Toppturer i Romsdal med spektakulær utsikt

Skrevet av: Guri Anne Hansen
Publisert: 13.09.16

Høsten er en fantastisk tid med klar luft og fantastiske dager i fjellet. Hva med å legge en helg til Romsdal og oppleve topper der du nesten garantert får være alene om å nyte en utsikt som tar pusten av deg! Jeg vet av godbitene.

Nordre Trolltind

Alle har kanskje hørt om Trollveggene og Store Trolltind ? Nordre Trolltind ligger litt beskjedent til forkant av Store Trolltind, men utsikta er kanskje den råeste i Romsdal! Fra toppen ser man rett inn i Trollveggen og ser rett ned i Romsdal nesten 1500 hm!

Slik går turen: Kjør Fv 63 Trollstigen fra Sogge bru, men stopp i kryss til Brønnsletta. Parker i liten avkjørsel ved Soggeberget eller på parkeringsplassen til Trollstigen Resort. Stien går først rett inn i skogen, deretter litt bratt opp første berget. Stien blir så tydeligere gjennom skogen opp til Soggeberget der det er et flott utkikkspunkt. Fortsett langs tydelig sti opp til Orabotnen, der er det bok. Etter Orabotnen følger stien kanten av myra, til ryggen som den følger videre. Like før skoggrensen går stien til venstre ut mot neste rygg (krysser en liten botn). Godt merket sti leder oppover, først til venstre for ryggen og så ut på ryggen like før toppen av Norafjellet. Fra varden på toppen av Norafjellet ta ned til høyre og innover et flatt parti med flere små tjern.

guriannehansen_nordretrolltind_turjenter-2

Nydelig oase rett nedenfor Norafjellet.

Kryss en morenerygg og ned til ei slette med ei elv. Kryss elva ved første sandbanken og følg ryggen til venstre oppover berget. I toppen av ryggen hold til høyre oppover ura, stien er delvis vardet gjennom ura opp til breen. Tidligere var det vanlig å krysse breen, men på grunn av avsmelting de siste årene er det mye is, i hvertfall i slutten av sesongen. Det er nå mer vanlig å holde til venstre for breen, under Adelsfjellet, og følge ramper som skrår svakt oppover mot ryggen før selve Nordre Trolltind. Siste stykket opp til ryggen går det litt brattere. Fra ryggen like før selve toppen på Nordre Trolltind er det en bratt rygg som fører opp til toppen. Start litt til venstre på ryggen og kryss litt fram og tilbake langs tydelige ramper, til en svak renneformasjon som følges opp til toppen.

guriannehansen_nordretrolltind_turjenter-3

Gå til venstre for breen retning ryggen. Toppen sees over hodet til Ariel.

guriannehansen_nordretrolltind_turjenter-4

Vel oppe på ryggen er det lett klyving til topps langs ryggen.

guriannehansen_nordretrolltind_turjenter-5

Fantastisk utsikt mot Trollveggen.

guriannehansen_nordretrolltind_turjenter-6

Fra Nordre Trolltind kan en følge samme vegen tilbake, eller følge ryggen tilbake via Adelsfjellet og ned til stien igjen derfra (fra skaret før toppen av Adelsfjellet)

nordretrolltind

Trollvasstinden

Trollvasstinden er en ukjent perle som ligger i Måndalen. Toppen er spiss og alpin og byr på luftig og spektakulær utsikt. Turen kan gåes både fra Innfjorden og Måndalen. Den korteste veien og mest spektakulære er fra Måndalen. Det er den turen som jeg beskriver her. God tur!

Slik går turen: Kjør til Måndalen og ta av veien retning Venås. Rett etter bommen følg veien til Skarsetra og kjør helt til topps. Følg tydelig sti til store Måsvannet og sti videre opp til Stortrollvannet. Her er det en nydelig rasteplass.

guriannehansen_trollvasstind_turjenter-3

Her er vi på østsiden av Storlltrollvannet. Ser toppen over hodet til Ariel.

Videre følger man litt utydelig sti på østsiden av Strolltrollvannet. I enden av vannet går man på nordsiden av bekken og krysser over der vannet forsvinner inn i fjellet. Se opp til høyre og du vil oppdage røde merker. Merkingen tar deg over til det litt utsatt bandet frem til skaret på 995 moh. Herfra følger du ryggen bratt til topps.

guriannehansen_trollvasstind_turjenter-4

Ser mot toppen. Fulgte ryggen hele veien til topps.

Ca midtvei er det lett klyving noen meter, men det er meget gode tak. Rett før toppen må du ned i et skar med en klemblokk. Skaret unngår du ved å gå ned ca 10 meter før du klyver lett til topps. Belønningen er formidabel og spektakulær der du ser rett ned og mot fantastiske fjell i Romsdal. Retur samme vei.

guriannehansen_trollvasstind_turjenter-5

Bare noen meter igjen, men måtte først forsere ett skar.

guriannehansen_trollvasstind_turjenter-8

Skaret med klemblokka. Ariel hoppa liksågodt oppå.

guriannehansen_trollvasstind_turjenter-6

Fantastisk utsikt fra toppen.

guriannehansen_trollvasstind_turjenter-7

Herlig utsikt mot fjella i Innfjorden samt kart for turen.

guriannehansen_trollvasstind_turjenter-2

Blogglisten hits

Dette innlegget handlet om:
BOSTED: Trondheim
Meld deg på vårt nyhetsbrev