Telemarkskanalen i kajakk

Vi har hatt som ambisjon å padle mer i kajakk, og i august tok vi årene fatt! Destinasjon Telemark er aldri feil, og denne gangen var det historiske Telemarkskanalen som stod på planen.
Skrevet av: Gunhild og Helene
Publisert: 11.10.18

Kajakker leide vi av Erling og Sylvi hos Telemark Kanalcamping, hvor man også kan bestille kjøring og henting. Sølvi var sjåfør og kjørte oss et lite stykke forbi Fjågesund, hvor turen vår skulle starte.

I motsetning til vår forrige tur i Aurlandsdalen måtte vi her pakke med oss mat og alt av utstyr til overnatting. Men nå hadde vi lært at det er ikke så mye som trengs, så vi fikk pakket alt som skulle til i vanntette poser og la de trygt ned i rommene i kajakkene.

Turjentene Helene Og Gunhild Er Klare For Telemarkskanalen

Helene I Kajakk Klar For Tre Dager Med Padling

Det finnes dårlig vær, da tar man kaffepause

Sommeren som aldri sluttet å gi oss godt vær ombestemte seg denne dagen, og vi la i vei i gråvær. Men det var heldigvis varmt og godt. For en fryd det er å sette seg ned i kajakken og padle av gårde! Evig optimist som hun er, hadde Helene med seg fiskestang og prøvde lykken sporenstreks. Uten hell. Men vi hadde heldigvis flere dager å ta av, så hun var ved godt mot.

Ikke hast avgårde og gå glipp av de små, fine øyeblikkene.

Vi padlet ikke langt før motvinden og bølgene tok seg kraftig opp i det vi skulle krysse den første delen av Flåvatn. Siden vi ikke er så veldig erfarne, fant vi ut at det var best å finne et rolig sted til vinden løyet litt. Så da slang vi opp tarpen og kokte kaffe, og som dere ser på bildet under hadde vi det riktig så fint.

Etter kaffe og brødskiver fant Helene fram fiskestanga og Gunhild tok seg en lur i lyngen i det sola tittet fram. Og det må vi bare si – det er så viktig å kose seg underveis! Ikke hast avgårde og gå glipp av de små, fine øyeblikkene. Det er de som er det beste med å være på tur, synes vi.

Helene Og Gunhild Under Tarpen En Er Kjekk Når Det Begynner å Drype Fra Himmelen

Helene Prøver Som Vanlig Fiskelykken

Motvind På Flåvatn

Målet for denne etappen var Teigen, som Erling hadde tipset oss om på forhånd. Og for en lykke det var å komme fram dit! Privat strand i le for vinden, med ingen andre enn oss to! Det kunne faktisk ikke blitt bedre.

Gunhild fikk opp sitt flunka nye telt, mens Helene var mer enn klar for en natt i hengekøya. Så var det tid for et deilig kveldsbad, middag, skravling og kortspill. En svært god dag!

Gunhild Soler Seg I Den Gyldne Time

Gunhid I Sitt Helsport Reinsfjell Superlight 3

Mystisk Stemning Når Mørket Senker Seg Over Telemarkskanalen

Magiske øyeblikk

Dagen etter våknet vi tidlig, til ren og skjær magi. Det blir mange store ord her, men sånn må det bli når man padler alene på flatt vann, i soloppgang, i varmt vær, til fuglekvitter og ellers ingen annen lyd enn årene som treffer vannet.

Se på det her! Det er nesten så man blir litt religiøs.

En Magisk Camp Teigen Ved Telemarkskanalen

Tidenes Hengekøyecamp Ved Telemarkskanalen

Grei Utsikt å Våkne Til

Når Man Våkner Kl 0630, Det Er Vinnstille Og Sol Da Må Man Ut å Padle For å Nyte

Padlemester Gaara

Etter et bad, deilig frokost og en liten lur (ja, vi er veldig glade i å sove) gikk vi løs på neste del av etappen. Denne dagen skulle krysse resten av Flåvatn, og entre Straumen og slusene.

Vinden tok seg opp igjen, så vi måtte slite med relativt tung motvind denne dagen også. Men det gjør ikke så mye når man får hilse på en hel gjeng med kuer i vannkanten, Victoria og Henrik Ibsen, idylliske Strengen brygge og en hel del andre severdigheter.

Glad Helene Med Ku I Bakgrunnen
En padlende Helene og en vassende ku
Vi Fant En Hemmelig Grotte På Flåvatn, Den Måtte Undersøkes
Den hemmelige grotten på Flåvatn måtte selvsagt undersøkes

Klare For å Baere Rundt Kajakkene

Kajakene Rulles Enkelt Rundt Til Andre Siden Av Slusene Ved Hjelp Av En Liten Rulle

Til slusene!

