Start fra Ytre Skjelfjord i et helt fantastisk vær!

GuriAnneHansen_Stjerntinden_Turjenter (4)

Bratt opp fra Ytre Skjelfjord. Foto: Geir Rune Holm

GuriAnneHansen_Stjerntinden_Turjenter (18)

Fantastisk vær og eventyrlig flott utsikt.

Det gjorde godt med en liten pause i det nydelige været mens vi beskuet ruta videre til topps. Geir Rune pekte og forklarte videre rute til toppen, mens vi damene spente fulgte med. «Ville vi klare dette?» spurte vi. Geir Rune gliste bekreftende og var helt rolig. Jeg kjente at kroppen sitret av spenning etter å komme i gang med klatringen.

GuriAnneHansen_Stjerntinden_Turjenter (3)

Geir Rune forklarer turen videre. Er litt spent på jeg innrømme. Foto: Silje Tveit Eriksen

Fra Rusta fulgte vi stien/sauetråkket langs noen bratte gresshyller og passerte de stupbratte svaene oppunder toppen. Vi fulgte en gresshylle helt til vi kom til en sammenrast varde som Geir Rune hadde bygget sist gang han var her. Her tok vi på klatreutstyret og gjorde oss klare for 5 taulengder opp til grad 5. Geir Rune ledet opp de tre første taulengdene med stø hånd. Som tredjemann opp og sekkebærer ble jeg imponert over jobben Geir Rune gjorde på led. Jeg prisa meg lykkelig over at jeg hadde gått bort fra ideen om å lede dette selv! Som tredjemann kunne jeg virkelig kose meg, ta masse bilder og virkelig nyte den storslåtte naturen. Vel oppe på det store platået trasket vi videre mot siste klatreetappe vel vitende om at den vanskeligste klatringen var unnagjort. Etter to fine taulengder med både dieder og kamin kunne vi endelig se den mosegrodde toppvarden som ble bygd av førstebestigerne i 1930! Gjett om det kom noen gledeshyl! Utsikten var formidabel og svært så luftig. Følelsen av å stå på toppen og skue over det beste Lofoten har å by på at natur var bare så ubeskrivelig vakkert at jeg nesten fikk tårer i øynene. Det er slike dager man lever for tenkte jeg, mens en mengde med bilder ble tatt. Alle tre var storfornøyde og selv sindige Geir Rune uttalte at dette var en av de mest spektakulære toppene han hadde satt sin fot på! Vi rappellerte samme veien som vi kom. Tre flotte og til dels MEGET luftige rappeller krona en fantastisk og uforglemmelig dag i Lofoten!

GuriAnneHansen_Stjerntinden_Turjenter (23)

På vei til innsteget som er på den grønne hyllen rett ovenfor midten av bildet.  Foto: Geir Rune Holm

GuriAnneHansen_Stjerntinden_Turjenter (24)

Spente damer på innsteget. Den nydelig plassen Nusfjord skimtes såvidt i bakgrunnen. Det var herfra jeg første gang gjorde et forsøk på å nå toppen i 2000. Foto: Geir Rune Holm

GuriAnneHansen_Stjerntinden_Turjenter (6)

I gang med første taulengde. Glad jeg ikke skulle lede her..

GuriAnneHansen_Stjerntinden_Turjenter (7)

Klatring opptil grad 5. Kule formasjoner.

GuriAnneHansen_Stjerntinden_Turjenter (8)

Spektakulær utsikt. Gliste hele veien. Foto: Silje Tveit Eriksen

GuriAnneHansen_Stjerntinden_Turjenter (9)

Første del av klatringen er unnagjort. Vi tok sikte på en markert renne for å nå toppen.

GuriAnneHansen_Stjerntinden_Turjenter (11)

På vei opp renna.

GuriAnneHansen_Stjerntinden_Turjenter (10)

Siste del av klatringen er unnagjort og jeg kunne slippe jubelen løs. Foto: Geir Rune Holm

GuriAnneHansen_Stjerntinden_Turjenter (12)

Endelig stod vi på toppen av Norges vanskeligste kommunetopp – Stjerntinden!

GuriAnneHansen_Stjerntinden_Turjenter (19)

Fornøyd ja, hihhhaaa!

GuriAnneHansen_Stjerntinden_Turjenter (16)

Strålende fornøyde damer på toppen av Stjerntinden.  Foto: Geir Rune Holm

GuriAnneHansen_Stjerntinden_Turjenter (20)

Kunne se NED på den minste toppen jeg hadde vært noen år før – herlig følelse!

GuriAnneHansen_Stjerntinden_Turjenter (21)

Herlig rapell ned igjen.

GuriAnneHansen_Stjerntinden_Turjenter (13)

Luftig og fint. Foto: Silje Tveit Eriksen

GuriAnneHansen_Stjerntinden_Turjenter (15)

Nydelig ettermiddagslys ved Ytre Skjelfjord. Foto: Silje Tveit Eriksen

Tusen takk for en drømmedag i fjellet Geir Rune og Silje!

Turhilsen fra Guri

Fakta:

Geir Rune Holm driver et lite firma som heter Lofoten Fjellguide. (lofotenfjellguide.no). Han tar på seg guideoppdrag i Lofoten og er nærmest spesialist på å klatre Svolværgeita. Svolværgeita er en utrolig spektakulær formasjon rett ovenfor Svolvær som byr på artig klatring. Så trenger du klatreguide i Lofoten så anbefales Geir Rune på det varmeste 🙂GuriAnneHansen_Stjerntinden_Turjenter (22)

Geir Rune er en meget erfaren klatrer og har bla over 500 bestigninger av Svolværgeita på CV’n !

Blogglisten hits

Guri Anne Hansen12.06.16
Guri Anne Hansen14.10.16
Guri Anne Hansen22.09.16
Meld deg på vårt nyhetsbrev