Tre dager på Hardangervidda - Kalhovd - Stordalsbu - Mogen - Turjenter.no

Tre dager på Hardangervidda

Ingenting er bedre enn sommersol på fjellet. Bli med på hytte til hyttetur på Hardangervidda!
Skrevet av: Gunhild og Helene
Publisert: 20.08.21

I sommer bestemte vi oss for å ta en tredagers tur på Hardangervidda avdeling Telemark! Dette er en tur Gunhild har fantasert om lenge, og endelig ble den realisert. Ruta gikk fra Kalhovd via Stordalsbu til Mogen!

Gunhild og Helene er klare for tur!
To turjenter som er klare for noen dager på vidda!

Første stopp: Kalhovd Turisthytte

Vi ankom Kalhovd Turisthytte i strålende vær og med godt humør. Vi skulle ikke gå videre før dagen etter, og dermed hadde vi mange timer å kose oss på. Etter en nydelig hjemmelaget lunsj på hytta hentet vi kajakker og padlet en tur på Kalhovdfjorden.

Etter en liten stund fant vi et fantastiske sted! Der ble det bading og soling på vår egen private sandstrand. På returen var det vindstille og helt flatt vann. Ro i sjela og sykt deilig å komme seg til fjells etter noen uker på sørlandet!

Stina og Gunhild padler kajakk
I Kajakk på Kalhovdfjorden. Slett ikke feil!
Gunhild og Helene på den private stranden ved Kalhovdfjorden
Vår egen private strand på fjellet<3

Vi rakk akkurat å komme tilbake til middagsservering kl. 18.00. Kanskje det beste med betjente DNT-hytter – deilig 3-retters servert av hyggelig betjening. På menyen denne dagen var salat med roastbeef, laks med poteter og “opphengt mjølk”, en tradisjonsrik dessert laget på kefir. Tok noen slag yatzy før sengetid, spente på eventyret som ventet oss!

Hardangervidda etappe 1: Kalhovd-Stordalsbu

Så var det dags for å legge ut på vandring! Etter frokost og nistelaging satte vi i gang. Første del av etappen på totalt 23 km starter med 6 km langs en grusvei. Ikke så spennende, men vi gikk langs Kalhovdfjorden hele veien så utsikten er det ingenting å si på. Ved enden av vannet starter endelig stien og inngangen til Norges største nasjonalpark!

Første etappe oppsummert: flotte stier, store bekker, mange små vann, bading, niste, soool, skravling, stillhet, sykt digg.

Gunhild står ved en liten elv
Det var så tørt og fine stier at Gunhild gjennomførte hele turen i joggesko.
Gunhild og Helene tar en lur etter bading og niste
En liten lur etter nista tok vi oss tid til
En liten rast ved ei steinbu
Ei krasafaren steinbu!

Etappen er lang, men lite kupert så den er egentlig veldig lettgått. Vi gikk i seks timer, i tillegg hadde vi noen gode pauser. Likevel blir man jo sliten av en hel dag til fots, og det var bare å legge seg rett ut når vi kom fram til Stordalsbu.

Stordalsbu er ubetjent, men har et velfylt matlager. Hytta er relativt stor, med to soverom, stue og kjøkken. I en mindre hytte ved siden av er det også overnattingsmuligheter, samt utedo, søppelkasse og vedlager. Det eneste du trenger er DNT-nøkkel og lakenpose.

Helene og Stina fremme ved Stordalsbu
Endelig framme!
DNT-nøkkele og lakenpose
Alt du trenger for å sove i en DNT-hytte: Nøkkel og lakenpose.

Etter en lengre perioden med sol og varme var det veldig tørt i fjellet. Bekken ved siden av hytta hadde så og si tørket ut, og siden vi ikke orket å bevege oss noe særlig for å hente mer vann så ble det en svært enkel middag på oss. Havregrøt og rett i koppen etterfulgt av rett i seng.

Hardangervidda etappe 2: Stordalsbu-Mogen

Våknet nok en gang til deilig vær, og etter en god natts søvn var terskelen mindre for å gå hente vann til kaffen. Vi nøyt en deilig morgenstund ute på verandaen, omgitt av humlesus og frodig natur. Så var det bare å ta fatt på dagens 16 km til Mogen Turisthytte.

Tre jenter på utsiden av Stordalsbu på Hardangervidda

Denne etappen var noe mer kupert, og veldig variert! Etter noen få kilometer fant vi en fantastisk badeplass hvor vi bare måtte stoppe og bade. En liten fotoshoot på den fine broen måtte også til før vi vandret videre.

