Telttur i ruskevær - Turjenter.no

Telttur i ruskevær

Skrevet av: Sigvor Mala
Publisert: 05.11.21

Ruskvær, kaffe, og kortspill gir ganske mange fine telttimer!

Denne artikkelen inneholder sponsede produkter
Foto: Sigvor D. Mala

En høstdag i oktober la jeg ut på vandretur sammen med en venninne i Hardanger, det var meldt noen millimeter med regn – men ikke veldig mye til å være vestlandet. I håp om at regnværet som bøttet ned over oss på morgenen skulle avta pakket vi sekkene klare for telttur langs Hardangerfjorden.

Turen startet i lett regn, men det skulle snart ta seg opp. Etter noen timers gange i regn og vind var vi gjennomvåte og kalde, og bestemte oss derfor for å slå opp teltet for å komme oss i ly for været. Det er på slike turer man innser hvor viktig det er med ett ordentlig telt som kan gi ly for vær og vind. Inne i teltet fikk vi skiftet alle de våte klærne og begynt å få i oss varmen igjen.

Foto: Kristine Marie Fonneløp

Siden det regnet kraftig ute så vi ingen grunn til å ikke kose oss inne i teltet, vi krøp derfor rett ned i soveposen kl.14.00 og satt på en kanne kaffe. Vinden røska godt i teltet, det regna så kraftig at det innimellom var vanskelig å høre hva vi sa til hverandre. Heldigvis satt vi trykt og godt inni teltet, den kuppelformede fasongen til Reinsfjell Superlight gjør også at vi kan sitte godt oppreist inni teltet uten å få telt-knekken. Med ett solid telt der vi kan stole på gode barduner mot vindkastene og att vanntettheten holder mål er det ikke noe problem å være ute i litt ruskevær. For meg er det viktig at jeg føler meg trygg på at teltet holder når det er litt dårlig vær.

Foto: Sigvor D. Mala

Inni teltet fikk vi i oss en kopp varm kaffe, spilte kort og pratet. Planen var å gå en topptur fra teltplassen for å se på utsikten, men det måtte vente til en annen gang. Heldigvis hadde vi det godt å varmt inni teltet, og koste oss der. Det er ikke ofte jeg ligger i teltet hele dagen på telttur, men noen ganger er det riktig å gjøre det. I det været vi hadde ville det ikke vært forsvarlig å gjøre noe annet.

Derfor valgte vi å nyte tiden i teltet sammen, vi pratet om stort og smått – og fikk tid til å bare gjøre ingenting. Noen ganger er det fint å ikke gjøre noe, bare la tankene vandre og praten gå. Ekte kvalitetstid uten forstyrrelser fra omverden, trygt og godt inni teltet – tenk at noe så enkelt kan være så fint?

Neste morgen våknet vi utvilte til sol på teltduken, endelig kunne vi nyte utsikten! Det var fremdeles noen små regnbyger som kom og gikk. Men det er ikke noe problem når man kan nyte utsikten fra teltåpningen!

Foto: Sigvor D. Mala

Takk for en fantastisk høsttur med regn, sol og gode teltminner!

ALDER: 27
Meld deg på vårt nyhetsbrev
Meld deg på
vårt nyhetsbrev
Mailchimp form
reCAPTCHA

*Ved innsending samtykker du til personvernerklæringen