Tidenes rundtur i Nord-Norge | Gunhild og Helene | Turjenter.no

Tidenes rundtur i Nord-Norge

Kan det friste med en roadtrip i nord? Her har du våre tips fra Tromsø, Senja og Andøya!
Skrevet av: Gunhild og Helene
Publisert: 12.08.20

Endelig var tiden inne for å få sett oss skikkelig godt om i fantastiske Nord-Norge! Turen gikk fra Tromsø til Senja og Andøya, og tilbake til Tromsø igjen. En rundreise vi brukte totalt ni dager på, men vi skulle gjerne vært der mye lengre!

Dag 1: Fløya-fjellet i Tromsø

Vi er så heldige å ha en venninne som bor i Tromsø, og med det var både overnatting og turguide på plass. Vi fløy opp ganske tidlig, og dermed ble det tid til en liten tur allerede første dagen.

Ferden gikk over den store bybroa i Tromsø, forbi Ishavskatedralen og opp de nye sherpatrappene til Fløya-fjellet. En nokså bratt tur med 1203 trappetrinn, men med god skilting og mange fine utkikkspunkter underveis. På toppen blir du belønnet med en fantastisk utsikt utover hele Tromsø, og en kafe hvor du kan kjøpe deg en deilig vaffel. Denne turen passer for de aller fleste, men for de som er dårlig til beins så kan man ta fjellheisen både opp og ned.

fem venner på toppen av Aksla i Tromsø.
Gjengen på tur: Alex, Gunhild, Leo, Helene og Bjørn Kjetil + Carla som tar bilde
To jenter på toppen av Aksla i Tromsø - de peker på fjell i området
Lokalkjent: Gunhild og Carla (som vi besøkte i Tromsø)  prøver å peke ut topper i nærheten!
Gutt på vei opp de 1203 trappetrinnene på vei opp Aksla i Tromsø.
Poserer: Leo poserer velvillig i de flotte sherpatrappene på vei opp fjellet.
Frisk nedkjøling: Ikke feil med et bad etter tur på en varm dag. Digg, selv om temperaturmåleren viste 9°.

Vel nede igjen fikk vi oss et friskt bad i Telegrafbukta og Gunhild diska opp med hjemmelaga fiskesuppe.

Dag 2: Kvaløya og Middagsfjellet

Vi våknet til regn og tåke, så da passet det fint med en liten sightseeing-runde på Kvaløya. Første stopp var hos Bryggejentene i Ersfjordbotn, en veldig fin kafe og butikk på en fantastisk lokasjon. Videre kjørte vi mot Middagsfjellet ved Grøtfjord, hvor fire av turdeltakerne skulle ta seg opp. Bjørn Kjetil og Gunhild var mer sugne på å teste fiskelykken denne dagen, og kjørte videre til Storvatnet. Her fant vi både badeplass og gapahuk (men ikke fisk).

Helene, Carla, Alex og Leo fikk seg derimot en svært vellykket tur til Middagsfjellet. De startet på den lille parkeringen rett før Skjelvika og den første kilometeren var rett opp – en beinhard start for å komme seg opp på Høgheia. Men etter den brutale starten gikk det slakt oppover Tverrfjellet med målet i syne.

Tre personer på vei til Middagsfjellet i Tromsø
De tre bukkene bruse: Alex, Leo og Carla på vei oppover Tverrfjellet på vei til Middagsfjellet
Tåkedekket: Orvasstinden lå dekket i tåke da vi traverserte forbi
tre personer på toppen av middagsfjellet på kvaløya - over skyene
På toppen: Etter 1 time og 45 minutt nådde vi toppen av Middagsfjellet.

De gikk i både skrent, sti, steiner og steinrøys før toppen var forsert. Dessverre ble det ikke så mye utsikt å skryte av da skyene kom snikende på toppen, men det var spektakulært likevel! Returen gikk mye bedre og gjengen brukte totalt 3 timer på de 9 km og i overkant av 600 høydemeterne. Så bar det rett ned for å få seg et nytt bad!

Dag 3: Blåisvannet

Heldigvis kom sola tilbake, så da tok vi turen til Blåisvannet ved foten av Lenangsbreen på Lyngenhalvøya. Og bare så det er sagt med en gang – er du i området så må du ta turen hit! Vi kjørte til Breivikeidet og tok fergen over til Svensby. Derfra kjørte vi mot Jægervatn og Sør-Lenangsbotn, hvor vi parkerte og la i vei på merka sti. Det er kun fire km å gå, og ikke mye stigning så det er en relativt enkel og grei tur. Men store deler av turen er veldig steinete, så gode sko med stive såler er viktig å ha på seg.

To jenter på en stein ved blåisvannet i lyngen
Krystallklart: Endelig fremme ved det vakre, krystallklare Blåisvatnet i Lyngen
en gutt nyter utsikten over blåisvannet i lyngen
Solpause: Vi tok oss god tid til å kose oss med utsikten ved det vakre vannet.