Etter noen høydemeter kom vi til en annerledes landskap, med fine vann på rekke og rad. Etter det fulgte en lang og frodig dal hvor vi fulgte en fin bekk hele veien. Her ble det lunsjpause med noe attåt som Gunhild trylla frem fra sekken.

Gunhild og Helene på en fantastisk badeplass
Lykkelige badejenter
Helene står ved bekken i den frodige dalen
Sykt frodig og fint!
Gunhild har fiska fram en liten flaske med Jägermeister
Noko attåt.
Helene og Stina kjemper mot myggen
Kampen for tilværelsen

Etter noen timer så vi at enden var nær, og det åpnet seg en helt fantastisk utsikt mot Vinjefjorden. Ikke bare på Vestlandet det er fine fjorder, si! Så begynte nedstigningen og krigen mot tusenvis mygg og knott. Heldigvis hadde vi tørklær, og vi hastet oss ned lia. Utrolig fint til tross for irriterende insekter! Siste stykket gikk langs grusveien og plutselig var vi fremme på Mogen Turisthytte.

Helene sleit med gnagsår og teipet så godt hun kunne, og nå avslørte hun hvor ille det faktisk var. Heldigvis fikk hun både fotbad, salve og gode råd fra den hyggelige verten Kyle!

Tre jenter utenfor Mogen på Hardangervidda, fremme etter lang tur
Framme på Mogen!
Bilde av en fot med vannblemme over hele stortåa
(Beklager for sterke bilder)

Både Kalhovd og Mogen er kjent for sin gode mat med lokale råvarer. Her fikk vi servert reinsdyrskav/tomatsuppe, lokal pølse/fiskekake og panna cotta til dessert. Akkurat det vi trengte etter fire mil på tur!

Siste reis: Fjellvåken over Møsvatn og Bolkesjø Gård

Dagen etter spiste vi frokost før vi gikk tre kilometer til kaia hvor båten Fjellvåken ventet på oss. Helene med sine gnagsår fikk heldigvis sitte på med minibussen som kjører mellom hytta og båten. Turen over Møsvatn tok litt over en time og var veldig fin!

Gunhild og mannskapet på dekk på Fjellvåken
Hyggelig mannskap på Fjellvåken!

Framme ved Skinnarbu ble vi plukket opp av en venninne, og sammen spiste vi lunsj på Hardangervidda Nasjonalparksenter. Så gikk ferden videre til neste destinasjon!

Etter noen dager med gåing hadde vi planlagt noe helt annet, og satte kursen mot Bolkesjø Gård. Her fikk vi overnatte i et nyoppusset stabbur første natten og i en bitteliten hytte på en seter de to neste. Gunhild slo opp teltet utenfor seterhytta, mens resten av gjengen sov inne på hemsen og sofaen. Her tilbragte vi dagene med god mat, fisking, bading og skogsturer. En avslappende og fin avslutning på en magisk tur som virkelig kan anbefales!

Hele gjengen på stabburet på Bolkesjø Gård
Her sov vi første natta!
Tre jenter i en liten jolle på Follsjø i Telemark
Fisketur i jolla. Ingen fisk, som vanlig
Gunhild med teltet sitt
Ringstind-teltet er perfekt for en person.
Bading ved Dusanfossen

Hardangervidda leverte!

Dette var vår første tur på Hardangervidda, og det ga virkelig mersmak. Ser for oss at denne turen hadde vært utrolig kul å gå på fjellski på vinteren!

Vi har vært på noen hytte til hytteturer, og det liker vi veldig godt. Man klarer seg med veldig lite utstyr og det holder med dagstursekk. I tillegg er det utrolig deilig å komme frem til en hytte, spesielt de betjente hvor man får servert deilig middag ved ankomst.

Turskilt utenfor Kalhovd

Har du lyst til å gå fra hytte til hytte? Sjekk ut disse turene vi har vært på tidligere!

Takk for turen!

Har du spørsmål kan du sende oss en DM på Instagram:
@helenevaagsvoll

Julie Korneliussen13.10.16
Julie Korneliussen10.10.15
Guri Anne Hansen21.04.16
Meld deg på vårt nyhetsbrev
Meld deg på
vårt nyhetsbrev
Mailchimp form
reCAPTCHA

*Ved innsending samtykker du til personvernerklæringen