Vengetindtraversen i Romsdalen

Skrevet av: Iselin Næss
Publisert: 17.08.17

Når du kjører inn mot Åndalsnes er det ett veldig synlig fjell. Greit, det er løgn, det er flere veldig synlige fjell. Du har Trollveggen, Bispen, Kongen og Romsdalshorn for å nevne noen, og mest sannsynlig blir du litt overveldet over mengden spektakulære fjell om du ikke har vært i Romsdalen før. Men etter å ha sett deg litt rundt så er det ett fjellmassiv du kommer til å legge merke til fra flere forskjellige vinkler. Et fjell som skiller seg litt ut. I hvert fall for meg. Og det er Store Vengetind og den tilhørende traversen.

Jeg la først merke til fjellet da det badet i kveldssol mens jeg var på vei ned fra Isfjordeggen; plassert midt i mot horisonten som lyn-septere side om side lik de avbildet med den greske guden Zevs. Eller for å relatere det til noe fra litt nyere tid; som flere lyn-emojies side om side mot horisonten.

Vengetindtraversen

Tid: 15 timer (rolig tempo, lange pauser og utenom Lille Vengetind)
Når: Juli
Utstyr: To 70 meter tau (greit å ha til den lengste rapellen ned fra Store Vengetind), et utvalg kammer og kiler, flere slynger (både korte og lange), litt bailetau, kniv, isøks og rappellutstyr.
Start: Samme anmarsj som til Romsdalshorn. Parkering innerst i Vengedalen. Vi satte igjen en bil lenger ned i dalen slik at vi slapp å gå siste del av veien tilbake.
Hvem: Iselin , Eirin, Solve, Synnøve

Ryggen sett fra sør. Foto: Solve Ursin Persen

Rutevalg

Turen starter på samme sti som til Romsdalshorn, men pass på å ta av til venstre før du kommer for høyt opp i fjellsiden. Du skal opp til Olaskarsvatnet mellom Romsdalshorn og Vengetindene, og derfra er det bare å peile seg inn på en av rennene lengst sør på Vengetindmassivet som ruver midt i mot. Etter litt lett klyving oppover fjellsida kommer man opp på ryggen og får umiddelbart den fantastiske 360 graders utsikten som slår følge resten av turen.

Med utsikt mot Trollveggen. Foto: Solve Ursin Persen

Første del av turen er grei vandring bortover eggen med litt klyvepartier innimellom. Du kommer til visse pinnakler og steinhauger som du kan klatre over om du vil. Breen på østsiden ligger hele tiden ganske tett opptil eggen og du kan velge å gå ut på den i stedet for å ta frem tauet. Ryggen er full av masse morsom klyving, det er luftig, men føles allikevel trygt på grunn av brede steiner og bre nesten helt opp til ryggen flere steder.

En av de mange pinnaklene på ryggen. Foto: Solve Ursin Persen

Klyvingen fortsetter nordover over Sørlige Vengetind og helt til du kommer bort til breen som fører over til Store Vengetind. Her kommer et naturlig veiskille; enten ta fram klatreutstyret og begynne på klatreetappen opp mot Lille Vengetind, eller komme seg ned på breen og krysse over mot Store.

Soling, fotopauser og standplassparty

Etter en time med soling og musikk på full guffe fra telefonhøytalerne bestemte vi oss for å gå over breen ettersom vi allerede hadde brukt relativt lang tid og var usikre på veien videre. Vi måtte allikevel frem med klatreutstyret for å traversere bortover eggen enda et stykke på grunn av en stor bresprekk som gjorde det vanskelig å komme ned på breen. Vi fikk til slutt rappellert oss ned på breen lengre nord og beveget oss raskt over breen (som er ganske rasutsatt på grunn av bratt snøside opp mot Lillle Vengetind). Borte ved Store Vengetind var snørenna vi skulle opp avskjært med en stor sprekk, så vi måtte klatre opp fjellsiden og lage standplass før vi kom oss ut i renna. Enkel klatring i 10-15 meter, og en liten intim standplassfest før vi kunne ta fatt på siste etappe før det berømte «Galleriet».

Klatreetappen på Store Vengetind.

Etter å ha toppa ut snørenna (40 grader på det bratteste), var det bare å begi seg ut på galleriet. Like fint som vi hadde sett for oss. Med stjerner i øya fulgte vi den smale stien som snirkler seg rundt halve fjellet. Smal men bred nok til å godt fotfeste. Vi satte løpende sikringer bare for sikkerhetsskyld helt til vi kom opp på siste flanken som leder mot toppen. Da gjenstår bare 150-200 meter med klyving opp til topps!

Galleriet på Store Vengetind.

Toppen av Store Vengetind!

Returen går rett over på andre siden av fjellet; holde venstre på flanken nedover så finner du fort rappellfeste som flere har brukt. Her var det digg å ha to 70 meter tau slik at vi kunne rappellere ned ca. 60-70 meter fra toppen i ett drag. Videre nedover var en blanding av sva, steinrøys og snørenner. Vi hadde en liten rappell litt lengre nede i sida over et sva, men ellers var vi heldige og kunne skli ned mesteparten av veien på snøen.

På vei ut i intet. Rappellfeste før den 60 meter lange rappellen på vei ned.

En av fordelene ved å komme sent ned: vi fikk en solnedgang som sklir rett inn på topp 3 solnedganger i livet! Åndalsnes var dekket av et skylag og tanken på at vi var noen av de få som faktisk fikk med oss hva som foregikk over skylaget gjorde at det ble tatt litt mer enn bare et par bilder før vi klarte å fortsette turen nedover.

Utsikt mot Blånebba og starten på Romsdalseggen kl. 23.30 på kvelden.

Perfekt avslutning på en fantastisk fin travers. Foto: Solve Ursin Persen

Toppgjengen: Solve, Iselin, Synnøve og Eirin.

Blogglisten hits
Guri Anne Hansen22.09.16
Gunhild og Helene10.11.17
Guri Anne Hansen11.09.17
Meld deg på vårt nyhetsbrev