Lenangsbreen ser du på lang avstand, men selve vannet synes ikke før du er framme. Da vi kom dit var det utrolig flott – men når sola tittet frem bak skyene ble det helt ekstremt! Etter niste og kaffe ble det bading på alle jentene, mens gutta sto på land og skyldte på ett eller annet. Typisk!

jente bader i blåisvannet i lyngsalpene
Brevann: Alle jentene hoppet uti det friske vannet.

Dag 4: Sommarøy og Senja

Etter noen flotte dager i Tromsø var tiden inne for å sette snuten mot Senja. But first: Sommarøy. Da vi kom til Sommarøy fikk vi egentlig lyst til å bare bli værende, men vi hadde dessverre en ferge å rekke. Likevel fikk vi til en fin liten tur til toppen av Hillesøy. Her ble vi belønnet med utsikt i alle retninger – mot Håja i nord, Sommarøy og Kvaløya i øst, Senja i sør og havet vest. Vi gikk rett opp fra parkeringen, her er går du langs et tau til toppen og det tar bare 15-20 min. Fra toppen går du til venstre og følger ryggen hele veien ned igjen.

gutt på vei til toppen av hillesøy utenfor sommarøya i troms.
Bratt og luftig: Luftig, frisk og bratt tur opp på toppen av Hillesøy

Så kjørte vi til Brensholmen, hvor vi skulle ta fergen til Botnhamn på Senja. Hett tips: vær ute i god tid når du skal ta disse fergene. Vi var der en time før, og fikk akkurat plass!

Den første natta tilbrakte vi på Senja Camping, som ligger rett ved Trollbuvannet. Der gikk det nemlig rykter om at det var mye fisk å få, men tror du vi fikk noe? Neida. Men vi fikk denne utsikten midt på natta! Det ble dessverre det siste vi skulle se av sola på en stund.

gutt fisker i midnattsol i vakre Trollbuvatnet på senja
Midnattsfiske: Fiskeentusiasten Bjørn kunne ikke la muligheten gå fra seg da han befant seg ved vakre Trollbuvatnet

Dag 5: sightseeing og kajakk

Med kajakkbooking litt utpå dagen hadde vi god tid til å utforske vestkysten på Senja. Den hadde vi hørt mye om, og vi fikk sett både Djevelens tanngard, gulldassen og Husøy – det eneste stedet i Norge som praktiserer siesta! Teltene rigga vi til på Ersfjordstranda (anbefales, helt nydelig), før vi dura ned til Hamn for å padle kajakk.

jente står ved helsport reinsfjell teltet sitt på ersfjordstranda på senja
Ersfjorden: Vi var tidlig ute og sikret oss en kjempefin telt-spot på Ersfjordstranda
to jenter på Tungeneset rasteplass med djevelens tanngard bak seg.
Djevelens tanngard: Selvsagt måtte vi innom Tungeneset rasteplass for å beskue Djevelens tanngard.

Det var mye regn denne dagen, men akkurat når vi dro ut for å padle stoppet det opp i et par timer. Så vi fikk en helt magisk padletur på flat sjø – blant små øyer og i krystallklart vann. SÅ fint! Vi hadde egentlig tenkt å padle ut til en av øyene og sette opp teltet der, men det ble ikke noe på grunn av været. Det angret vi på, for det å sove der ute ville vært helt fantastisk. Men det får bli neste gang!

jente ute og padler på stille vann utenfor Hamn i Senja
Helt stille: Vi kunne skimte litt sol i horisonten og vannet lå flatt da vi var ute og padlet.
jente ute og padler på stille vann utenfor Hamn i Senja. I horisonten ser man såvidt sola.
Drømmekveld: At regnet ga seg da vi skulle ut å padle var prikken over i-en, og vi fikk en drømmekveld i kajakkene.

Dag 6: fra Senja til Andøya

Som så mange andre hadde vi planlagt en tur til Hesten og Segla. Men siden værgudene slett ikke spilte på lag, og vi våknet opp til regn og skodde bestemte vi oss for å ta den første ferga til Andøya. Ganske surt å ikke få oppleve topptur på Senja, men da har vi enda en grunn til å dra tilbake.

Vi tok ferga fra Gryllefjord til Andenes på Andøya, en tur på ca to timer. På Andøya hadde vi leid oss et sjarmerende lite hus på airbnb – søk opp Anna-huset så finner du det! Digg å komme inn å få hengt opp det ene og det andre til tørk, før vi dro på en liten sightseeingrunde igjen. Vi har sett mye fra bilen på denne turen for å si det sånn!

anna-huset med to store trær på hver side, og en hertz-bil foran seg.
Anna-huset: Der koselige Anna-huset ligger i Åse på Andøya. Her bodde vi to netter.
to gutter på bilferie på andøya
Roadtrip: Vi hadde god stemning på sightseeing rundt på Andøya
Do with a view: Vi måtte innom rasteplassen Bukkekjerka på den nasjonale turistveien på Andøya.

