Padling – kun en sommeraktivitet?

I vinter har jeg vært med DNT på padleturer i vinterkulda. Gradestokken har vist både 0° og -5°, men med riktig bekledning har padling vist seg å være en herlig aktivitet - også nå på vinteren!
Skrevet av: Gunhild og Helene
Publisert: 08.03.19

Jeg var ganske spent første gang jeg meldte meg på fellestur i kajakk på vinterstid. «En kajakktur for deg som har lyst til å oppleve sjøen om vinteren. Da ligger den der stille og rolig og venter på at våren og sommeren skal sette inn. Det føles ofte som en helt stille og rolig dag på fjellet» fristet DNT med på nettsiden sin. Det lovet jo veldig bra, jeg måtte prøve.

Kald vind i ansiktet, åpent hav og alle muligheter åpne

Bilde av Operaen i Oslo, ett helst stille og flat hav som ventet meg på min første vinterpadling
Et nydelig skue – her skulle jeg utpå. Temperaturen var på frysepunktet og det var mitt første forsøk på vinterpadling.

Færre båter – mer lek!

En skikkelig bonus på vinteren er at det er mindre trafikk på sjøen, slik at du kan padle over større deler av Oslofjorden. På sommeren må du holde deg inntil land, på vinteren kan du krysse flere steder, det er færre bølger og det er fantastisk å se havet så stille og åpent.

De gangene jeg har vært ute i vinter har vi hatt cirka den samme ruta. Fra Friluftshuset har vi padlet under bryggene fra Aker Brygge til Tjuvholmen, over til Lille Herbern og inn blant øyene.

Når det er mye vind på fjorden er det skjønt å komme inn blant øyene for å få le. Eller hvis vi har litt motvind på vei ut er det nydelig å få vinden i ryggen og en liten dytt når armene er slitne og vi skal tilbake til brygga.

Krysset Grønland på tvers

Visste du at det går en tunell fra Barcode og under togstasjonen til Grønland? Den padlet vi gjennom sist jeg var ute på tur!

Vi padlet inn i et mørkt hull, og ble kun guidet av noen få blinkende lys i taket langt der fremme. Etter 500 meter kom vi ut i Akerselva på Grønland! Der var elva dekket med is så vi kunne ikke fortsette, men jeg kan nå skryte av at jeg har krysset Grønland på tvers! 🙂

En padler er på vei inn i tunnelen under Grønland og togstasjonen i Oslo.
Ikke lenge før det blir helt mørkt nå!

Felles interesser = god stemning

Det er noe veldig fint med å møtes i en felles interesse. Mine ganger på havet i vinter har vært med samme guide, Svein, som gledelig har delt av sin kunnskap om Oslos historie, om DNT, havet og om vår felles interesse, nemlig livet i kajakk. Alle andre oppmøtte deler også denne interessen, og da blir det bare god stemning.

En strålende vinteraktivitet!

Som du kanskje skjønner har jeg latt meg begeistre av å padle på vinteren. For en jente fra Sørlandet er det alt for lenge å vente til våren med å komme seg på havet igjen. Jeg var litt spent første gang, men nå gleder jeg meg bare til neste gang (og gangen etter det).

Hvor glad blir jeg for å kunne se på – og være på – havet? Veldig!

Med ullundertøy, tjukke ullsokker, lue, buff, hansker og våttkort har du alt du trenger. Friluftshuset stiller med tørrdrakt, guide og en gjennomtenkt padlerute.

Jeg vil anbefale å investere i en tjukk og god fleecebuff, eller noe annet som stopper vinden. Jeg endte opp med pannebåndet som buff for min i tynn ull gjorde ikke susen. Jeg var også litt bekymra for hendene, for jeg har ikke «padlehansker», hva enn det er. Men for meg var det aldri noe problem. Jeg hadde med et ekstra par til etter kaffepausen, og så lenge jeg holdt armene i bevegelse var det tilstrekkelig med ullvotter og allround vinterhansker.

Da sier jeg bare go for it – kom deg ut! Ses i kajakken! 🛶

For mer Team Gunhild og Helene sjekk ut instagramkontoen vår, @moromedtur. Meg finner du her @helenevaagsvoll!

Fornøyd Helene med blå tørrdrakt og oransje vest, men en åre over hodet og et stort smil om munnen! Foto: Svein Sætre
Takk for turen! Foto: Svein Sætre

Julie Korneliussen10.10.15
Une Cecilie Oksvold11.02.18
Une Cecilie Oksvold21.02.18
Meld deg på vårt nyhetsbrev