Sveitserisk påsketur

Skrevet av: Marte Tveten
Publisert: 25.04.17

Påsken 2017 var for mange fylt med sol og tur til fjells. Og for meg i Sveits ble det heller ikke et unntak. Med norske påsketradisjoner godt integrert, så måtte jeg på tur!

I Sveits er det mange hytter i fjellet som eies av CAS, Club d’Alpine Suisse, Sveits svar på Turistforeningen. Etter noen søk på nettet og fant de hyttene i nærheten av Nendaz som var ubetjente på vinteren. Da fant jeg hytta med navnet Cabana d’Orny. Plassert på 2800 meter over havet, ved foten av platåbreen Trient, på grensa mellom Frankrike/Chamonix og Sveits/Champex. Og her er det masser turer med bratte nedkjøringer. Akkurat det vi var ute etter!

Filippa Ring, Mattias Ljungholm, Adam Björk og jeg pakka sekken og dro til Champex. 15 grader nede på parkeringsplassen i Champex, sol og helt vindstille ved start og værmeldinga for dagene fremover viste bare sol, sol, sol, pluss at det hadde snødd 20 centimeter to dager på forhånd.

Filippa på stien.

Første etappe var opp til Cabana d’Orny. Da begynte vi med å ta stolheisen i Champex opp til 2194 moh. Deretter gikk vi litt på feller fra toppen av heisen, før vi kom oss inn på en slags Ringenes Herre-sti langs med sørsida på fjellet La Breya. Her måtte vi gå ganske lenge med skia på sekken før vi kunne gå på feller igjen. Det tok oss 4,5 time å gå inn til hytta, 600 høydemeter. Vel fremme ved hytta var vi veldig spente på om vi skulle dele hytta med noen andre. Men det var bare oss der! Hytta har plass til rundt 80 personer ved bemanning, og nå hadde vi hele for oss selv! Et gasskjøkken til vår disposisjon og en hel sovesal for oss selv, så vi skulle ikke klage. En kjapp middag og tidlig i seng og vi var klare for morgendagens eventyr.

En fransk baguette må alltid med!
fullsizeoutput_68
Cabane d’Orny
Snøsmelting
Her må det tørkes over natta! Våte feller.

Dagens mål var øst-renna på Le Portalet på 3344 moh. 40-45 grader bratt og 400 høydemeter. I fra hytta måtte vi kjøre ned til foten av Le Portalet før vi tok på fellene. Fra der var det 400 høydemeter opp til begynnelsen av renna. Helt vindstille, ikke en sky på himmelen og varmt i sola. Snøen i renna var blitt varm og slushy, men satt godt.

Veien opp og starten av renna midt i bildet.
Adam har nettopp starta bootpacken
Mattias og Filippa nærmer seg toppen
Supergod snø på vei ned!
Mattias fant kald, fin snø også!
Kjøler oss ned i skyggen.
Mattias og Filippa spiser middag i sola
Månelyst over Le Portalet
Soloppgangen var helt magisk!

Vi sto opp tidlig for å nyte en kopp kokekaffe og frokost i soloppgangen. Etter to flotte netter på Cabane d’Orny, gjensto turen tilbake til Champex. Nordsida på Aiguilles d’Arpettes hadde vi virkelig trua på, med håp om kaldsnø. 30 minutter på feller opp bak hytta og en 30 minutters bootpack opp ei steinrøys sto vi på toppen og hadde rett, det var POW! Ganske bratt innsteg i renna og ellers superfin kjøring i semibratt terreng. Vi kunne ikke avslutta turen bedre! Vel nede i Champex hang vi opp hengekøya og tok en fin liten lunsj og et lite bad i Champex-sjøen.

Bare etter noen meter fra hytta måtte jakka av! Varmt!
Nesten på toppen av Aiguilles d’Arpettes
fullsizeoutput_69
Adam, Mattias og Filippa sjekker ut forholdene i renna.

Filippa på vei ned i renna.
fullsizeoutput_6a
Mattias
Perfekt snø for brattere kjøring!
fullsizeoutput_6c
Adam
fullsizeoutput_6d
Filippa
Vel nede ved Champex-sjøen 🙂
Blogglisten hits

ALDER: 23
BOSTED: Lier
Meld deg på vårt nyhetsbrev