Vi kom oss omsider fram til turens første sluse – Hogga sluser. Alle slusene er tipp topp tilrettelagt, med traller som man kan bruke til å trille kajakkene forbi slusene. Man kan også velge å sluse, men det sparte vi til siste dagen. Den neste slusa vi kom til var Kjeldal sluse, her kom også regnet. Det pøste ned, men det som var så fint med det var at vinden gav seg! Og som tidligere nevnt så var det varmt i været, så «litt» regn gjorde faktisk ingenting. Det blir jo en egen stemning av det også.

Da vi kom fram til Lunde sluse var vi så gjennomvåte at vi fant det best å gå inn på slusekafeen og kjøpe oss en bedre middag. I følge yr skulle det regne av og på i noen timer, så vi ble likegodt sittende der og spille kort og drikke øl til regnet gav seg i titiden på kvelden.

Motvind Og Regn I Telemarkskanalen

Fornøyd Med Tak Over Hodet Og Pizza Etter At Himmelen åpnet Seg

Regnskog og bever

Og her må vi faktisk fram med de store ordene igjen. For det var minst like magisk å padle i stillhet i skumringen som det var ved soloppgang. Når man kommer ut av Lunde sluse padler man et stykke langs en skog som minner om regnskog. Det var ingen andre enn oss på vannet, det drypte og sang fra regnskogen og mørket falt på.

Det var et slikt øyeblikk som man føler seg så uendelig heldig som får oppleve. Og som ikke dette var nok, ble vi etterhvert omringet av bevere!!! Det plasket med halene rundt oss og vi så og hørte sikkert åtte stykker. Det var helt sykt!

Etter Regnet Kommer Stillheten

Vi hadde planlagt å overnatte på Nomestranda, og dit kom vi fram i stummende mørke. Vi fikk slått opp teltet i en fei, og det var nydelig å legge seg i soveposen denne dagen også.

Siste etappe i strålende sol

Tid For Frokost I Nydelig Vær

Dagen etter våknet vi igjen til strålende vær, og denne dagen skulle det heldigvis holde seg slik. Vi hadde planlagt henting i Ulefoss litt utpå dagen, men før det var det mye å glede seg til.

Det eneste man skal være litt forsiktig med når man padler her, er kanalbåtene som går mellom Skien og Dalen. Kanalen er til tider ganske trang, og da kan det være litt kinkig å balansere kajakken i de store bølgene som kommer fra båtene. Vi traff på Victoria i et av disse trange partiene, men da hadde vi heldigvis padlet litt til siden for å bade! Litt flaks skal man ha.

To Glade Turjenter I Nydelig Solskinn I Telemarkskanalen

Viktig Med Et Forfriskende Bad I Varmen

Ved Vrangfoss sluser tok vi oss en deilig vaffel på kafeen og kikka på kanalbåtene som sluset seg nedover. Vrangfoss ligger svært idyllisk til, og med sine fem løftekammere er det veldig gøy å se på. Ganske rart å tenke på at dette ble bygd på 1800-tallet!

Viktoria I Vrangfoss Sluse

En Vaffelpause Er Ikke Feil Etter En Halv Dag Med Padling

Etter Vranfoss visste vi at turen dessverre nærmet seg slutten, men før det skulle vi selv bli sluset gjennom Eidsfoss sluser. Det var sykt kult, og det gikk så mye fortere enn vi hadde sett for oss! Vi var også litt nervøse for å bli slengt rundt i kajakkene våre, men det var ingen problem i hele tatt.

De to unge jentene som var på vakt hadde stålkontroll, og loset oss trygt gjennom. Når vi kom ut på den andre siden vippset vi 200 kroner, og padlet videre.

Spent Helene Skal Utfor Eidsfoss Sluse

Vannet Begynner å Senke Seg I Slusa

Gunhild Kom Seg Gjennom Slusen Uten å Gå Rundt

Så var det bare sjarmøretappen igjen før vi endte opp i Ulefoss, 50 kilometer fra starten. Her ble vi plukket opp av Erling, som kjørte både oss og kajakkene tilbake til Lunde.

Telemarkskanalen anbefales for alle

Hvis du har lest hele innlegget, skjønner du sikkert at dette er en tur vi kan anbefale. Vi vil si at den passer for de fleste, selv hadde vi bare padlet et par ganger før. Man kan velge å bare ta en dagstur eller legge inn noen overnattinger. Vil man padle langt kan man starte i Dalen, og padle hele veien til Skien. Man kan ta kanalbåten en vei, og padle tilbake. Mulighetene er mange!

Vi vil også rette en stor takk til Sølvi og Erling, for et genialt opplegg med kajakker, kjøring, henting og masse gode tips.

I Mål Etter Over 50 Km

Takk for turen, dette gjør vi gjerne igjen!

//Gunhild og Helene.

PS: Helene fikk ikke fisk, til tross for gjentatte forsøk. Bedre lykke neste gang!

Blogglisten hits

Maria Philippa Rossi14.12.18
Julie Korneliussen04.08.16
Julie Korneliussen16.11.17
Meld deg på vårt nyhetsbrev