Dag 7: Børtinden og havfiske

Vår svært hyggelige husvert anbefalte oss å heller ta turen til Børtind enn Måtind. Siden det ikke var klarvær mente han at den turen hadde både finere fjell å gå på og større sjans for fri utsikt. Det hadde han helt rett i, for mens Måtind var dekket av tåke var det klinkende klart på Børtind. Han sa også at det ikke var så mange som kjente til denne turen, derfor har vi skrevet et eget innlegg om Børtind her. Vi kan trygt anbefale denne turen videre!

jente kikker p ågammelt kart over andøya
Planlegging: Gunhild studerer kartet og planlegger dagens tur
Gutt på en av toppene før Børtinden på Andøya
Lang ned: Leo fant seg en flott utkikksplass på vei til toppen av Børtinden.
to henter nyter noe godt å drikke på toppen av børtinden på andøya
På toppen: Skodda kom og gikk da vi tok oss en liten rast på toppen av Børtinden.

På kvelden hadde vi booket fisketur med Puffin Safari, og endelig fikk vi haugevis av fisk! Her var det bare å slippe snella så beit det på både en, to tre og fire sei (og noen få torsk) med en gang. Utrolig gøy! Vi fikk sikkert 30-40 fisk som vi sløya på båten, og fikk servert når vi kom tilbake på land. Deilig!

jente på fisketur med Puffin Safari på Andøya med en sei i hånden
Ekstase: Helene ble i overkant begeistra over å endelig få fisk på kroken! Og attpåtil tre store sei på en gang.
kapteinen Per kikker ut av ruta på fiskeskøyta Laura i Bleik på Andøya
Kaptein: Kapteinen vår Per tok oss med på en fantastisk tur, og delte gledelig med gode historier (og noen skrøner)

Men det var ikke bare fisk vi skulle få se – i tillegg fikk vi et svært hyggelig møte med tusenvis av lundefugl og en hel gjeng med havørn. Utrolig gøy!

Dag 8: Uværshula i uvær

Siden turen vår nærmet seg slutten var det på tide å komme seg litt nordover igjen. Det ble mange timer på veien, men vi tok oss tid til en liten avstikker til Uværshula på Teigan på Hadseløya. Stedet levde opp til sitt navn! Her finner du også en veldig hyggelig kafe med gode blingser og kaker.

to jenter sitter i den hemmelige hytta "uværshula" ett sted i vesterålen
Uvær: Vi fant den #hemmeligehytta Uværshula ett sted i Vesterålen

Så kjørte vi straka vegen til Kastneshamn hvor vi hadde leid en ny airbnb og Helene fikk seg sitt daglige iskalde bad.

middnattsol i Kastneshamn
Endelig blå himmel: Sent på kvelden kom endelig blåfargen tilbake og midnattsola lyste opp himmelen for oss.

Dag 9: Steinora og tilbake til start

Vår gode venninne Ida som er fra Sørreisa tipsa oss om en utrolig fin tur som vi rakk å ta før vi måtte komme oss til Tromsø lufthavn. Med strålende sol og meget god stemning i gruppa kjørte vi derfor til Sørreisa for å gå til Nord-Europas største steinur, nemlig Steinora. Også denne turen var så utrolig fin og kanskje ikke så godt kjent blant andre enn lokale at vi har skrevet et eget innlegg.

grønn og vakker lagune slynger seg i steinora i sørreisa kommune i troms
Lagune: Nesten på toppen av Steinora i Sørreisa finner du denne vakre lagunen
to jenter bader i lagunen i steinora i sørreisa
Badejentene: Gunhild og Helene takker ikke nei til et friskt bad i vakre omgivelser.

Så tok vi turen via Balsfjord (sykt fint) tilbake til Tromsø lufthavn, hvor vi parkerte vår kjære leiebil og kom oss på flyet. 1000 opplevelser rikere, med et smil om munnen og et sterkt ønske om å dra tilbake til nord så fort som overhode mulig. Dere nordlendinger – nå skjønner vi hva dere snakker om! For en landsdel!

Takk for turen!
// Gunhild og Helene

tre venner med store sekker på vei inn på tromsø flyplass. nå er turen over.
Da var ni dager med vakker natur, turer og opplevelser over. Takk for turen!

Dette innlegget handlet om:
Une Cecilie Oksvold06.02.18
Maria Stray Homme20.04.18
Gunhild og Helene15.07.20
Meld deg på vårt nyhetsbrev
Meld deg på
vårt nyhetsbrev
Mailchimp form
reCAPTCHA

*Ved innsending samtykker du til personvernerklæringen